۲
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۱۵۵۷۸۰
مدیر عامل پتروشیمی شازند در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

به دنبال تنوع بخشی به بازارهای صادراتی مان هستیم + فیلم

عمده مقاصد صادراتی ما در حوزه محصولات پلیمری به ترکیه بوده و در حوزه محصولات شیمیایی افغانستان است. البته امارات متحده عربی، بازارهای آفریقایی، بازاراهای آسیای مرکزی بازراهای اروپایی را هم امسال هدفگذاری کرده ایم.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ دکتر علیرضا خلیلی نیا مدیرعامل پتروشیمی شازند در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در گفت و گو با نفت ما در خصوص چرایی کاهش 39 درصدی سود خالص علیرغم ثبت رکورد ادوار تولید در پتروشیمی شازند، اظهار داشت:  در سال 1401 نسبت به سال 1400، حجم تولید 5 درصد و مبلغ فروش هم 13 درصد افزایش پیدا کرد، اما مهمترین موضوع خوراک نفتای ما بود که 82 درصد بهای تمام شده ما را تشکیل می دهد، چون متغیر از دو بحث قیمت نفت و نرخ تسعیر ارز بود، نرخ تسعیر 17 درصد و قیمت هر بشکه نفت برنت 23 درصد افزایش یافت که در مجموع ما با افزایش 26 درصدی خوراک نفتا مواجه بودیم.
خلیلی نیا با اشاره به اینکه در کنار عوامل فوق، افزایش حقوق و دستمزد، افزایش هزینه های سربار همه اینها باعث افزایش هزینه تولید و کاهش سود خالص شد، افزود: از طرفی قیمت فروش ما در سال 1401 با توجه به اینکه هم قیمتهای جهانی محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده بود و هم قیمت داخلی در بورس کالا که قیمت تکلیفی است، افزایش 7 درصدی هزینه تولید داشتیم و این افزایش قیمت 7 درصدی به اضافه افزایش 26 درصدی نفتا و افزایش 3 درصدی هزینه های دیگر سبب شد که بهای تمام شده تولید در سال 1401 به رقم 20 هزار و 497 میلیارد تومان برسد که  نسبت به سال مالی قبل 36 درصد افزایش پیدا بکند و باعث شد ما سود کمتری داشته باشیم. البته ما تلاش کردیم که از کاهش چشمگیر سود جلوگیری بشود و کارهای خیلی خوبی در این حوزه انجام شد و عدد 3 هزار و 400 میلیارد تومان سود خالص عدد قابل دفاعی است.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در مورد برنامه تولید نفت کوره کم سولفور گفت: هنوز این پروژه عملیاتی نشده اما در دستور کار پروژه های ما قرار دارد.
خلیلی نیا در خصوص استراتژی تنوع بخشی بازارهای صادراتی با توجه به امکان تولید هر گرید و هر محصول با سفارش مشتری اعلام کرد:  ما در سال 1401 سه تا اولویت داشتیم که یکی بحث افزایش تولید بود. دومی بحث صادرات بود و برای اینکه ما نگاه بهتری به بازار صادراتی  داشته باشیم، در بازارهای جهانی حضور پیدا کردیم و بالاخره این تغییر رویکرد بازار و تولید انواع گریدها در بازارهای جهانی، تقاضا دارد که نمونه اش همین نمایشگاه روس پلاست بود و نمایشگاههای بین المللی آتی که حضور خواهیم یافت. سوم اینکه یکی از دستاوردهای مهم ما امسال در بحث ارزآوری و در بحث صادرات تعریف شده است به این دلیل که هم بتوانیم ارز بیشتری وارد بکنیم و هم اینکه بتوانیم سود بیشتری را از بابت صادرات برای سهامداران مان عرضه نماییم.
مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد: عمده مقاصد صادراتی ما در حوزه محصولات پلیمری به ترکیه بوده و در حوزه محصولات شیمیایی افغانستان است. البته امارات متحده عربی، بازارهای آفریقایی، بازاراهای آسیای  مرکزی و بازارهای اروپایی را هم امسال هدفگذاری کرده ایم.
خلیلی نیا در خصوص تزریق ارز حاصل از صادرات پتروشیمی شازند گفت: ارز صادراتی در بازار مبادله ای عرضه می شود و  صددرصد ارز صادراتی ما به صرافیهای بانکی که عمده اش صرافی بانک ملی است ارائه می کنیم.
مدیر عامل پتروشیمی شازند در این مورد که مجلس علیرغم اینکه اختیار قیمتگذاری خوراک را به دولت داده اما، رییس مجلس اعلام می کند که این قیمتگذاری را قبول ندارد و ظاهرا قیمتها باید به روز بشود و در صورت افزایش قیمت خوراک، چه تاثیری روی تولید و سودآوری پتروشیمی شازند خواهد داشت، تصریح کرد: به اعتقاد من بر بحث سودآوری شاید خیلی تاثیرگذار نباشد، چون ما اگر خوراک مان را با هر نرخی بگیریم قطعا فروش مان را به همان نرخ انجام می دهیم. ما الان خوراک را با نرخ 28500 تومان دریافت می کنیم و از آن طرف فروش ما هم با نرخ 28500 تومان است و اگر این نرخ خوراک افزایش یابد، اتفاقی که خواهد افتاد اینست که سبب ایجاد تورم می شود که به نظرم فعلا به صلاح نیست انجام بشود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


کارشناس پتروشیمی
عدم اطلاع مدیران از این صنعت باعث شده بخش خصوصی پروپیلن طرح توسعه پالایشگاه شازند را جذب کرده تامین اتیلن از سایر منابع را بلد نیست دور ایران دنبال نفتاست که 85% قیمت تمام شده محصول هزینه دارد