۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۱۵۶۱۷۱
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

تصویب افزایش ۲۰۲ میلیارد تومانی سرمایه ثبت شده شفارا + فیلم

فخرایی با اشاره به تصویب بحث افزایش سرمایه ۲۰۲ میلیارد تومانی در مجمع فوق‌العاده‌ سال مالی ۱۴۰۱ از محل مطالبات حال شده پتروشیمی امیرکبیر و فن‌آوران و آورده نقدی اعلام کرد: حدود ۸۰ درصد سهام پتروشیمی فارابی را این دو شرکت بزرگ در اختیار دارند.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ مهندس محمود فخرایی مدیرعامل پتروشیمی فارابی در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص استراتژی تنوع بخشی بازار صادراتی این شرکت در آمریکای لاتین اظهار داشت: در حوزه آمریکای لاتین واقعاً فعالیت‌های زیادی انجام شده و در مقاطعی تا حد زیادی هم پیش رفته، ولی بنا به ملاحظات و به‌واسطه‌ هزینه‌ها و ریسک‌هایی که وجود دارد، این منطقه هم اکنون در دسترس نیست. اما در حوزه‌ صادرات به آفریقا خیلی پیگیر هستیم که بتوانیم بازارهای جدیدی برای خودمان ایجاد بکنیم. با ورود بازیگران جدید به بازار محصولات پتروشیمی عملاً یک معضل بزرگی الان برای فروش محصولات صادراتی وجود دارد و ناگزیر هستیم که در این بخش مراودات بیشتری انجام بدهیم تا بتوانیم بازارهای جدیدی ایجاد نماییم. چون در بازارهای قبلی ما عملاً رقبای جدید در حال ورود هستند و ناگزیریم که بازارهای جدیدی برای خودمان بسازیم.
فخرایی در مورد اینکه باتوجه به کمبود خوراک چند درصد تولیدات فارابی به  PAF و DOP اختصاص دارد، گفت: ما در واحد PAF مشکل خوراک نداریم. تقریباً امیدواریم که 100 درصد ظرفیت کارخانه را بتوانیم امسال پوشش بدهیم. اما در واحد DOP به‌خاطر کمبود ماده‌ استراتژیک دواتیل هگزانول که تنها تولیدکننده‌اش پتروشیمی شازند است، سال‌های زیادی است که با ظرفیتی حدود 10 تا 15 درصد کار می‌کنیم که واقعاً ظرفیتی بسیار پایینی است و به سمت واردات دواتیل هگزانول رفته ایم.  وقتی بحث واردات پیش می آید، حاشیه‌ سود خودبه‌خود کاهش پیدا می کند ولی بهرحال ما نیم‌نگاهی به واردات دواتیل هگزانول داریم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شرکت از زیان انباشته خارج خواهد شد، تصریح کرد: ما از ماده‌ 141 (ورشکستگی شرکت) در سال 1400 خارج شدیم، یعنی عملاً دیگر بحث ماده 141 نداریم. دلیلش هم اینست که میزان سودآوری که شرکت طی دو سال گذشته داشته این موضوع را پوشش داده است.
این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: راجع به زیان انباشته یک بخشی از آن، برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌کردیم که در پایان سال مالی 1401 تمام بشود، اتفاق نیفتاد و بخشی‌ از آن به سال 1402 منتقل شد. خیلی امیدواریم که طبق گزارشهایی که داریم و پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم، بتوانیم این زیان انباشته را تا نیمه‌ اول امسال کاملاً صفر کنیم و باز هم خیلی امیدواریم که تا پایان سال 1402 بتوانیم حتی در مجمع آتی برای سهام‌داران سود تقسیم بکنیم.
فخرایی با اشاره به تصویب بحث افزایش سرمایه 202 میلیارد تومانی در مجمع فوق‌العاده‌ سال مالی 1401 از محل مطالبات حال شده پتروشیمی امیرکبیر و فن‌آوران و آورده نقدی اعلام کرد: حدود 80 درصد سهام پتروشیمی فارابی را این دو شرکت بزرگ در اختیار دارند. مطالبات این دو شرکت از سنوات گذشته بوده و طی دو سال گذشته هم باز اضافه شده است، لذا برای سرمایه‌ در گردش و اجرای پروژه‌ فیوماریک اسید، نیاز به افزایش سرمایه بود که از محل مطالبات این دو شرکت و به‌علاوه‌ اینکه 20 درصد هم شناور است و با انجام پذیره‌نویسی‌ها این موضوع رو جمع‌ بکنیم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی راجع به آخرین وضعیت پرونده‌ آلوارس هم گفت: در مورد آلوارس توضیحات مکفی در مجمع دادم ، ولی این پرونده در جریان است، امیدوارم در دیوان عالی رأی نهایی را تا پایان سال بگیریم و این موضوع آلوارس  از سر شرکت باز بشود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی