۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۱۵۹۷۹۵
رییس هیات مدیره اوپکس در گفت و گو با "نفت ما" تصریح کرد: (بخش ۳)

ناترازی سوخت نتیجه سیاستگذاری نادرست توسعه صنایع بالادستی پالایش کشور بوده است+ فیلم

توسعه صنعت پالایش، قربانی قاچاق سوخت و بی برنامگی شده است
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"؛ دکتر احمد معروفخانی رییس هیات مدیره اوپکس (اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" در مورد توسعه صنعت پتروپالایش کشور اظهار داشت: در خصوص توسعه صنعت پالايشگاهي بارها در مجلس، در دولت و در وزارت نفت پيشنهاد داده ايم و تقاضا كرده ايم كه به توسعه صنايع پايين‌ دستي و پالايشگاه‌ هاي كوچك مقياس، ذيل خوراك نفت خام توجه بيشتر و دقيق ‌تري داشته باشند، چون کشور ما در خوراك نفت خام از منابع خوب و سرشاري برخوردار است وليكن هيچ برنامه توسعه ‌اي براي پايين دستش نداريم و در این میان موانعی همچون بحث قاچاق سوخت و فرآورده، مانع توسعه اعلام شده که نادرست است.
معروفخانی افزود: با توسعه صنایع پایین دستی هم از خام‌ فروشي فاصله می گیریم و هم كالايي را توليد مي‌ كنيم كه غيرقابل تحريم است، چون فرآورده های نفتی به خاطر تجارت مویرگی، ماهيت غيرقابل تحريم دارد و مضافا بازارهاي مصرف اثر مخرب بسياري دارد، لذا غربي ‌ها به خاطر خودشان هم كه شده نمي ‌توانند تحريمش بكنند. پس ما بايد سياست حرکت به سمت توسعه صنعت پالايشگاه ‌هاي كشور ذيل خوراك نفت خام و ذيل خوراك ميعانات گازي باشد.
رییس هیات مدیره اوپکس گفت: صنعت پالایش قرباني فقدان ساماندهي ‌ها و نبود متولي مشخص در وزارت نفت بوده است. ما بايد سامان ‌دهي و سياستگذاري صحيح ذيل نفت خام داشته باشيم كه هم بتوانيم این صنعت مولد کشور را رونق و توسعه بدهیم و هم از ريسك، فشار و هزينه‌ تحريم بيرون بيايیم، هر چقدر ما به سمت پالايشگاه ‌های كوچك مقياس ذيل خوراك نفت خام برويم، به نفع کل كشور خواهد بود.
این فعال اقتصادی بخش خصوصی تصریح کرد: در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ما هیچگونه برنامه خاص و هیچگونه متولی خاصی برای توسعه صنایع پایین دستی نداریم و سیاستگذاری توسعه صنایع بالادستی مان هم صحیح نبوده و نیست.
رییس هیات مدیره اوپکس تاکید کرد: این ناترازی که امروز با آن روبه رو بوده و نزدیک به دو سال است گریبانگیرمان در مصرف بنزین و گازوئیل در کشور شده است، نتیجه خروجی همین عدم سیاستگذاری صحیح برای توسعه صنایع بالادستی صنعت پالایش کشور بوده است. متاسفانه از آنجایی که سیاستگذاری صحیح و کارشناسی نبوده به چنین معضلاتی برخورد کرده ایم. مشابه همین معضل در صنعت نیرو روبه رو هستیم و ناترازیهایی که در برق و گاز در وزرات نیرو و صنعت انرژی کشور رخ می دهد، دامنه تبعاتش بسیار گسترده بوده و چندین سال کشور را درگیر خواهد کرد. لذا باید در سیاستگذاری های حوزه انرژی تجدید نظر بکنیم.
معروفخانی گفت: در حوزه صنعت پالایش مجلس قبلی آمد قانون حمایت از ساخت پتروپالایشگاه را تصویب کرد. باز در اینجا مسیر کارشناسی صحیحی طی نشد و تصمیم اتخاذ شده کارشناسی و مطابق با واقعیتهای روز جامعه ما نبود و خیلی خوشبینانه و آرمانگرایانه نوشته شده بود. لذا نتیجه هم همین شده که الان چهار سال گذشته و دوره مجلس بعدی هم دارد تمام می شود و هیچ اتفاقی نیفتاده است.
رییس هیات مدیره اوپکس با اشاره به اینکه قانون حمایت از پتروپالایشگاه به خاطر ایرادات کارشناسی هیچ نمود و خروجی نداشته، افزود:  ما در همین مجلس فعلی هم بارها به کمیسیون انرژی رفتیم و به عنون یک تشکل تخصصی ایرادات را مطرح کردیم و خواسیتم که اصلاحاتی برای این قانون در صحن علنی مجلس انجام شود، منتها هیچگونه اقدام و پیگیری لازم صورت نگرفت.
این فعال حوزه پایین دستی نفت اظهار داشت: یک مشکل دیگری که باز الان با آن روبه رو هستیم سوسبید وحشتناکی است که به فرآورده های نفتی در داخل کشور پرداخت می شود. همچنین مساله قاچاق سوخت را ما سالیان سال است که در کشور به اشکال مختلف از کولبری گرفته تا لنج و قایق و شوتی شاهد هستیم. بعد به بهانه همین قاچاق سوخت، می آیند صنایع پایین دست و پالایشی کشور را قربانی می کنند. در حالی که در این میان، 40 واحد مینی ریفاینری همیشه در مظان اتهام هستند و به نابودی کشانده شده و هیچوقت هیچ اجازه ای برای توسعه  و ساماندهی شان داده نشده است..
معروفخانی ادامه داد: سوال اینجاست که تولید کننده و توزیع کننده فرآورده های یارانه ای کشور کیست. وقتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، متولی تولید و توزیع این فرآورده هاست، نمی توان فهمید که این فرآورده ها کجا درز می کند!؟
رییس هیات مدیره اوپکس با اشاره به اینکه هم اکنون هه ارکان نظام از جمله دولت، مجلس، قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این تصمیم و نتیجه رسیده اند که قیمت فرآورده های نفتی باید افزایش پیدا بکند و به قیمتهای جهانی نزدیک شود، و یارانه به اشکال مختلف به مردم برگردانده شده و مساله کسری بودجه دولت هم حل شود، چرا  کسی اراده و جرات اجرای برداشتن یارانه های فرآورده های نفتی را ندارد، در حالیکه بهترین مقطع زمانی برای اجرای کار همین مقطع کنونی است که همه ارکان نظام با یکدیگر همسو و همفکر و همراه هستند. البته یک شبه نمی توان این مساله را حل کرد بلکه باید طی یک برنامه ریزی مدون و منظم حداقل 4 ساله ، فاصله قیمتی را جبران کرد تا هم کسری بودجه و هم ناترازی فرآورده ها جبران بشود.
معروفخانی در خصوص مساله قاچاق سوخت هم اعلام کرد: حالا که قصد برداشتن یارانه فرآورده های نفتی را  نداشته و برنامه ای هم برای آن نداریم، لااقل بیاییم همین وضعیت فعلی نظام توزیع را سر و سامان بدهیم و جلوی قاچاق فرآورده ها را تا حد ممکن بگیریم و صنعت پالایش را قربانی این مساله نکنیم.
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی