۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۶۰۱۹۱
رییس هیات مدیره اوپکس در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد: (بخش ۷ و پایانی)

مبنای سیاستهای اقتصادی کشور، ضد تولید و ضد صادرات است + فیلم

ما سیاستهای مان را باید سیاستهای حمایت محور از صادرکننده و تولیدکننده خصوصا فعالان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که مزیت نسبی ماست و جای توسعه دارد، قرار بدهیم چون در واقع امروز شاید ۵ درصد این صنعت بالفعل شده باشد.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" دکتر احمد معروفخانی رییس هیات مدیره اوپکس (اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه اوپکس و اینکه عنوان تولیدکنندگان را هم داشته باشد و برگزاری مجمع فوق العاده اتحادیه و بحث تایید آن توسط اتاق بازرگانی و شورای عالی نظارت اظهار داشت: يك مقاطعي خصوصاً در دورة قبلي مديريت اتحاديه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، بالاخره هم مديريت اتحادیه، هم مديريت اتاق بازرگانی، شكافهايی بين شان وجود داشت كه باعث شده بود زيان‌ كننده اصلي واحدهاي خصوصي توليدي واقعي و اعضاي اتحاديه باشند.
معروفخانی با اشاره اینکه در دوره مدیریت جدید اتحادیه، اين شكافها برطرف شده، افزود: هم اکنون در یک مسير كارشناسي خوب، تعاملات خيلي خوبي با اتاق بازرگاني ايران به عنوان نهاد بالادستي داریم، مرتباً در جلسات مشترک تخصصي مربوط به حوزه انرژي خصوصاً حوزه نفت و گاز مشارکت داریم و اتاق از اتحادیه نظرخواهي کرده و حمايت مي ‌كند. همچنین از ظرفيت ‌هايی كه اتاق دارد به واسطه حضور نمايندگان اتحاديه از اين ظرفيت‌ها استفاده مي شود که در بدنه دولت و جاهاي مختلف تعامل خيلي خوبي برقرار است. مثلاً نايب‌ رئيس‌ های اتاق ايران در جلسات هيات مديره ما شركت مي ‌كنند و يك فضاي گفت‌وگو و تعامل كارشناسي خيلي خوبي فيمابين برقرار است و مسائل اصلاح اساسنامه هم دارد دنبال می شود. در مورد ابهاماتي كه وجود داشت اتفاقاً در جلسه اخير با حضور آقاي باقري؛ نايب‌ رئيس اتاق بازرگانی ايران، همه مسائل مطرح و گفت‌وگو شد و در يك مسير خيلي كارشناسانه در حال مرتفع شدن است.
رییس هیات مدیره اوپکس گفت: ما سیاستهای مان را باید سیاستهای حمایت محور از صادرکننده و تولیدکننده خصوصا فعالان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که مزیت نسبی ماست و جای توسعه دارد، قرار بدهیم چون در واقع امروز شاید 5 درصد این صنعت بالفعل شده باشد. متاسفانه در کشور ما به خاطر سه گانه رباخواری بانکی، سوداگری واردات و مساله سفته بازی در بازار ارز و مسکن دارد اتفاق می افتد، عملا سیاست و اقتصاد مان ضد تولید و ضد صادرات است. مبنای کارها ضد تولید و ضد صادرات است و در این وسط دولت تصمیم می گیرد عوارض صادرات از مواد نیمه خام بگیرد، نیتش درست است ولی درعمل غلط اجرا می شود.
معروفخانی اعلام کرد: یک فهرست بلندبالایی تدوین شده که خیلی از اقلام را به اشتباه قربانی می کنیم و عوارض غلطی گرفته می شود که به زیان و تعطیلی واحدهای تولیدی منجر می شود. در فهرستی که الان دارند از آن عوارض می گیرند بالتبع مواردی داریم که اصلا اسمش را نمی شود ماده خام و نیمه خام گذاشت. مثلا  در مورد قیر بعد از قیر، آسفالت است چگونه ماده نیمه خام و خام تلقی شده است. یا در خصوص روغن کار کرده که یک بار به عنوان محصول نهایی بسته بندی شده، به فروش رسیده و 6 ماه تو خودرو مصرف شده بعد رفته تعویض روغنی به عنوان روغن سوخته، دپو شده، یک تولید کننده این را گرفته برده تصفیه کرده و در قالب روغن صنعتی به صادرات می رساند، از آن عوارض گرفته می شود،  این ماده کجایش خام یا نیمه خام است در حالیکه یک دوره سیکل مصرف را طی کرده و برگشته ضمن اینکه کالایی است که بسیار آلایندگی محیط زیستی دارد و اگر در محیط زیست پخش و منتشر بشود هر یک لیترش می تواند نزدیک به 3 میلیون لیتر آب را آلوده کند. با یک چنین سیاستهایی می آیند صادرکنندگان  و تولیدکنندگان را اذیت می کنند.
رییس هیات مدیره اوپکس تاکید کرد: در بحث رفع تعهد ارزی، امتیاز و هزینه را از جیب صادر کننده می گیرند و به جیب وارد کننده می ریزند، تازه صادرکنندگان را با مواضع متعدد و مشکلات متعدد هم روبرو می کنند. در خصوص تثبیت و فرموله کردن نرخ خوراک هم تا پایان برنامه هفتم توسعه، تصمیمات متعددی اخیرا داشتیم که دچار نقض و تغییر شده و هیچ بعید نیست که همین تصیم اخیر هم دچار نقض و تغییر شود لذا خیلی نمی تواند قطعی باشد.
خواهش ما اینست که با توجه شرایط کشور حداقل در همین امورات جاریه تمرکز بیشتری به خرج بدهند و بخش خصوصی و تشکل های تخصصی را در تصمیم سازی ها بیشتر دخالت بدهند تا بتوانند تصمیم گیری های صحیح و کارشناسانه ای به نفع کشور داشته باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی