۵
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۱۶۰۳۷۱
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

تولید روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در پتروپالایشگاه اصفهان

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: درحال حاضر روزانه حدود ٢۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ و یورو۵ و حدود ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو۵ و بنزین سوپر تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.
فایل ویدیو
مهندس اصغر صابری، معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص کم وکیف تولید و توسعه پالایشگاه اصلی این مجتمع اظهار داشت: پالایشگاه نفت اصفهان در سال ١٣۵٧ راه‌اندازی شد. ظرفیت طراحی این پالایشگاه دو واحد پالایش ١٠٠ هزار بشکه ای در روز بود و از آنجا که مبنای واحدهای پالایشی، واحدهای تقطیر هستند، این دو واحد سرجمع 200 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت خام داشت. در زمان جنگ تحمیلی با توجه به نیاز شدید کشور به سوخت به ویژه گازوئیل و بنزین، با اعمال یکسری تغییرات در واحد‌های تقطیر و کاهش گرانروی، مد عملیاتی جدید نفت خام انجام شد و ظرفیت پالایشگاه تا حدود ٣۵٠ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش پیدا کرد.
صابری افزود: در چندسال اخیر دیدیم که اگر با این ظرفیت بخواهیم ادامه بدهیم، ریسک‌ های زیادی برای واحدهای عملیاتی و برای دستگاهها به همراه خواهد داشت. لذا مدیریت به این نتیجه رسید که یک واحد جدید یا واحد تقطیر سوم احداث شود. ظرفیت این واحد ١٢٠ هزار بشکه در روز بود. با این ١٢٠ هزار ظرفیت ایجاد شده جدید در روز، دو واحد کاهش گرانروی از مد نفت خام خارج شد و ظرفیت پالایشگاه روی ١٢٠ هزار بشکه در روز تنظیم شد و عملا ما سه واحد ١٢٠ هزار بشکه ای داشتیم که در یک شرایط کاملا ایمن می ‌توانست کار بکند. این موضوع تا حدود یک سال پیش در جریان بود و به ‌طور متوسط ظرفیت پالایش حدود ٣۵٠ تا ٣۶٠ هزار بشکه در روز نفت خام را اجرا می ‌کردیم.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان تصریح کرد: در طول یک سال گذشته با توجه به شرایطی که در واحدهای عملیاتی داشته و متغیرهای عملیاتی‌ را می‌توانستیم تغییر بدهیم، با توجه به فراهم بودن افزایش ظرفیت برای پالایشگاه، ظرفیت پالایش را از ٣۶٠ هزار بشکه در روز به حدود ۴٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دادیم. یعنی حدود ۴۰ هزار بشکه در روز، معادل ١٠ تا ١٢ درصد ظرفیت قبلی پالایشگاه، ظرفیت پالایش نفت خام افزایش پیدا کرد و الان سه واحد تقطیر با ظرفیت حدود ۴٠٠ هزار بشکه در روز در سرویس قرار دارد.
صابری در مورد آمار تولید بنزین و گازوئیل پتروپالایش اصفهان اعلام کرد: خوشبختانه ما در سال گذشته در پالایشگاه اصفهان موفق به راه ‌اندازی یکی از بزرگترین واحدهای شیرین ‌سازی گازوئیل در کشور شدیم و گازوئیلی که قبلاً تولید می‌ کردیم با حدود ٨ هزار تا ١٠ هزار PPM گوگرد، بود. با فعالیت ‌هایی که در هلدینگ پتروپالایش انجام شد دو واحد دیزل‌ راه‌ اندازی شد و خوشبختانه در حال حاضر کل دیزل تولیدی هلدینگ پتروپالایش اصفهان، دیزل یورو4 و با میزان گوگرد زیر ١٠PPM  است.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: درحال حاضر روزانه حدود ٢۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو4 و یورو5 و حدود 13 میلیون لیتر بنزین یورو5 و بنزین سوپر تولید و به بازار عرضه می‌کنیم. این دو محصول که جزو محصولات استراتژیک کشور است، به عنوان بهترین محصول و با کیفیت‌ترین محصولاتی است که در هلدینگ پتروپالایش اصفهان تولید می شود.
صابری در خصوص ارتقا و به روزرسانی واحدهای پالایشی به ویژه در زمینه تولید نفت کوره با .05 درصد PPM اعلام کرد: درحال حاضر نفت کوره ‌ای که در هلدینگ پتروپالایش اصفهان تولید می شود نفت کوره‌ نسبتا پر گوگردی است، ولی با احداث طرح ‌ها و واحدهای جدید،‌ به دنبال آن هستیم که واحد شیرین‌ سازی نفت کوره داشته باشیم. نفت کوره‌ تولید فعلی حدود ٣٠ هزار PPM گوگرد دارد و با پروژه‌ RHU، که امیدواریم در سال ١۴٠٣ به راه ‌اندازی برسد، میزان گوگرد نفت کوره را به زیر ۵ هزار PPM کاهش خواهیم داد.
معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه در RHU شیرین‌ سازی یا گوگرد‌زدایی از نفت کوره انجام خواهد شد، افزود: در ادامه واحد RFCC همین نفت کوره گوگردزدایی شده را به محصولات سبک با ارزشی همچون نفتا، نفت سفید، گازوئیل، پروپیلن، و سایر بقیه محصولات تبدیل می کند.
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی