۳
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵
کد مطلب : ۱۵۹۶۱۳
آلبرت بغزیان در گفت و گو با نفت ما خبر داد: 

سقوط سهم ایران در تجارت جهانی به ۲۴ صدم درصد!

 جامعه نباید امیدی برای رسیدن به آرامش اقتصادی داشته باشد!
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت:اقتصاد ایران تحت تاًثیر رویکرد خاص سیاست خارجی شرایط بدی را تجربه می کند و اگر در سیاست گذاری ها تجدیدنظری جدی نشود، اقتصادِ ایران باید به استقبال انزوای ۱۰۰ درصدی برود .
سقوط سهم ایران در تجارت جهانی به ۲۴ صدم درصد!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،ایران به دلیل رویارویی با تحریم و همچنین عدم پذیرش برای عضویت در معاهده های بین المللی و ... سهمی بسیار ناچیز در مناسبات اقتصادی جهان دارد، به طوری که می توان گفت تجارت ایران در آستانه حذف از ترانزیت بین المللی قرار دارد. 
آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با نفت ما در این زمینه اظهار داشت: اقتصاد ایران تحت تاًثیر رویکرد خاص سیاست خارجی شرایط بدی را تجربه می کند و اگر در سیاست گذاری ها تجدیدنظری جدی نشود، اقتصادِ ایران باید به استقبال انزوای 100 درصدی برود که این احتمال به معنی تشدید بحران هایی است که گذر از آنها دشوارتر از هر دشواری خواهد بود. 
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: آخرین آمارهای رسمی نشان از این دارد که سهم ایران از تجارت جهانی به ۲۴ صدم درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است که این موید چیزی جز این نمی تواند باشد که ایران عملاً از مناسبات بین المللی حذف شده است. این وضعیت در حالی است که قانون نانوشته ای اینطور حکم می کند که «حضوری جدی در تجارت جهانی شرط اصلی و اول تحقق رشد و پیشرفت اقتصادی است.» شرح این شرایط نشان می دهد، نمی توانیم کمترین امیدی به اصلاح اقتصادی داشته باشیم که با گره های متعدد کوری مواجه شده است و در نتیجه، جامعه نباید امیدی برای رسیدن به آرامش اقتصادی داشته باشد. 
او افزود: موضوع این است، با خروج یک جانبه دولت آمریکا از توافق برنامه جامع اقدام مشترک یعنی برجام که با امضای دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت ایالات متحده انجام شد، تحریم‌های مالی و اقتصادی در سال ۱۳۹۷ شدت گرفت تا فضای بازرگانی خارجی کشور شرایط متفاوتی را تجربه کند و نتیجه اش این باشد که مردم گرانی های بعضاً بالای 200 درصدی را تجربه کنند. به همین دلیل لازم است، نظام حکمرانی «احیای برجام» را به عنوان اولویت اول و دغدغه اصلی پیگیری کند تا بلکه با بازگشت به توافق، احتمال گره گشایی اقتصادی بیشتر شود. 
وی توضیح داد: این شرایط مملو از مانع ها در حالی است که ایران به لحاظ بهره برداری از منابع زمینی و طبیعی حالت ایده آلی دارد. یعنی کشوری این روزها بحران را با تمام وجود حس می کند که هم نفت دارد، هم گاز، هم برق و هم نیروی انسانی ارزان کار، اما مانع های داخلی و بین المللی و به ویژه اصرار به رویکرد تقابلی در دیپلماسی، رشد و توسعه اقتصادی را به امری محال تبدیل کرده است. 
آلبرت بغزیان در پایان گفت: برای اینکه هر کشوری بحران را پشت سر بگذارد و به پیشرفت اقتصادی برسد به لوازمی چون اتخاذ سیاست‌های تجاری و ارزی و سیاست‌های پولی و مالی مناسب در کنار طراحی و اجرای استراتژی توسعه صنعتی احتیاج دارد. اما متاًسفانه تحریم اجازه این کار را نمی دهد تا این تاًکید بازهم مطرح شود که ایران به حل تنازع هسته ای احتیاجی مبرم دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


خصوصی سازی = تاراج + فساد
خصوصی سازی = تاراج + فساد

خصوصی سازی = کسری بودجه

خصوصی سازی = تورم