۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۱۶۰۰۸۴
تحلیلگر مسایل بین المللی در گفت و گو با نفت ما مطرح کرد: 

نفتِ ۱۵۰ دلاری با تداوم جنگ غزه

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: رویکردی که این روزها اسرائیل از خود نشان می دهد، اصرار به تهاجم سخت است و به همین دلیل «صلح» یا حداقل «آتش بس» دور از دسترس است تا بتوان اینطور گفت که اگر جامعه جهانی برای توقف جنگ تلاش نکند، در روزهایی نه چندان دور نفت به بشکه ای ۱۵۰ دلار برسد که تبعاتِ این گرانی بی سابقه همه کشورهایی که به نوعی در خرید و فروش نفت سهم دارند را به طور جدی تحت تاًثیر قرار خواهد داد.
نفتِ ۱۵۰ دلاری با تداوم جنگ غزه
 جنگ غزه نگرانی هایی را در خصوص افزایش احتمالی قیمت نفت موجب شده است. به هر حال اوج گیری نرخ نفت نظم اقتصاد جهانی را مختل می کند.  
احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با نفت ما در این رابطه اظهار داشت: اگر جنگ غزه همچنان ادامه داشته باشد، طبیعی است که وضعیت اقتصاد جهانی به هم خواهد ریخت. در واقع پیچیدگی درگیری باعث می شود، تنگه ها بسته شوند و موشک ها روانه همدیگر شوند که چنین حالتی به احتمال زیاد در قدم اول قیمت نفت را افزایش خواهد داد. با این توضیح که نه تنها درگیری نظامی، بلکه کمترین رویداد در نظام بین الملل نفت را گران می کند. 
تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: رویکردی که این روزها اسرائیل از خود نشان می دهد، اصرار به تهاجم سخت است و به همین دلیل «صلح» یا حداقل «آتش بس» دور از دسترس است تا بتوان اینطور گفت که اگر جامعه جهانی برای توقف جنگ تلاش نکند، در روزهایی نه چندان دور نفت به بشکه ای 150 دلار برسد که تبعاتِ این گرانی بی سابقه همه کشورهایی که به نوعی در خرید و فروش نفت سهم دارند را به طور جدی تحت تاًثیر قرار خواهد داد. در واقع وقتی فضای جنگی در منطقه شعله ور شود، بسیاری از کشورها نمی توانند نفت صادر کنند و بالطبع آن جنگ کشتی ها و جنگ نفت کش ها را شاهد خواهیم بود که معلوم است در چنین موقعیتی طبیعتاً نفت زیادی به بازار عرضه نخواهد شد، با این توضیح که کمبود عرضه، افزایش تقاضا را موجب می شود و در نتیجهِ افزایش تقاضا نفت هم روز به روز گران تر می شود. 
او افزود: واقعیت این است که نفت در مناسبات جهانی قدرت تاًثیرگذاری زیادی دارد و به همین دلیل، احتمال دارد اروپایی ها به بهانه دخالت احتمالی ایران در جنگ غزه، تحریم ها را بیشتر کنند که در این حالت اقتصاد در ایران با تنگناهای بیشتری مواجه خواهد شد. اما اگر ایران به طور رسمی به مساًله غزه و اسرائیل ورود کند، بحث جدی می شود و باید به استقبال مخاطرات بیشتری برویم. 
این چهره درباره تاًثیر احتمالی جنگ فعلی در مناسبات اقتصادی خاورمیانه تصریح کرد: اگر ایران و کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس به طور مستقیم به جنگ ورود نکنند، خاورمیانه به لحاظ اقتصادی تهدید جدی ای متوجه خود نخواهد شد. جنگ میان فلسطین و اسرائیل به این دلیل که این دو کشور سهم و تأثیر چندانی در تأمین منابع بین المللی ندارند و سهم شان در تجارت جهانی در قیاس با کشورهای صاحبِ اقتصاد بسیار ناچیز است، تأثیر مستقیمی بر روی بخش واقعی اقتصاد ندارد و فقط دارای تاًثیرات سیاسی است، یعنی جنگ غزه تبعات اقتصادی کمرنگ تری نسبت به جنگ اوکراین از خود برجای خواهد گذاشت. 
بخشایش در پایان گفت: کشورهایی که عضوی از جفرافیای خاورمیانه به شمار می روند، به این دلیل که به طور دائمی آماده رویارویی با فضای جنگ نظامی هستند، همواره مشکلات و بحران‌های زیادی را تجربه می‌کنند. مثلاً کشور عراق با وجود اینکه به لحاظ صادرات نفت در بازارهای جهانی شرایط و درآمد خوبی دارد، اما زیر ساخت‌های اقتصادی اش هم در جنگ اول و هم در جنگ دوم نابود شدند و به همین دلیل سال‌ها باید بگذرد تا ترمیم زیر ساخت‌ها به اتمام برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی