۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۱۱۵۸۷۷

خیز ازبکستان و چین برای ساخت خط لوله گاز

رئیس شرکت ملی «اوزبک.نفت.گاز» گفت: بازپرداخت تمام وام‌ها توسط کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) تضمین شده است و شرکت ملی اوزبک.نفت.گاز در این زمینه فقط در بخش تکمیل بنیاد اولیه شرکت مشترک مسئولیت داشت.
خط لوله گاز
خط لوله گاز
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  «بهادرجان صدیق‌اف» رئیس شرکت ملی «اوزبک.نفت.گاز» گفت: ازبکستان و چین چهارمین خط لوله انتقال گاز که از استان «سرخاندریا» می‌گذرد را احداث می‌کنند.

وی ادامه داد: این خط لوله 3 مسیر فعال خط لوله گاز قبلی را تکرار نمی‌کند.

رئیس شرکت ملی اوزبک.نفت.گاز افزود: خط لوله گاز «ازبکستان و چین» امروز یکی از سودآورترین طرح‌های ازبکستان می‌باشد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر با کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) درباره اسناد شبکه چهارم این خط لوله گاز مذاکراتی را انجام می‌دهیم.

صدیق‌اف افزود: شرکت مشترک ایجاد شده در شرایط برابری با کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) به ساخت این خط لوله گاز مشغول خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون گروه‌های کاری 2 شرکت استانداردهای بین المللی در ساخت خط لوله گاز را بررسی می‌کنند.

رئیس شرکت ملی اوزبک.نفت.گاز خاطرنشان کرد: برای ساخت 3 خط لوله گاز وام‌هایی از بانک‌های چینی توسط مشترک «Asia Trans Gas» که ازبکستان نیز 50 درصد در آن سهام دارد، جذب شده است.

وی افزود: بازپرداخت تمام وام‌ها توسط کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) تضمین شده است و شرکت ملی اوزبک.نفت.گاز در این زمینه فقط در بخش تکمیل بنیاد اولیه شرکت مشترک مسئولیت داشت.

صدیق‌اف تصریح کرد: 2 خط اول فقط گاز ترکمنستان را از طریق ازبکستان منتقل می‌کنند که این برای کشور یک ترانزیت خیلی خوب است و خط سوم با گاز ازبکستان و ترکمنستان پر می‌شود، ازبکستان برای بنیاد اولیه یک میلیون و 500 هزار دلار تخصیص داده است.

گفتنی است احداث خط لوله گاز از ازبکستان به چین اول ژوئن سال 2008 میلادی آغاز شده است.

در ماه دسامبر سال 2009 میلادی اولین شبکه خط لوله گاز به بهره برداری و در سال 2010 میلادی کارهای ساخت دومین شبکه خط لوله گاز به پایان رسید.

طول خط لوله گاز نزدیک به 7 هزار کیلومتر است که 525 کیلومتر آن از قلمرو ازبکستان عبور می‌کند و ظرفیت انتقال 2  شبکه خط لوله گاز 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

در ماه دسامبر سال 2011 میلادی شبکه سوم خط لوله گاز «آسیای مرکزی و چین» به ظرفیت 25 میلیارد متر مکعب گاز در سال آغاز و کارهای ساخت آن در ماه ژانویه سال 2015 میلادی به اتمام رسید.

هزینه این طرح حدود 2 میلیارد و 200 میلین دلار است و توسط وام بانک دولتی توسعه چین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) تامین مالی شده است.

شرکت ملی اوزبک.نفت.گاز ازبکستان و کورپراسیون نفت و گاز ملی چین (CNPC) در ماه آگوست سال 2014 میلادی قراردادی‌ را در مورد ایجاد شرکت مشترک در ساخت شبکه چهارم خط لوله گاز «آسیای مرکزی و چین» از قلمرو ازبکستان‌  امضا کردند.  

ساخت 3 شبکه اول خط لوله گاز را تاکنون شرکت مشترک «Asia Trans Gas» که در سال 2008 میلادی انجام داده است.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی