۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۱۶۹۷۵

فاز جدی مذاکره با اروپا برای صادرات گاز

تربتی گفت: با شرکت‌های اروپایی مذاکراتی انجام شده اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده است، بیشتر بخش خصوصی اروپا خواستار گاز ایران است و اگر این اتفاق بیفتد از مسیر ترکیه خواهد بود، یعنی این کشور مسیر ترانزیت گاز ایران خواهد شد.
حسن منتظر تربتی
حسن منتظر تربتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  معاون وزیر نفت گفت: با شرکت‌های زیادی از اروپا برای صادرات گاز مذاکره شده و فعلا یونان جدی‌تر است.

حسن منتظر تربتی  با اعلام اینکه در صورت عملیاتی شدن صادرات گاز به اروپا، یونان اولین کشوری خواهد بود که گاز ایران را دریافت خواهد کرد، اظهار داشت: بحث صادرات گاز به اروپا جدی است، بستر و زیرساخت انجام این کار وجود دارد، فقط بحث این است که موانع سیاسی برطرف شود، اگر اروپا تمایل داشته باشد، ما محدودیتی نداریم.

وی افزود: با شرکت‌های اروپایی مذاکراتی انجام شده اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده است، بیشتر بخش خصوصی اروپا خواستار گاز ایران است و اگر این اتفاق بیفتد از مسیر ترکیه خواهد بود، یعنی این کشور مسیر ترانزیت گاز ایران خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: ما مذاکراتی هم با شرکت‌های ترک داشته‌ایم و بنا بر این است که به صورت مشارکتی و یا در قبال گرفتن حق ترانزیت بتوانیم گاز را به شرکت‌های اروپایی برسانیم، البته این موضوع منوط به این است که در مرحله اول مشتریان اروپایی را برای ارسال گاز از مسیر ترکیه قانع کنیم.

وی یادآور شد: با شرکت‌های زیادی از اروپا مذاکره شده و فعلا یونان جدی‌تر است.

تربتی درباره استفاده از مسیر جاده ابریشم برای ارسال گاز نیز گفت: مفهوم ایده جاده ابریشم این است که در مسیری که قبلا تجارت دیگر انجام شده، می‌توانیم تجارت گاز هم انجام دهیم، موقعیت ایران به شکلی است که هم نزدیک به کشورهای دارنده گاز مثل ترکمنستان است و هم به کشورهای مصرف کننده دسترسی خوبی دارد و از این بابت مشکلی نیست اما فعلا بحث صادرات به چین مطرح نیست.

وی تاکید کرد: ما خوشبختانه با توجه به افزایش تولید در عسلویه توان افزایش صادرات گاز را داریم و اینکه این بازار در عراق، ترکیه و یا اروپا باشد، فرقی نمی‌کند.

معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: در حال حاضر در عراق شرایطی خوبی داریم و طبق قرارداد از دو نقطه به این کشور گاز صادر می‌کنیم.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی