۲
۱۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۱۷۶۱۵

پاسخ شرکت پارس تکنیک به یک مصاحبه

شرکت پارس تکنیک نسبت به مصاحبه غلامحسین زنهاری از مهندسین صنعت گاز که با عنوان" ناگفته‌های یک کارشناس صنعت گاز از انحصار میلیاردی شرکت پارس تکنیک در گفت‌وگو با "نفت ما": هزینه تعمیرات 1 میلیارد و 200 میلیونی پارس تکنیک را به 5 میلیون تومان کاهش دادم" جوابیه ای را ارسال کردند که عینا منتشر می شود.
جوابیه
جوابیه
شرکت پارس تکنیک نسبت به مصاحبه غلامحسین زنهاری از مهندسین صنعت گاز که با عنوان" ناگفته‌های یک کارشناس صنعت گاز از انحصار میلیاردی شرکت پارس تکنیک در گفت‌وگو با "نفت ما":
هزینه تعمیرات 1 میلیارد و 200 میلیونی پارس تکنیک را به 5 میلیون تومان کاهش دادم" جوابیه ای را ارسال کردند که عینا منتشر می شود:
با سلام و احترام،
خواهشمند است بر اساس قانون مطبوعات نسبت به درج پاسخ این شرکت به ادعاهای کذب آقای غلامحسین زنهاری که در تاریخ چهارم مهرماه در آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" منعکس گردیده در اولین فرصت ممکن اقدام فرمایید. بدیهی است این شرکت حق اعاده حیثیت در قبال انتشار مطالب کذب توسط آقای زنهاری را برای خود محفوظ می داند.
در ابتدا لازم است شرح تعمیر دستگاه اسکرابر گاز که سایکلونهای آن بدلیل سایش مداوم توسط ذرات معلق در گاز سوراخ شده و از بین رفته اند بطور مختصر توضیح داده شود. طراحی سایکلونهای دستگاه اسکرابر که وظیفه جداسازی ذرات معلق میکرونی در گاز برای حفاظت از توربین های گازی را بعهده دارند، خود امری بسیار پیچیده بوده و شرکتهای انگشت شماری در سطح بین المللی و داخلی تاکنون به این تکنولوژی دست یافته اند. لازم به ذکر است شرکت پارس تکنیک اولین طراح و سازنده اسکرابرهای مولتی سایکلون در ایران بوده و صدها دستگاه اسکرابر تولیده شده توسط این شرکت با راندمان بسیار بالا در ایستگاههای تقویت فشار و سایر صنایع مرتبط با گاز طبیعی در حال کار هستند.
پروژه تعمیر یکدستگاه اسکرابر منطقه 5 عملیات انتقال گاز که موضوع آن تعویض کامل سایکلونها بدلیل سایش و سوراخ شدگی آنها و همچنین افزایش تعداد سایکلونها از 270 عدد قبلی به 400 عدد سایکلون نسل جدید و افزایش ظرفیت اسکرابر از حدود 17 میلیون متر مکعب (SCMH) به 25 میلیون متر مکعب (SCMH)، پس از برسیهای فنی و امکان سنجی انجام پروژه توسط تیم طراحی این شرکت و همچنین پس از ارائه پیشنهاد فنی و آنالیز قیمت فعالیتهای مربوطه در فرایند تعمیر اسکرابر به کارفرمای محترم صورت گرفته است. فعالیتهای صورت گرفته در فرایند تعمیر و افزایش ظرفیت اسکرابر منطقه به ترتیب شامل موارد زیر می گردد:
1- برشکاری و جداسازی عدسی فوقانی اسکرابر 2- برشکاری و خارج نمودن سایکلونهای قدیمی بهمراه تیوب شیتها 3- تمیزکاری داخلی 4-طراحی و ساخت تیوب شیتها و سایکلونهای نسل جدید بر اساس افزایش ظرفیت مورد نظر کارفرما 5- جانمایی سایکلون باندل جدید و نصب و جوشکاری در محل استقرار آن در داخل اسکرابر 6- نصب و جوشکاری عدسی فوقانی به بدنه مخزن 7- انجام تستهای رادیوگرافی و مایعات نفوذی بر روی جوش مذکور 8- انجام عملیات حرارتی PWHT بر روی جوش مذکور و انجام تست آلتراسونیک اطراف جوش 9- انجام تست هیدرواستاتیک بر روی اسکرابر 10- رنگ آمیزی و آماده سازی برای حمل.
متأسفانه آقای زنهاری کلیه فعالیتهای فوق که با دانش فنی و تجربه 30 ساله پارس تکنیک صورت گرفته، عمدا" و یا سهوا" به تعمیرات جزئی و تعویض چند تیوب (که فاقد هر گونه تکنولوژی و دانش فنی می باشد) تقلیل داده و با ادعاهای بسیار سطحی در جهت تخریب این شرکت اقدام نموده است. اگر چه ادعاهای ایشان با تعداد اندک مخاطبین خود، هیچگونه خللی به جایگاه و خدمات ارزشمند این شرکت طی سه دهه اخیر به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی این شرکت وارد نخواهد ساخت، ولی بنظر می رسد ایشان با نیت خودنمایی و کسب درآمد جانبی از محیط محل خدمت خود، و از طریق ناصواب تهمت و افترا به پیمانکار و کارفرما، هم اخلاق حرفه ای و هم قانون را به کلی زیر پا گذاشته است.
شایان ذکر است هزینه تعمیرات و افزایش ظرفیت اسکرابر فوق که در سال 96 با سیصد میلیون اجرا گردیده هم اکنون با مبلغ هفتصد میلیون تومان هم به سختی قابل اجرا بوده، و ارزش یکدستکاه اسکرابر در حال حاضر در حدود دو میلیارد تومان می باشد.
از آقای زنهاری بایستی سوال کرد چگونه به خود جرأت می دهید ادعای بی اساس هزینه تعمیر و طراحی افزایش ظرفیت یکدستگاه اسکرابــر با مبلغ پنج میلیون تومــان را مطرح نموده و دیگران را زیر سوال ببریــد. شما اگر حسن نیت و یا طرح ارزشمنـدی داشتیـد می توانستید بدون نیاز به تخطئه دیگران، با ثبت طرح خود در مراجع ذیصلاح و کسب مجوزهای لازم در زمینه تعمیرات اسکرابر فعالیت نمایید.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


درود بر نوآفرینان, کارآفرینان, متخصصان و دلسوزان ایران همیشه سرافراز که باعث رونق اقتصادی , کار , علم , و نتیجه اش پیشرفت و رفاه اجتماعی برای مردم کشور عزیزمان هستند. قبل از هرگونه اقدامی برای تخریب شرکتها , خصوصا شرکتهای خوش نام , کمی به عاقبت کارمان بیاندیشیم تا باعث دلسردی و فرار سرمایه و مغزها به دیگر ممالک نباشیم. تخریب چه سحوی و چه عمدی مانند سنگ بزرگ به انداختن درون چاهی ست که برای بیرون آوردنش , نیاز به زمان , افراد عاقل و کاردان و چه بسا هرینه آن به پای ملت نوشته می شود.
کارشناس بی طرف
در پاسخ به توضیحات شرکت محترم پارس تکنیک لازم است مواردی به شرح ذیل ذکر کرد تا جانب حق و انصاف رعایت شود:
اولا مخاطب آقای زنهاری مدیران منطقه ۵ و نحوه تصمیم گیری آنهاست و نه شرکت پارس تکنیک چرا که آنچه جناب زنهاری مطرح نموده اند صرفا تصمیمی مدیریتی است که صرفه و صلاح انتقال گاز در آن رعایت نشده و بجای تعمیرات ۵ میلیون تومانی اسکرابر که بنا به ادعای جناب آقای زنهاری نیاز عملیاتی را مرتفع ساخته است، تبدیل به طرح افزایش ظرفیت چند صد میلیون تومانی شده است.
ثانیا شرکت پارس تکنیک باید توضیح دهد چرا علیرغم دریافت هزینه های چند صد میلیونی اولین اسکرابر تعمیر شده توسط ایشان در شرایط عملیاتی دچار شکستگی ترد شده و بیش از ۵ ماه از سرویس خارج بوده و تحت تعمیر مجدد قرار گرفته است.احتمالا نوع متریال، کیفیت ساخت، عدم انجام PWHT و مواردی از این دست عامل این اتفاق بوده اند بنابر این شرکت پارس تکنیک نیز با همه ی ادعاهایی که در معرفی توان فنی خود دارند، عملا مشغول تجربه اندوزی هستند و با سعی و خطا در حال افزایش اندوخته فنی خود هستند و طبیعی است بعد از چند سال کار در این حوزه دارای تجربیاتی هستند.
ثالثا طبیعی است که شرکت پارس تکنیک از گفتگوی آقای زنهاری آشفته شود چرا که کاری چند صد میلیونی که ظاهرا در انحصار شرکت پارس تکنیک بوده ، تبدیل به تعمیرات به قول آقای زنهاری ۵ میلیون تومانی شده باشد و به این طریق نان این شرکت آجر شده باشد.
رابعا تاکید میکنم آقای زنهاری به نحوه تصمیم گیری مدیران منطقه ۵ با مقوله تعمیرات اسکرابرها و نحوه مناقصه گذاری که تبدیل به مناقصه ایی انحصاری و چند صدمیلیونی گردیده و کارهای غیر ضرور که هزینه های مضاعفی بر منطقه تحمیل نموده و عدم توجه مسئولین منطقه ۵ به تعمیرات کم هزینه که توسط ایشان مطرح گردیده معترض هستند.
کذب دانستن اظهارات آقای زنهاری منصفانه نیست. ایشان با ارائه طرحی ساده ، آنالیز قیمت شرکت پارس تکنیک در خصوص لزوم افزایش ظرفیت و تعویض کامل سایکلونها در اسکرابرهای منطقه ۵ را به چالش کشیده است و طرحشان هم جواب داده است. ذکر مراحل طراحی و اجرایی اسکرابر که بسیار نیز هزینه بر هست فرافکنی است و ربطی به گفتگوی آقای زنهاری ندارد. زنهاری در واقع نحوه تصمیم گیری مدیران منطقه ۵ و توجه نکردن به صرفه و صلاح سازمان که به روش کم هزینه ایشان توجه نکرده اند را به چالش کشیده است.توانایی های پارس تکنیک و ایرادات و اشکالات اسکرابرهایی که ساخته اند هم در حوصله این بحث نیست و نیاز به نظر کارشناسان دارد.
بنظر می رسد که شما از روی تعصب سازمانی نسبت به همکار خود اظهار نظر می کنید و از آنجا که طراحی و مدل کردن اسکرابر و سایکلونهای آن نیاز به دانش فنی و تجربه بالا در این زمینه دارد، در مقام و موقعیتی قرار ندارید که در باره پارس تکنیک قضاوت کنید.
طبیعی است که پارس تکنیک که صنعت اسکرابر سازی را در انحصار خود میدیده و پیشنهاد فنی و مالی اش را بر اساس منافع و سودجویی حداکثری ارائه میدهد از اقدام آقای زنهاری که کاری چند صد میلیونی را با هزینه اندک انجام داده است به خشم آید که در کلام و رفتار شما این خشم قابل مشاهده است. دوست عزیز بنده قضاوت در مورد پارس تکنیک را به اهلش واگذار کردم ، شما نیز در جایگاهی نیستید که در خصوص منافع کارفرما (در این مورد منطقه ۵) قضاوت کنید.
آگاتا کریستی
برای هر مشکلی . حتما یک راه حل بسیار ساده وجود دارد.
زنهاری
در ارتباط با لغت کذب میبایست، دقیقا مطلب کذب ذکر گردد، اینجانب تنها یک مصاحبه صوتی داشته ام، و یقینا در آرشیو سایت خواهد بود
اما در جواب
در مقابل روحیه پرسشگری باید دیدی مدیریتی داشت
آنچه همکاران منطقه انجام دادن نوسازی و retube دو دستگاه اسکرابر شامل هزار و هشتاد اینج جوشکاری، پانصد و چهل اینج برشکاری، پانصد و چهل اینچ سنگ زنی آنهم در فضای بسته اسکرابر در فضای هشتاد سانتیمتری بین تیوب شیتهای در گرمای پنجاه درجه جنوب میباشد
کاش از همکاران خوب و تلاشگرم که با عشق و علاقه اینکار را کردند شرمنده نمیشدم، چه میدونستم..
زنهاری
فقط برای یک اسکرابر، هزار و هشتاد اینج جوشکاری، پانصد و چهل اینج برشکاری، پانصد و چهل اینچ سنگ زنی
زنهاری
ضمن تشکر از جوابیه  نماینده محترم شرکت پارس تکنیک مختصر نظرات خود را بجهت تنویر افکار عمومی منعکس مینمایم
در ابتدای کلام باید بگویم، اعتقاد راسخ دارم تقویت بخش خصوصی یقینا باعث رشد اقتصادی و دانش فنی و پیشرفت صنعت و اعتلای کشور عزیزمان ایران عزیز میباشد
1_در ارتباط با انتخاب تیتراز نظر اینجانب باید دقت بیشتری انجام میشد، یقینا هیچ انحصاری در کار نبوده است بین شرکتهایی که توانایی انجام اینکار را داشتند  تنها شرکت پارس تکنیک نسبت به انجام این  طرح اعلام آمادگی نمودند که نشان از توان و دانش فنی  این شرکت است و سایر شرکتهای سازنده از انجام این طرح خود داری نمودند

2_ اما کل مباحث مذکور از منظر دیگری مطرح شد و آن بی توجهی مدیریت و بی انگیزه کردن پرسنل و عدم قدر دانی معنوی از پرسنل میباشد و بس!!!!
ایران بزرگ نیاز به انسانهای بزرگ دارد.....

کاش به اصل موضوع بیشتر توجه شود
{{{{ تکریم منابع انسانی و ایجاد انگیزه}}}}
نه تلاش در تقابل و سست کردن اراده ها و بی انگیزه نمودن پرسنل.....



3_ یقینا شرکت پارس تکنیک بر اساس درخواست کارفرما، نسبت به طراحی مجدد اقدام نموده اند و از قرائن امر مشخص است، محدودیت‌های انجام این طرح را نیز ذکر کرده اند
کاملا مبرهن است اسکرابری که برای  نزدیک به دویست هفتاد سایکلون تیوب در نظر گرفته شده از نظر قطر، نمیتواند چهارصد سایکلون تیوب را درون آن قرار داد مگر اینکه  برخی فاکتور ها و محدودیتها را قبول کرد

پس باز تاکید میکنم به یقین شرکت پارس تکنیک طرحی را بر اساس درخواست کارفرما ارايه داده و محدودیت‌های آنرا نیز اعلام نموده است، و این طرح با توجه به محدودیت‌ها توسط کارشناسان کارفرما بر اساس شرایط عملیاتی تایید گردیده است
یقینا می‌دانیم املای نانوشته غلط ندارد
اما وقتی کاری انجام میشود یقینا اشکالاتی مشاهده میشود که در بازنگریهای آتی بر طرف میگردد، بعنوان مثال در این طرح بحث عملیات حرارتی از نکات قابل تامل میباشد
یقینا تبادل دانش بین کارفرما و سازنده، باعث رشد دانش طرفین میباشد و شخصا تنها در یک روز کاری در بازدید از این شرکت تازه های زیادی را دیدم و آموختم، به جرات از طراحی تجهیزات لانچر و رسیور ساخته شرکت پارس تکنیک در مقایسه با سازندگان صاحب نام در صنعت نفت گاز لذت بردم

3_ در طرح همکاران منطقه ، نوسازی بر اساس طراحی اولیه انجام پذیرفته است  و با راهکاری مناسب بدون نیاز به برشکاری cap و با انجام یک
modification
عملا نوسازی بر اساس طرح اولیه انجام پذیرفته است
5_ در ارتباط با مبلغ تعمیرات و نوسازی دو دستگاه اسکرابر هفت میلیون تنخواه در اختیار اینجانب قرار گرفته است و از این مبلغ پنج میلیون و هشت صد هزار تومان جهت خرید ابزار و متریال هزینه گردید و حتی یک میلیون آن به دلائل مختلف تایید!! نگردید و عملا چهار میلیون و هشتصد هزار تومان  از  محل تنخواه هزینه شده و فاکتورها و اسناد مبین این موضوع میباشد
امادر مورد هزینه‌های پنهان، یقینا خرید و سفارشات فنی، همچون, pipe, flange, tube, exchanger, یا توربین یا  یا حتی یک واشر لاستیکی یا حق ماموریت پرسنل، یا هزینه های رستوران یا ایاب و ذهاب ..... همانند همیشه توسط سازمان در حال انجام است
5_ اما نکته بسیار مهم ظرفیت توربوکمپرسورها و سایز header های ورودی و خروجی اسکرابرهای مربوطه و ظرفیت خود اسکرابر ها میباشد و باید اذعان داشت طراحی ایستگاه از ابتدا... ومی‌بایست اصلاحات با در نظر گرفتن جمیع فاکتور ها باشد.....
6_ضمنا تایید طرح همکاران منطقه پنج، توسط همکاران واحد مهندسی ستاد انتقال گاز دلیل بر دید و دانش فنی همکاران ستادی بر مبنای، کاهش هزینه ها، سهولت تعمیرات و  تغییرات بنیادین در آینده میباشد
علی کرامتی فر
کاش یادمان باشد برای بزرگ کردن خود، دیگران را کوچک نکنیم.
من کاری به شرکت سازنده و کارفرما ندارم و در عالم حرفه ای گری لازم است اگر در مورد شخص، سازمان یا ارگانی مخالفت داریم با نام نبردن مستقیم آنها مراقب باشیم لطمه بزرگتری به جریان پیش آمده وارد نکنیم چرا که دیگر مورد اعتماد هیچ کس نخواهیم بود. خیلی بهتر بود شما که دنبال قدردانی مدیرانتان از خودتان بودید با رعایت سلسله مراتب درون سازمانی اعتراض و دلخوری خود را به گوش مدیران خود می رساندید و منجر به رخ دادن اتفاقات سهوی که تخریب نام شرکت پارس تکنیک باشد نمی شدید.
از طرفی بهتر می بود مانند شرکت پارس تکنیک که روش کار خود را ارائه نمود آقای زنهاری هم روش کار خوشان را ارائه می دادند تا افراد متخصص نظرات خودشان را ارائه دهند شاید کاهش هزینه تا به این قدر تبعاتی را بعدها در پی داشته باشد که حتی با 1 میلیارد و دویست میلیون تومان ها نتوان جبران نمود. هر ارزانی بی دلیل نیست.
سپاس
حسین
با سلام
طرحهای مربوط به اینکار از طرف همکاران منطقه پنج و شرکت پارس تکنیک ارایه و کارشناسی هر دو طرح نیز در ستاد انتقال گاز با توجه به شرایط عملیاتی و بسیاری از فاکتورها انجام و تعمیرات چهار اسکرابر بر اساس طرح همکاران منطقه پنج تایید و اجرایی شد
البته تایید یک طرح به معنای رد طرح دیگر نمیباشد
و انتخاب یک طرح بنا به بسیاری از فاکتورها، محدودیتهای و شرایط عملیاتی و تغییرات بنیادین در سال‌های آتی میباشد
مقایسه بین دو طرح نیز دلیل بر تخریب شرکت پارس تکنیک نمیباشد و متاسفانه نظرات جمع باعث به انحراف کشیدن اصل موضوع گردیده است
بحث قدردانی، بحثی فردی نبوده، بلکه انتقاد از بی توجهی مدیریت به منابع انسانی میباشد
اینکه میفرمایید هر ارزانی بی علت نیست، جای بحث دارد
به یقین منابع انسانی، سرمایه های هر سازمانی هستند و خروجی منابع انسانی کار آزموده باید نتیجه‌ای این چنین داشته باشد و یقینا اجرای بسیار کارها در درون سازمان از نظر هزینه با شرکت‌های صنعتی خصوصی قابل مقایسه نیست
{{در مورد نظر شما در ارتباط با تبعات بعدی!!! قابل ذکر است این طرح بدون هیچگونه بازخوردی توسط همین همکاران در سال 1386 انجام گردید} و به لطف الهی با توجه به دانش فنی همکاران عملیاتی، مهندسی و بازرسی فنی و... هیچ اشکال یا مورد ناایمن در طی این مدت حادث نگردیده است
یادمان باشد همه در یک کشتی سوار هستیم، و میبایست نگاه مدیریتی در جهت اعتلای میهن عزیزمان باشد و این مهم تنها زمانی محقق میگردد که منافع ملی بر منافع فردی، قومی، و.... ارجحیت پیدا کند
در کشوری مانند ژاپن نگاه مدیریتی بر اساس منافع ملی و پبشرفت کشور با مشارکت منابع انسانی بوده و نظارت بر کارکرد گروه متمرکز است
متاسفانه در کشور ما بی توجهی مدیریت به منابع سازمانی باعث از بین بردن انگیزه و سست کردن اراده ها میگردد که به یقین بازخورد آن باعث کند شدن رشد صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از فاکتورهای دیگر میباشد
نوش دارو عد از مرگ سهراب .............
علیرضا
تمام مواردی که شرکت پارس تکنیک عنوان میفرمایندمثل برش.تمیز کاری بعد برش. جوشکاری .ازمایشهای رادیو گرافی التراسونیک pwhtوتست اب که بعد از جوشکاری معمولا باید انجام شود.وکاری ابتدایی برای شرکتهای پیمانکار در صنعت نفت میباشد.اما محاسبات جدیدوطراحی تیوپ شیت های جدید کار ارزنده ایست که بایداز این شرکت تشکر نمود حال با هر قیمتی که انجام داده خوب است .چون ثابت نمودن که ایرانی میتواند من به عنوان یک ایرانی متشکرم.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی