۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۱۹۸۲۳

زنگ خطر برای کاهش صادرات نفت

امضای توافق تجاری بین چین و آمریکا و تعهد چین برای افزایش ۵۰ میلیارد دلاری خرید انرژی از آمریکا در کنار تهدید خزانه‌داری این کشور برای توقف واردات نفت از ایران می‌تواند زنگ خطر دوباره‌ای برای کاهش بیشتر نفت صادراتی ایران باشد.
زنگ خطر برای کاهش صادرات نفت
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   وزارت خزانه‌داری آمریکا چین را تهدید کرده که اگر واردات نفت از ایران را متوقف نکند، با تحریم رو به رو خواهد شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته که ما برخی از شرکت‌های حمل و نقل چین را که از ایران نفت خریداری می‌کنند، تحریم کرده‌ایم و همچنان ضمن هشدار به چین یا هر کشور دیگری در جهان که با ایران تجارت می‌کند، آن‌ها را تحریم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه واشنگتن برای حل مسئله نفت ایران با چین مشورت می‌کرد، مدعی شده که آمریکا درآمد (صادرات) نفت ایران را ۹۵ درصد کاهش داده است. وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده که بخش عمده‌ای از این درآمد نفتی باقیمانده از کشور چین است.

بر اساس ادعای وی، همه شرکت‌های دولتی چینی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و وزارت خزانه داری آمریکا در حال همکاری نزدیک با طرف چینی برای متوقف کردن فعالیت‌های اضافی در زمینه نفت است.

موضوعی که البته به گفته وزیر نفت ایران تازه نیست. «بیژن زنگنه» به ایرنا گفته که خیلی وقت است این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.

آمریکا پیش از این نیز تاکید کرده بود که می‌خواهد صادرات نفت ایران رابه صفر برساند اما در عمل ایران ثابت کرد راه‌های دور زدن تحریم را به خوبی یاد گرفته و صادرات طلای سیاه ایرانی همچنان ادامه دارد،‌ هر چند که به نسبت پیش از تحریم‌ها کاهش داشته است.

اما زنگ خطر اصلی برای نفت ایران،‌ امضای توافق تجاری بین چین و آمریکا است. چین و آمریکا روز چهارشنبه به وقت آمریکا اولین بخش از توافق تجاری خود را نهایی کردند تا راه برای توافقی جامع‌تر و گسترده‌تر که به اختلافات تجاری دیرینه دو اقتصاد بزرگ جهان پایان دهد، باز شود.

بر این اساس، چین توافق کرده تا در ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار خرید محصولات آمریکایی را افزایش دهد. افزایش واردات چین از محصولات ۴ صنعت، خودرو، قطعات خودرو، هواپیما، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و نیمه‌رساناها خواهد بود.

نکته مهم و سرنوشت ساز برای بازار نفت ایران اما در این بند گنجانده شده که بر اساس آن قرار است پکن خرید انرژی از آمریکا را ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

افزایش تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر، این کشور را به بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده تا محموله‌های نفت خام خلیج فارس به کمترین میزان 30 سال اخیر  برای صادرات به آمریکا برسد.

آمریکا به لطف رونق تولید شیل ، محموله‌ها را از خلیج فارس به 30 سال گذشته کاهش داد. اما این تنها تهدید نفت شیل برای نفت خام خاورمیانه و از جمله ایران به شمار نمی‌رود.

آمریکا با تکیه بر تولید نفت شیل،‌ در تلاش است تا به صادرکننده نفت خام تبدیل شود. رویایی که گام‌های اول آن را برداشته و صادرات نفت این کشور به شرق آسیا و اروپا آغاز شده است.

آمارهای منتشر شده توسط آمریکا نشان می‌دهد که تولید روزانه نفت شیل این کشور قرار است هر سال 1.5 میلیون بشکه افزایش پیدا کند و از همین رو این کشور به دنبال بازارهای صادراتی جدیدی است اما از آنجا که روند رشد مصرف انرژی در جهان با این شتاب فزاینده نیست، ‌بنابراین آمریکا به دنبال تصاحب بازار سایر کشورها برای صادرات نفت خود است.

در این راه از یک سو تحریم‌های نفتی کشورهای مختلف از ایران تا ونزوئلا را در دستور کار قرار می‌دهد تا نفت بیشتری از بازار خارج شود و از سوی دیگر در تلاش است تا قیمت نفت نفت آمریکا را در مقابل قیمت سبد نفتی اوپک پایین نگه دارد.

تنش‌های خاورمیانه نیز البته به کمک آمریکا آمده تا آنجا که کارگزاران و معامله‌گران نفت در آسیا به بلومبرگ گفتند کرایه مسیر خاورمیانه به چین در برخی از موارد حداقل ۱۴ درصد نسبت به سفارشهای قبلی افزایش داشته و مالکان به دنبال دریافت نرخ بالاتری برای ورود نفتکش‌ها و بارگیری محموله‌های نفتی در منطقه خلیج فارس هستند.

با توجه به این موارد، فشار جدید خزانه‌داری آمریکا به چین برای توقف واردات نفت از ایران را می‌توان تکه آخر پازل آمریکا برای حضور در بازار طلای سیاه دانست. حال باید دید با توجه به توافق تجاری صورت گرفته بین چین و آمریکا،‌ آیا کشور اژدهای زرد حاضر است یه درخواست آمریکا پاسخ مثبت دهد؟

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی