۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۱۲۲۴۸۸

بحران در صنعت نفت شیل آمریکا شروع شد

پر شدن مخازن ذخیره نفت و در عین حال پایین ماندن مصرف بنزین در آمریکا باعث خواهد شد که فعالیت شرکت‌های نفتی در این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یابد. طی هفته‌ها و ماه‌های آینده چشم اندازی برای بهبود اوضاع برای صنعت نفت آمریکا متصور نیست.
بحران در صنعت نفت شیل آمریکا شروع شد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، چند هفته مانده به تعطیلات تابستانی در آمریکا، ‌مصرف بنزین این کشور به قدری کاهش یافته که طی بیش از 50 سال گذشته، بی‌سابقه بوده است.
دلیل کاهش تقاضا برای بنزین، خانه نشین شدن بسیاری از مردم، در پی اعمال سیاست‌های کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بوده است.
با توجه به کاهش تقاضا برای سوخت خودرو در آمریکا، پالایشگاه‌های این کشور نیز نرخ پالایش نفت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و همین امر باعث شده است که شاهد روند سریع پر شدن مخازن انبار نفت، در سراسر آمریکا، باشیم.
کارشناسان بر این باورند، ‌طی هفته‌های آینده شاهد بدتر شدن اوضاع در صنعت نفت آمریکا خواهیم بود و تا اواسط ماه می، ظرفیت انبار ذخیره نفت اوکلاهاما نیز به طور کامل، پر خواهد شد.
کاهش سریع تقاضا، در سایه شیوع ویروس کرونا، باعث شده است که شاهد پر شدن سریع مخازن نفت این کشور، باشیم و از طرف دیگر قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یابد.
این مسئله باعث شده است که سریع‌تر از آن چیزی که پیشتر تصور می‌شد، شرکت‌ها به سمت کاهش تعداد دکل‌های نفتی، و پایین آوردن تولید نفت خود، بروند.
مصرف نفت آمریکا در هفته منتهی به روز 17 آوریل، معادل روزانه 14.1 میلیون بشکه، بوده است که هفته قبل از آن، 300 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. 
متوسط مصرف روزانه  نفت، در هفته منتهی به 10 آوریل در آمریکآ‌،‌کمترین مصرف از اوایل دهه 1990 تا کنون در این کشور بوده است.
آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، در آخرین گزارش خود، می‌گوید: در عین حالی که شاهد کاهش پالایش نفت از سوی پالایشگاه‌ها هستیم اما مازاد عرضه نفت و بنزین، در حال افزایش است.
علیرغم بالا رفتن مصرف نفت آمریکا، اما در هفته منتهی به روز 17 آوریل، پالایشگاه‌های آمریکایی روزانه 12.5 میلیون بشکه نفت خریداری کردند که نسبت به هفته قبل از آن، ‌209 هزار بشکه در روز پایین‌تر بوده است.
در واقع پالایشگاه‌های نفتی در آمریکا، در این دوره به کاهش پالایش نفت ادامه داده و تنها با 67.6 درصد ظرفیت خود فعالیت کرده‌اند. 
و این در حالی است که همواره پیش از آغاز فصل تابستان، شاهد فعالیت پالایشگاه‌ها با بیش از 90 درصد ظرفیت بوده‌ایم اما امسال، فصل مسافرت در آمریکا، به تعویق افتاده و انتظار می‌رود تعداد مسافرت‌های مردم آمریکا در سال جاری خیلی ضعیف‌تر نسبت به سال‌های گذشته باشد.
مصرف بنزین که بیشترین مصرف فرآورده‌های نفتی در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد، از زمان شیوع ویروس کرونا و آغاز اعمال محدودیت‌های اجتماعی، به میزان قابل توجهی، کاهش یافته و مصرف آن 40 درصد پایین آمده است. 
در حالی که در ماه مارس، به طور متوسط روزانه 8 میلیون بشکه نفت، برای تولید بنزین در آمریکا، مصرف می‌شد اما در هفته منتهی به 17 آوریل، این رقم به 5.3 میلیون بشکه کاهش یافته است.
حتی اگر همین فردا محدودیت‌های اجتماعی در سراسر آمریکا، برداشته شوند، انتظار نمی‌رود که شاهد بالا رفتن سریع مصرف بنزین در آمریکا باشیم.
در عوض به احتمال زیاد، مصرف بنزین طی هفته‌ها و شاید ماه‌های آینده در سطح کنونی پایین خواهد ماند و مازاد عرضه نفت و بنزین در آمریکا را بیشتر خواهد کرد.
همین امر باعث می‌شود که تولید کنندگان نفت آمریکا به سمت کاهش تولید، روی بیاورند و البته آنها به میل خود این کار را نمی‌کنند بلکه بازار آنها را  مجبور به کاهش تولید می‌کند.
مؤسسه ریستاد انرژی، مدعی است: مازاد عرضه نفت در آمریکا و سراسر جهان، باعث خواهد شد که شاهد بیشترین کاهش ماهانه تولید نفت در آمریکا در تاریخ صنعت نفت این کشور باشیم.
این مؤسسه در گزارش خود تاکید کرده است: در صورتی که فرض کنیم هیچ چاه عمودی جدیدی در ماه آوریل در آمریکا به بهره‌برداری نرسد، در ماه می تولید نفت این کشور، یک میلیون بشکه و تا ماه جولای دو میلیون بشکه و تا ماه‌های اکتبر و نوامبر، سه میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

منبع:فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی