۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۲۵۹۷۱

ویلاهای چند ده میلیارد دلاری متهمان پتروشیمی

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
ویلاهای چند ده میلیارد دلاری متهمان پتروشیمی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند، البته متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است.
در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام گفت: ما لایحه متهمان را کاملاً خوانده‌ایم و آن را حفظ هستیم، آنچه مطابق با حقیقت بوده را اعلام کنید و حقایق را بگوید.
وی ادامه داد: در زمان آقای شریفی، حقوقی بیشتر از حقوق صدر اعظم آلمان به کسی که هیچ نقشی نداشته و کاری نمی‌کرده پرداخت شده است و میلیارد‌ها پول صرف دعاوی صوری در امارات شده است و توسط آقای طاهری نسب محکوم اقتصادی این اتفاقات افتاده و همه این موارد قابل پیش بینی است و مشخص است که این‌ها همه برنامه‌های سازمانی هستند.
قاضی مسعودی مقام بیان کرد: برخی از متهمان اموال، خانه‌ها و ویلاهایی در برخی از کشورها دارند که از اموال بالاترین مقامات آن کشور ارزششان بیشتر است. می‌خواهم بگویم با کار کارگزاری، به دست آوردن این اموال در انگلیس و کانادا و ... غیر ممکن است و اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف تحقیقات به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند دلیل دارد، زیرا حجم آن چند ده هزار میلیارد دلار است و باید هر حرکتی که سر راهشان قرار می‌گیرد را بردارند و ان‌شاءالله خدا کمک کند به‌ درستی قضاوت کنیم و کشف حقیقت را انجام دهیم.
وی بیان کرد: متهمان بدانند خداوند ناظر بر اعمالشان است و با برداشتن یکی دو مانع کار آن‌ها تمام نمی‌شود و باز هم اشخاصی هستند که جایگزین شوند و رسیدگی‌های عادلانه و بیان حقیقت انجام شود.
قاضی مسعودی مقام گفت: موضوع ارزش، مسأله‌ای-اقتصادی امنیتی است و طبق مستندات ۶. ۶ میلیارد یورو مورد خرید و فروش قرار گرفته است و ما به موضوع تجارت شرکت‌های خصوصی و دولتی ورود پیدا کرده‌ایم و طبق مستندات خود شرکت pc این موضوع و قیمت وجود دارد و ارز چه در بحث شرکت‌های دولتی و چه در بحث شرکت‌های خصوصی مبتنی بر سیاست‌های بانک مرکزی است و اساساً ارز صادراتی باید به کشور بازگردد و در چرخه اقتصادی کشور بسیار موثر است و هم اکنون هیچکس نگفته ارزی را که متعلق به دولت است، بازگردانید. ارز متعلق به دولت باشد یا چه خصوصی، طبق ضوابط بانک مرکزی باید بازگردد.
در ادامه جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام خطاب به وکیل علی اشرف ریاحی گفت: ما موکل شما را بار‌ها احضار کردیم و او مستنداتی ارائه کرده، اما در دفاع از خود چیزی ارائه نکرده و مستندات علیه سایر متهمان مانند آقای حمزه لو، خانم شیخ الاسلامی و جلیل سبحانی متهم پرونده آقای طبری بوده است.
وی افزود: مستندات وجوه کسب شده و ارتباط او حتی بعد از سال ۹۲ با خانم مرجان شیخ‌ الاسلامی محرز و مسلم است و آن‌ها وجود دارد.
قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: موکل شما وقت کافی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود داشته، اما گویا به او گفتند که در جلسه دادگاه حاضر نشود.
او ادامه داد: به متهمان به ویژه مرجان شیخ الاسلامی و علی اشرف ریاحی تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدید آمیز شما نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنید.
قاضی مسعودی مقام گفت: همه باید در دادگاه حاضر شوند و دفاع از خود را انجام دهند، این افراد جزء متهمان اقتصادی هستند و به جای این اقدامات، سعی کنند اموال به تاراج رفته بیت المال را برگردانند.
قاضی مسعودی مقام خطاب به متهمان گفت: اگر متهمان بعضی مواقع فکر می‌کنند اطلاعاتی که دارند بسیار ذی‌قیمت است، می‌توانند آن‌ها را در اختیار وکلایشان قرار دهند.
او افزود: آنچه که این متهمان می‌دانند در گذشته در اختیار ما قرار گرفته است، به گونه‌ای که هم ضابطان این اطلاعات را به ما دادند و هم خودمان آن‌ها را به دست آورده‌ایم.
قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: اینکه علی اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه لو و مرجان شیخ الاسلامی و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ الاسلامی علیه آقایان حمزه لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارائه دهند، باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم.
وی ادامه داد: این مستنداتی را که می‌خواهید ارسال کنید به وکلایتان بدهید تا آن‌ها دفاع کنند و به صورت غیر متعارف وارد این موضوعات نشوید.
قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: ما تمام مراتب را به تمام مراجع امنیتی و انتظامی و همچنین مسئولان قوه قضاییه منعکس کردیم که این افراد پا را فرا‌تر از حدشان گذاشتند و متأسفانه به دنبال اقداماتی هستند که تأثیری در پرونده نخواهد داشت.
وی افزود: آقای شریفی اطلاعات بسیار غیر واقعی به ما داد و همه آن‌ها هم با سند حسابداری بودند.
در ادامه جلسه دادگاه متهم اعلایی رحمانی در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی