۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۱۴۳۱۸۵

استعفای برخی مقامات نفتی قزاقستان

صندوق مستقل کشور‌های آسیای مرکزی اعلام کرد دو نفر از اعضای خانواده نور سلطان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان از سمت‌های خود استعفا دادند.
استعفای برخی مقامات نفتی قزاقستان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   صندوق مستقل کشور‌های آسیای مرکزی اعلام کرد دو نفر از اعضای خانواده نور سلطان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان پس از شدت گرفتن اعتراضات در این کشور از سمت‌های خود استعفا دادند.این دو نفر که از نزدیکان نظربایف، رییس جمهور سابق قزاقستان هستند از مدیران شرکت‌های نفت و گاز این کشور بودند.
روز گذشته برخی مقامات قزاقستان اعلام کردند: قایرات شریپ بایف و دیماش دوسانوف از سمت اجرایی خود در شرکت‌های نفتی و گازی قزاقستان استعفا دادند.
مقامات قزاقستان جزئیات بیشتری از دلیل اصلی استعفای این دو نفر منتشر نکرده اند. اعتراضات در قزاقستان هفته گذشته با اعلام افزایش قیمت سوخت از استان مانگیستاو در غرب این کشور آغاز و کم کم به تمامی مناطق کشیده شد.
روز گذشته مقامات قزاقستان اعلام کردند معاون وزیر نیروی این کشور و چندین مقام دیگر که در رابطه با افزایش "غیر موجه" قیمت سوخت دخالت داشتند بازداشت شده اند. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، در پی افزایش اعتراضات و ناآرامی و اعلام وضعیت اضطراری در هفته گذشته، استعفای دولت را پذیرفت و اعلام کرد دولت مستعفی مسئولیت تنش‌ها را بر عهده دارد و وزیران نتوانستند تورم را کنترل کنند.
دفتر ریاست جمهوری قزاقستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جلسه‌ای برای بررسی تحولات اخیر این کشور و وضع اجتماعی و اقتصای این کشور، عسکر مامین، نخست وزیر این کشور استعفای خود را ارائه داد و رئیس جمهور با استعفای او موافقت کرد.
توکایف در این جلسه دستور اعمال نظارت دولتی بر قیمت گاز مایع، بنزین و گازوئیل را برای مدت شش ماه و کنترل قیمت کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت خدمات عمومی به مدت ۱۸۰ روز صادر کرد.
پس از افزایش قیمت سوخت در قزاقستان در روز‌های نخست سال ۲۰۲۲ اعتراضات مردمی در شهر ژاناوزن، یکی از شهر‌های نفت خیز قزاقستان آغاز و کم کم به شهر‌های بزرگ از جمله آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی