۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۴۴۹۵۲
در ما گذشته انجام شد

صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات یک محموله بنزین و سه محموله گازوئیل در اسفند ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: افزایش ذخیره‌سازی سوخت در کشور در حالی محقق شد که دولت سیزدهم تعهدات صادراتی سوخت ایجاد شده در دولت قبل را نیز انجام داد.
صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، «جلیل سالاری» روز سه شنبه با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آسیب‌شناسی در صنعت پالایش و پخش را آغاز کردیم، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در گروه دوم قرار دارد و از همین رو نمی‌تواند در طرح‌های توسعه‌ای وارد شود.
وی ادامه داد: همچنین اساسنامه این شرکت هنوز به تصویب نرسیده بود. با توجه به اینکه این شرکت یک شرکت ملی به شمار می‌رود، اساسنامه باید به تصویب مراجع ذیصلاح برسد. بنابراین ضرورت داشت شناسنامه و هویت حقوقی شرکت را تصویب کنیم، از همین رو اساسنامه شرکت به وزارت نفت ابلاغ شد تا بعد از تصویب در هیات دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

شدت مصرف انرژی در کشور بالا است

سالاری تاکید کرد: در این اساسنامه برای اینکه بتوانیم بر اساس تکلیفی که در قانون آمده از توسعه و تکمیل زنجیره ارزش حمایت کنیم، تلاش کردیم تا نگاه به شرکت پالایش و پخش نگاه توسعه‌ای باشد.
وی گفت: در اقدامی دیگر با دولت مکاتباتی انجام شد تا با اخذ مجوز، امکان مشارکت و سرمایه ‌گذاری توسعه‌ای را در داخل و خارج از کشور داشته باشیم و ممنوعیت‌های قانونی را حل و فصل کنیم.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه روندی که در کشور اتفاق افتاده روند سرمایه‌سوزی است و عمدتا مصرف انرژی و شدت مصرف در کشور بالا است، افزود: بنابراین باید یک نهضتی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی اتفاق بیافتد. در این مدت آنچه که در قانون تکلیف کرده بود، آغاز کردیم.
سالاری بخشی از روند بهینه سازی مصرف سوخت را مربوط به حمل و نقل دانست و ادامه داد: موضوع توسعه مجاری عرضه مورد توجه قرار گرفت که با توجه به مجوز شورای اقتصاد پیشنهاداتی دادیم که توسعه در سبد سوخت و مجاری عرضه اتفاق بیافتد. توسعه ناوگان هم بخش دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت تا از این مسیر مصرف را مدیریت کنیم.

ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور

وی به امضای تفاهم‌نامه‌ای که با یکی از خودروسازان برای تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت: ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور و همچنین مدیریت مصرف سوخت مایع از اهداف این تفاهم‌نامه است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: تجهیز و نوسازی ناوگان سوخت‌رسانی نیز از دیگر اقداماتی بود که با تفاهم‌نامه‌هایی که با مجموعه بانک‌ها و خودروسازان داخلی بستیم ، آغاز شد.
وی به جایگزینی الگوی حمل سوخت در کشور اشاره کرد و افزود:  جابه‌جایی سوخت یکی از چالش‌هایی بود که همیشه در شرق کشور احساس می‌شد و ضرورت داشت برای رفع آن برای توسعه شبکه خطوط اقدام شود.  
به گفته سالاری، در سنوات گذشته با ابلاغ‌هایی که وزیر وقت داده بودند هر گونه توسعه ظرفیت در بخش خطوط لوله و ذخیره‌سازی سوخت ممنوع شده بود و این در شرایطی بود که مصرف روندی افزایشی داشت.
وی گفت: زمانی که مصرف افزایش می‌یابد، می‌بایست تعادل بین ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی و مصرف با ایجاد ظرفیت‌های جدید ایجاد شود تا علاوه بر حفظ بازارهای صادراتی، عرضه داخلی نیز بدون وقفه و به موقع انجام شود.

صادرات بنزین با قیمت‌های بسیار پایین در دولت گذشته

سالاری با بیان اینکه در دولت گذشته بنزین با قیمت‌های بسیار پایین صادر می‌شد، افزود: آسیب شناسی کردیم که چطور بنزین با این قیمت‌ها به فروش رفته است و مشخص شد که یکی از دلایل این بود که مخزن نداشتند و ظرفیت خطوط ایجاد نشده بود.  
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح‌های پالایش و پخش از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون متکی به منابع دولتی نشدیم، ادامه داد: از روش‌های دیگر مانند استفاده از ظرفیت شبکه بانکی و همچنین تامین مالی با استفاده از منابع ماده ۱۲ و بهینه‌سازی مصرف سوخت مایع این طرح‌ها اجرا خواهد شد.

بهره‌برداری از طرح‌هایی پالایشگاهی در سال جدید

معاون وزیر نفت به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور نیز اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم انجام طرح‌هایی پالایشگاهی، تسریع شد و این طرح‌ها اکنون در حال اجرا است و سال جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی یکی از طرح‌ها را کیفی‌سازی نفت کوره دانست و افزود: پالایشگاه‌ها باید مدل‌های پالایشی، الگوها و طراحی را انجام دهند تا بر اساس آن منابع مالی تامین شده وتوسعه کمی و کیفی در پالایشگاه‌ها اتفاق بیافتد.
سالاری با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم، حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اتفاق افتاد، ادامه داد: با توجه به آسیبی که در بخش سامانه سوخت ایجاد شد، نیاز بود تا این سامانه را تقویت کنیم. در این حمله سایبری، ۵۵ هزار کارت‌خوان کارت سوخت را از دست دادیم و نیاز بود بر روی این کارت‌خوان‌ها دوباره نرم‌افزار نصب شود که اقدام بزرگی بود.
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سیستم جایگزینی تعریف شده که در حال آزمایش است تا علاوه بر افزایش دقت و سرعت، مقابله با قاچاق سوخت را روزآمد کند.
معاون وزیر نفت یکی دیگر از چالش‌های صنعت پالایش و پخش در ۶ ماه گذشته را سوخت‌رسانی زمستانی دانست و گفت: برنامه‌ریزی برای سوخت‌رسانی زمستانی به نیروگاه‌ها در حالی انجام شد که سال گذشته، به دلیل خشکسالی و کاهش بارش‌ها بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در مدار نبود.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل تولید رمزارزها، مصرف برق تا حدی افزایش داشت و ضروری بود تا با سوخت‌رسانی به موقع و پایدار از خاموشی‌ها جلوگیری شود.
سالاری با اشاره به اینکه سوخت مایع مورد نیاز را به نیروگاه‌ها رساندیم، افزود: همچنین نسبت به سنوات گذشته یک میلیارد لیتر ذخیره بالاتر در نیروگاه‌ها وجود دارد. در مجموع با مدیریتی که انجام شد شرایط پایداری در برق بوجود آمد و این دوران را سپری کردیم.

ذخیره‌سازی سوخت در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد/ صادرات محموله‌های جدید سوخت

وی تاکید کرد: ذخیره‌سازی سوخت در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و علاوه بر تامین سوخت مورد نیاز داخل کشور، در این مدت، تعهدات صادراتی سوخت را نیز انجام دادیم و چند محموله جدید سوخت نیز صادر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در واقع شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی در دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰ تعهدات صادراتی که در سال ۱۳۹۹ ایجاد شده و پول آن نیز دریافت شده بود، را پوشش داد، زیرا در آن زمان خرید نقدی شده بود، اما محموله تحویل نشد و ما در دولت سیزدهم محموله‌ها را تحویل دادیم.

صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل در اسنفدماه ۱۴۰۰

وی با تاکید بر اینکه اکنون نیز مدیریت صادرات انجام می‌شود، افزود: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل صادر شد.
سالاری با بیان اینکه برای تعطیلات نوروز، مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده ظرفیت‌ها را افزایش دادیم. امسال از ۱۴ فروردین ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و در ایام عید مسافرت‌ها فشرده است و ناوگان حمل و نقل و شبکه خطوط و تعمیرات و نوسازی انجام شده تا از حداکثر ظرفیت استفاده شود.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی