۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۴۹۵۴۲

واکسن آنفلوآنزا به چه افرادی توصیه می‌شود؟

متخصص بیماری‌های عفونی در گیلان با بیان اینکه عفونت‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا معمولا در فصل سرد سال بیشتر از سایر ایام است، گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا در کنار رعایت توصیه های بهداشتی از راه‌های پیشگیری این بیماری است از اینرو به افراد در معرض خطر؛ تزریق واکسن توصیه می‌شود.
واکسن آنفلوآنزا به چه افرادی توصیه می‌شود؟
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، دکتر توفیق یعقوبی عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد بالای ۶۵ سال، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سابقه شیمی درمانی توصیه می‌شود ضمن اینکه سایر گروه‌ها نیز در صورت تمایل می توانند این واکسن را دریافت کنند و منعی برای آنان نیست.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر، واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی تزریق نمی‌شود، اضافه کرد: افراد برای تزریق واکسن این بیماری می‌توانند آن را از داروخانه‌ها خریداری کنند.
این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا ابتدای فصل سرما "که شروع آن معمولا در مهرماه است" توصیه می شود.
وی خاطر نشان کرد: خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی، ریوی، آسم، دارای وزن بالا و شیمی درمانی، بیشتر دچار عفونت های ویروسی از جمله بیماری آنفلوآنزا می شوند.
دکتر یعقوبی؛ عفونت ریه را مهمترین عارضه آنفلوآنزا عنوان و اظهار کرد: بروز سینوزیت و عفونت گوش از دیگر عوارض این بیماری است.
بی‌توجهی به توصیه‌ها؛ عامل انتقال عفونت‌های تنفسی فوقانی 
این متخصص بیماری‌های عفونی استان گیلان با تاکید بر اهتمام جدی به توصیه‌های بهداشتی به ویژه در فصول سرد گفت: بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی انتقال عفونت‌های تنفسی فوقانی را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا از جمله بیماری های عفونی هستند که از طریق قطرات تنفسی فردآلوده در فاصله یک تا ۲ متری، تماسی های مستقیم و غیرمستقیم، روبوسی و دست دادن منتقل می شود.
وی با بیان اینکه بیماری‌های عفونی ویروسی معمولا در فصل سرد سال بیشتر از سایر ایام است، خاطر نشان کرد: در این ایام به دلیل اینکه افراد در کنار هم بیشتر جمع می شوند ضمن اینکه تهویه هوا در برخی مناطق مناسب نیست، انتقال بیماری های ویروسی بیشتر است.
متخصص بیماری‌های عفونی گیلان با اشاره به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس اظهار داشت: در این مکان ها تجمع بیشتر بوده ضمن اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان فاصله فیزیکی را به طور جدی رعایت نمی کنند که این رفتارها انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی را افزایش خواهد داد.
وی با تاکید بر اهتمام جدی بر رعایت توصیه های بهداشتی توسط همه مردم به ویژه دانش آموزان در مدارس خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان با ابتلا به بیماری‌های ویروسی، بیماری را به خانواده، پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ منتقل می کنند که خود اپیدمی در جامعه را موجب می‌شود.
وی بیان داشت: طی ۲ سال گذشته به دلیل بیماری کووید ۱۹ و به دنبال آن توجه مردم به توصیه های بهداشتی، استفاده بیشتر از ماسک و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمتر مشاهده می شد لذا همچنان باید توصیه ها جدی گرفته شود.
وی اظهار داشت: اکنون به دلیل شیوع کمتر بیماری کووید ۱۹ و کاهش ترس مردم از کرونا، رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در جامعه کمتر شده است، لذا این مهم زمینه را برای انتقال عفونت های تنفسی فوقانی فراهم می کند و افزایش عفونت های ویروسی را در جامعه خواهیم داشت.
افراد مبتلا بیماری‌های ویروسی در منزل بمانند
دکتر یعقوبی ، با تاکید بر اینکه باید افراد مبتلا و دارای علائم بیماری‌های ویروسی در منزل بمانند، اضافه کرد: با توجه به واگیری بیماری های ویروسی، افراد مبتلا به آنفلوانزا با پنج تا ۶ روز استراحت در منزل از انتقال بیماری جلوگیری کنند.
وی رعایت توصیه‌ها را شرط پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری‌های ویروسی عنوان کرد و افزود: ماسک، ابزار مهم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی است از این‌رو همه مردم در خارج از منزل به ویژه در تجمعات ماسک بزنند.
وی با تاکید بر اینکه از ماسک‌های یک‌بار مصرف نباید دوباره استفاده شود، اظهار داشت: در استفاده از ماسک باید دقت لازم شود، دهان و بینی را باید به طور کامل با ماسک پوشاند و به محض مرطوب شدن آن را با ماسک جدید تعویض کرد.
دکتر یعقوبی، شستشوی مرتب دست ها را نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: دست ها باید قبل از استفاده از موادخوراکی حتما شسته شود.
 
منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی