۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۵۲۶۳۸

اعتراضات مردم بنگلادش به افزایش قیمت سوخت

یکصد هزار تن از اعضا، فعالان و رهبران حزب اصلی اپوزیسیون دولت بنگلادش شنبه در مرکز داکا در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و کالاهای اساسی تظاهرات کرده و خواستار استعفای نخست‌وزیر و تشکیل دولت موقت برای برگزاری انتخابات شدند.
اعتراضات مردم بنگلادش به افزایش قیمت سوخت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، میرزا فخرالاسلام علمگیر دبیرکل حزب ملی‌گرای بنگلادش (BNP) خطاب به تظاهر کنندگان گفت: این جنبش برای تضمین حق رأی مردم و بازگرداندن دموکراسی، خواستار سرنگونی دولت فاشیست لیگ عوامی است.
وی مدعی شد که لیگ عوامی از طریق یک انتخابات ساختگی قدرت را به دست گرفت و کشور را به مرکز غارتگری و پولشویی تبدیل کرد.
تظاهرکنندگان در حالی که پرچم ملی را به دور سر خود بسته بودند، شعارهایی علیه افزایش قیمت بنزین، کالاهای اساسی و همچنین نقض حقوق بشر از جمله ناپدید شدن مخالفان و قتل‌های صورت گرفته سر دادند.
رهبران حزب همچنین ادعا کردند که در ماه‌های اخیر بیش از ده‌ها تن از رهبران و فعالان حزب ملی‌گرای بنگلادش که مخالف افزایش غیرقابل تحمل قیمت کالاهای اساسی بودند، به دستور دولت توسط پلیس ربوده یا کشته شده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه خواستار انجام تحقیقات توسط مقامات بنگلادش درباره ادعای ربوده و شکنجه شدن مخالفان در اداره آگاهی این کشور شدند.
کمیته سازمان ملل متحد علیه شکنجه در جولای ۲۰۱۹، پلیس بنگلادش را «دولتی خودمختار در درون دولتِ مستقر» توصیف کرد.
رهبران حزب ملی‌گرای بنگلادش از دو انتخابات ملی قبلی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تحت مدیریت شیخ حسینه به عنوان بدترین انتخابات در تاریخ بنگلادش یاد کردند و هشدار دادند که بدون دولت موقت غیرحزبی، هیچ انتخابات دیگری قانونی نخواهد بود.
آنها مدعی شدند که به دلیل سوءمدیریت دولت لیگ عوامی، مقادیر هنگفتی از منابع مالی این کشور از طریق پولشویی به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده و وضعیت اقتصادی کشور را به مخاطره انداخته است.
در همین حال «گاناتانترا مانچا» که ائتلافی متشکل از هفت حزب است، روز شنبه برگزاری یک راهپیمایی و برنامه تبلیغاتی گسترده را در ۱۱ فوریه به‌منظور درخواست برای استعفای دولت لیگ عوامی و برگزاری انتخابات با نظارت یک دولت بی‌طرف اعلام کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی