۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۵۵۹۱۳

جزئیات صادرات نفت ایران به آلمان

معاون وزیر پیشین نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: قاعدتا مذاکرات برجام در صادرات نفت ایران به یک کشور اروپایی مثل آلمان بی‌تاثیر نبوده است، ما می‌توانیم صادرات نفت به این کشور را افزایش دهیم اما به شرطی که تحریم نباشیم.
جزئیات صادرات نفت ایران به آلمان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،علی ماجدی درباره صادرات نفت ایران به آلمان و امکان تداوم آن اظهار داشت: احتمالا یک مجوز خاصی داده شده که آلمان بتواند حدود ۷۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند و اگر این روند تکرار شود قابل بحث خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر اروپا از روسیه نفتی خریداری نمی‌کند و این کشور در تحریم بسر می‌برد، در این شرایط بازار اروپا می‌تواند امکانی را برای صادرات نفت و گاز ایران فراهم کند، ولی اینکه آیا این برداشت آلمان از نفت ایران با اجازه اوفک بوده، تغییر سیاست و یا یک مورد خاص؛ باید مشخص شود.
معاون وزیر پیشین نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی گفت: در هر حال  بالقوه این استعداد وجود دارد که ما به کشورهای اروپایی و از جمله آلمان صادرات نفت داشته باشیم اما بالفعل رساندن آن منوط به مثبت شدن نتیجه مذاکرات برجام است.
وی تاکید کرد: ما می‌توانیم صادرات نفت به آلمان را افزایش دهیم اما شرط آن این است که تحریم نباشیم، اکنون تحریم‌های امریکا و سازمان ملل را داریم و همه کشورها با لحاظ کردن این موضوع با ایران مراوده دارند. بنابراین فعلا تا عملیاتی شدن این موضوع باید منتظر لغو تحریم باشیم.
ماجدی گفت: زمانی ما  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات داشتیم که از این میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز به اروپا صادر می‌شد بنابراین صادرات به یک کشور اروپایی پدیده جدیدی نیست و اکنون صادرات به آلمان هم ممکن است یک اتفاق استثنائی باشد.
وی خاطرنشان کرد: قاعدتا مذاکرات برجام نیز در صادرات نفت ایران به یک کشور اروپایی مثل آلمان بی‌تاثیر نبوده است.
معاون وزیر پیشین نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی تصریح کرد: عملا بازار نفت ایران آسیای شرقی، خاور دور و بعد از آن اروپا بوده است اما در حالت عادی که صادرات ما با مشکل مواجه نبوده ۲۵ درصد از صادرات نفت ایران به اروپا بوده است، اکنون هم اگر شرایط سیاسی به حالت عادی برگدد قاعدتا اروپا می‌تواند بازار خوبی برای نفت ایران باشد.
وی یادآور شد: ما معمولا نفت زیادی به آلمان صادر نکرده‌ایم البته بعد از برجام هیات‌های آلمانی به ایران مراجعه کرده و در حوزه پتروشیمی فعال بوده‌اند و در نظر داشتند که به حوزه نفت هم ورود کنند اما بی‌نتیجه ماند.
ماجدی بیان داشت: ما زمینه‌های زیادی برای صادرت نفت و پتروشیمی به کشور آلمان داشته‌ایم و این کشور همواره شریک اول تجاری ما در بین کشورهای اروپایی بوده است، آلمان‌ها هم در شرایط عادی نگاه مثبتی به همکاری اقتصادی با ایران دارند سابقه هم همین را نشان می‌دهد، مثلا زمینس جزء اولین شرکت‌های بود که وارد ایران شد و بنای همکاری با ما داشته است و در زمینه نیروگاه‌ها همکاری وسیعی داشته باشیم، ما در زمینه خودروسازی هم  با آلمان‌ها کار می‌کردیم، در هر حال اکنون زمینه همکاری با این کشور بسیار زیاد است فقط باید شرایط فراهم شود.
  جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا نشان می‌دهد آلمان برای نخستین بار طی ۵ سال گذشته یک محموله بزرگ نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است.
بر اساس آمار یورو استات این کشور در مارس سال جاری ۶۹ هزار و ۷۳۷ تن نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده است. آلمان آخرین بار نیز در اکتبر ۲۰۱۸ یک محموله ۱۰ هزار تنی نفت خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده بود.
مجموع واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران در این دوره بالغ بر ۶۹ هزار و ۸۸۴ تن بوده است.
 
منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی