۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۵۵۹۳۸

رشد تقاضا برای نفت آهسته‌تر می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد رشد تقاضای جهانی برای نفت ظرف چند سال آینده، تحت تاثیر قیمت بالا و حمله روسیه به اوکراین که به روند گذار از سوخت‌های فسیلی شتاب می‌بخشد، به طرز چشمگیری آهسته خواهد شد.
رشد تقاضا برای نفت آهسته‌تر می‌شود
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی کرد که مصرف نفت در سال ۲۰۲۴، نصف نرخ دو سال گذشته رشد خواهد کرد و زمان اوج تقاضا برای سوخت در دهه جاری خواهد رسید که خودروهای برقی باعث کاهش استفاده از خودروهای بنزینی خواهند شد. با توجه به این که ظرفیت تولید همچنان رو به رشد است، بازارها تا سال ۲۰۲۸ از عرضه کافی برخوردار خواهند بود.
این آژانس که به اقتصادهای بزرگ مشاوره می‌دهد، اعلام کرد: رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال‌های آینده تقریبا متوقف خواهد شد. تغییر جهت به سمت اقتصاد انرژی پاک، سرعت گرفته و تقاضای جهانی برای نفت پیش از پایان دهه جاری اتفاق خواهد افتاد.
کشورهای مصرف کننده سال‌هاست که به منظور محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات فاجعه آمیز اقلیمی، در تلاش برای حذف مصرف سوخت‌های فسیلی هستند. این تصمیم با افزایش قیمت نفت و گاز پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، جدی‌تر شد.
چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت بازار نفت، تفاوت زیادی دارند. طبق گزارش این آژانس، بازارهای جهانی نفت ممکن است طی چند ماه آینده به دلیل بهبود مصرف سوخت در چین و محدودیت عرضه تولیدکنندگان اوپک پلاس، به میزان قابل توجهی دچار محدودیت عرضه شوند.
دورنمای کمبود عرضه نفت در سال میلادی آینده به خصوص در نیمه دوم سال دیده می‌شود، زیرا با وجود کاهش رشد تقاضای جهانی به ۸۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری، ذخایر نفت کاهش پیدا می‌کنند.
با این حال، در سال‌های بعد، دنیا وابستگی کمتری به هیدروکربن‌ها خواهد داشت. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، رشد جهانی مصرف سوخت در سال ۲۰۲۸، به تنها ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و تقاضای جهانی در آن زمان، به ۱۰۵.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
 آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که استفاده از بنزین که دومین فرآورده نفتی بزرگ است، از سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت و مصرف نفت به‌عنوان سوخت حمل‌ونقل،  سه سال بعد کاملا کاهش خواهد داشت و رشد مصرفی که خواهد داشت تا حد زیادی به بخش پتروشیمی‌ها و سوخت هواپیمایی محدود می‌شود. تقاضا برای سوخت‌های فسیلی احتراقی در سال ۲۰۲۸، به اوج ۸۱.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
همزمان با کندی رشد تقاضا، سرمایه گذاری در عرضه جدید، بهبود پیدا می‌کند. هزینه در بخش بالادستی، ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرده و به ۵۲۸ میلیارد دلار می‌رسد که بالاترین میزان در هشت سال اخیر است و همگام ماندن تولید با تقاضا تا پایان دهه جاری را تضمین می‌کند.
تا سال ۲۰۲۸، تولید به میزان ۵.۹ میلیون بشکه در روز یا معادل حدود شش درصد رشد می‌کند. این رشد تولید که به مدد افزایش ظرفیت تولید در آمریکا، برزیل و گویان صورت می‌گیرد، با رشد تقاضا در مدت مشابه مطابقت دارد. ظرفیت تولید گروه اوپک پلاس تنها ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
اما پیش‌بینی‌های این آژانس، مانند پیش‌بینی‌های مکرری که طی یک دهه گذشته از کمبود عرضه داشت و هرگز محقق نشدند، سابقه‌ای بربحثی داشته است. پیش بینی این آژانس از این که تولید روسیه بلافاصله پس از حمله نظامی به اوکراین در سال گذشته، سقوط خواهد کرد، معلوم شد بیش از حد بدبینانه بوده است.
اوپک نسبت به نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی برای کاهش مصرف نفت واکنش نشان داده و تاکید کرده است که برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تضمین مقرون به صرفه ماندن انرژی برای اقتصادهای در حال توسعه، سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید نفت، ضروری است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، تحلیل آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که با حمله روسیه به اوکراین، گذار انرژی شتاب بیشتری گرفته و بیش از دو تریلیون دلار سرمایه گذاری در انرژی پاک تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی