۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۱۵۶۱۰۴

افتتاح هفتمین موزه مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت

هفتمین موزه مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت و جمعی از کارکنان صنعت نفت در محل مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی نفت محمود آباد افتتاح شد.
افتتاح هفتمین موزه مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روز سه‌شنبه (۳۰ خردادماه) در آیین گشایش هفتمین موزه مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با بیان اینکه تاریخ صنعت نفت مشحون از فراز و نشیب‌های یک ملت است و اقتصاد کشور به این ماده سیاه گره خورده است، اظهار کرد: در دنیا حدود یکصد رشته تخصصی دست در دست هم می‌دهند تا یک بشکه نفت تولید شود، به نظر می‌رسد هریک از این یکصد رشته یک تاریخ مفصل دارد.
وی با اشاره به اینکه ما نیازمند هستیم نفت را هم برای عوام و هم برای متخصصان تبیین کنیم، تصریح کرد: فعالیت‌های ما بی‌شک ترسیم تاریخ آینده نفت است، بنابراین ضرورت دارد فعالیت‌های امروز جمع‌آوری و اسناد آن ثبت شود.
وی با یادآوری حفر نخستین چاه نفت در مسجدسلیمان در سال ۱۲۸۶ و استخراج نفت در پنجم خردادماه ۱۲۸۷ بیان کرد: حدود ۱۱۵ سال از استخراج نفت در ایران می‌گذرد و اسناد مهمی از  این سال‌ها ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از جنوب ایران به‌عنوان مهد صنعت نفت یاد کرد و گفت: ما در مناطق نفت‌خیز جنوب برای راه‌اندازی موزه‌های تخصصی نفت آماده هستیم و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.
ثبت ۱۱۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور
حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت نیز در این آیین با بیان اینکه این مدیریت هم‌اکنون دارای هشت موزه و نمایشگاه دائمی فعال است که در آن اسناد و اشیای نفتی به نمایش درآمده است، اظهار کرد: این مدیریت همچنین اجرای طرح را در شهرهای مسجدسلیمان، خارک، آبادان، اهواز و مشهد در حال اجرا و پیگیری دارد.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون برگ اوراق و اسناد نفتی و حدود ۹ هزار شی‌ء تاریخی در موزه‌ها و گنجینه‌های تحت راهبری مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت نگهداری می‌شود، تصریح کرد: امید که گنجینه‌ها و اسناد نفتی به حفظ میراث صنعت نفت و انتقال آن به نسل‌های آینده کمک کند. 
مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت از ثبت ۱۱۴ اثر نفتی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این مدیریت همچنین تلاش کرده همکاری و تعامل خوبی با مراکز صنعت نفت در سطح منطقه و جهان داشته باشد، به‌عنوان نمونه به‌تازگی (در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در اردیبهشت‌ماه) در پی همکاری با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دو مولاژ با قدمت ۳ تا ۴ هزار ساله به این سازمان اهدا شده، همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با موزه فیزونی ایتالیا امضا کرده است.
شاملی همچنین ضمن قدردانی از کارکنان مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت برای کارهای بزرگی که در این مجموعه به ثمر نشسته و کارهای مهمی که در حال اجراست، بیان کرد: شکل‌گیری مرکز اسناد و موزه‌ها بدون همکاری خانواده بزرگ صنعت نفت قابل تحقق نبود، فرصت خوبی فراهم است تا از این خانواده بزرگ قدردانی کنم، امیدوارم در ادامه مسیر هم آنها را همراه خود داشته باشیم.
بر اساس این گزارش، سند حفاری اکتشافی نفت در خشت‌سر در سال ۱۹۳۶ از سوی گروه آلمانی نیز در حاشیه این آیین از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب رونمایی و برای نخستین‌بار به نمایش درآمد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی