۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۲
کد مطلب : ۱۵۶۸۵۳

هشدار گازی آژانس بین‌المللی انرژی به اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد با وجود این که بدترین مقطع بحران انرژی اروپا به پایان رسیده اما بازار گاز طبیعی این منطقه همچنان در معرض ریسک قیمت‌های نوسانی در زمستان آینده قرار دارد.
هشدار گازی آژانس بین‌المللی انرژی به اروپا
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که ابهامات بزرگ در آستانه فصل گرمایشی آینده، به قوت خود باقی مانده اند. زمستان سرد به همراه قطع کامل عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله به اروپا در ابتدای فصل گرمایشی، می‌تواند به راحتی تنش‌های بازار را تجدید کند.
این هشدار در آستانه دومین زمستان بدون واردات معمول گاز از روسیه که بزرگترین تامین کننده سابق اروپاست، صادر شده است. با وجود این که قیمت گاز از رکورد بالای سال گذشته، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است، قراردادهای گاز برای فصل زمستان ممکن است با قیمت بالاتری نسبت به قیمت معاملات کوتاه مدت، فروخته شوند که نشان دهنده شکننده ماندن بازار و احتمال بروز دوباره کمبود عرضه در اواخر سال میلادی جاری است.
بانک مورگان استنلی اوایل ماه میلادی جاری هشدار داده بود اگر اروپا به مدت طولانی، سرمای منجمدکننده‌ای را تجربه کند و تجدیدپذیرها نتوانند انرژی کافی تولید کنند، قیمت گاز ممکن است از سطح قیمت زمستان جاری، دو برابر شده و به ۱۰۰ یورو (۱۱۳ دلار) در هر مگاوات ساعت برسد. از سوی دیگر، اگر دمای زمستان، ملایم و بادی باشد، قیمت گاز ممکن است به حدود ۱۵ یورو کاهش پیدا کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی سناریوهای متعددی دارد که شامل دمای بالاتر از حد معمول و واردات فراوان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) است که به اروپا کمک می‌کند از واردات گاز روسیه بی‌نیاز شود. با این حال، تقاضای آسیا برای ال‌ان‌جی هم یک عامل تاثیرگذار است و هر گونه اختلال غیرمنتظره، می‌تواند توازن عرضه جهانی گاز در سال میلادی جاری را برهم بزند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی