۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۵۷۸۱۵

فعالیت دانش بنیان‌ها با ۲۱ میدان نفتی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری به بیان توضیحاتی درباره همکاری وزارت نفت با شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و گفت: در ۲۱ میدان نفتی با شرکت‌های دانش بنیان همکاری داریم.
فعالیت دانش بنیان‌ها با ۲۱ میدان نفتی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،وحید رضا زیدی فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری در برنامه تهران ۲۰ با موضوع بررسی عملکرد وزارت نفت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: سیاست دولت همیشه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده که در صنعت نفت این موضوع را دنبال کرده ایم و تلاش کردیم صنعت نفت را فن‌آورانه و دانش بنیان کنیم.
زیدی فر در ادامه بیان کرد: وابستگی ۸۰ درصدی به تجهیزات خارجی در صنعت نفت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است. به عنوان مثال یک ایستگاه تقویت فشار در ارادان داریم که ۹۰ درصد ساخت آن توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با شرکت‌های دانش بنیان حدود ۳۴۰ میلیون دلار معادل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد قرارداد داریم. در وزارت نفت هر نوع تجهیزاتی را که بتوانیم از داخل تهیه کنیم حتماً اقدام به این کار می‌کنیم و واردات ۲۰۰ قلم کالا را به دلیل اینکه در داخل تولید می‌شوند ممنوع کرده ایم.
زیدی فر ادامه داد: هر شرکتی در صنعت نفت بخواهد خریدی انجام دهد باید از لیست اعلامی وزارت نفت خرید کند که تعداد شرکت‌های دانش بنیان ما در این لیست افزایش یافته است. تسهیلات و تضامین مختلفی هم به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود. در حال حاضر ۸۱ قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف داریم و ارتباط با وزارت علوم در سطوح مختلف برقرار شده که در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش یافته است و در ۲۱ میدان استخراج نفت با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد بسته ایم.
وی افزود: دانشگاه‌های دارای استعداد شناسایی می‌شوند و با آنها با توجه به اینکه چقدر می‌توانند نیاز ما را برطرف کنند قرارداد بسته می‌شود. معاونت علمی ریاست جمهوری تولیدات دانش بنیان بار اولی را به ما معرفی می‌کند و کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده است و ۸۰ درصد رشد در زمینه استفاده از محصولات تولید بار اول داشته ایم.
معاون وزیر نفت ادامه داد: ۲ میلیون و ۷۰۰ عدد تجهیزات دانش بنیان نفتی را به ونزوئلا ارسال کردیم و به روسیه کاتالیست صادر کردیم. کارگروه صدور خدمات فنی و مهندسی را در وزارت نفت تشکیل داده ایم و توانسته ایم به ۳۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دست پیدا کنیم.
زیدی فر گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به لیست تأمین کنندگان تجهیزات وزارت نفت تسهیلات زیاد و ویژه ای را می‌گیرند تا خیلی راحت بتوانند به این حوزه ورود کنند.
وی درادامه درباره تأمین مالی این شرکت‌ها گفت: بر اساس تکلیف قانونی باید تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذاریم که با چند بانک قرارداد بسته ایم. ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان مبلغ قراردادهای وزارت نفت با شرکت‌های دانش بنیان است. ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد هم ضمانت نامه قراردادی با شرکت‌های دانش بنیان داشته ایم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی