۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۵۸۲۰۱

آرامکو عربستان فروش سهام خود را بررسی می‌کند

وال استریت ژورنال نوشت که عربستان سعودی احتمالا تا قبل از پایان سال جاری سهامی از شرکت نفتی آرامکو را به ارزش ۵۰ میلیارد دلار به فروش بگذارد.
آرامکو عربستان فروش سهام خود را بررسی می‌کند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که آرامکو سعودی پس از مشورت با مشاوران، در حال بررسی فروش سهامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از طریق عرضه ثانویه سهام در بورس ریاض است.
در این گزارش با اشاره به اینکه که فروش سهام آرامکو ممکن است قبل از پایان سال انجام شود، آمده است که آرامکو در حال جستجو برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران احتمالی مانند سایر شرکت‌های نفتی چندملیتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی برای مشارکت در این معامله است.
در این گزارش به نقل از مقامات سعودی و سایر افراد آگاه از این طرح آمده است که عربستان تصمیم گرفته است میزبان هر گونه عرضه جدید آرامکو در بورس ریاض باشد تا از خطرات قانونی مرتبط با فهرست بندی بین المللی جلوگیری کند.
 آرامکو عربستان، بزرگترین شرکت نفتی در جهان است که ارزش بازار آن ۲.۲۵ تریلیون دلار است و سهام آن در سال جاری ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است.
این شرکت بزرگترین عرضه اولیه عمومی جهان را در اواخر سال ۲۰۱۹ تکمیل کرد و ۲۵.۶ میلیارد دلار جذب کرد و بعداً سهام بیشتری را فروخت تا مجموع آن را به ۲۹.۴ میلیارد دلار برساند.
وال استریت ژورنال اشاره کرد که عربستان سعودی در سال گذشته برای بیشتر از فروش سهام آرامکو به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کرده بود، اما شرایط بازار به این نتیجه رسید که این سهام نامطلوب است.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۲۱ تأیید کرد که آرامکو عربستان سهام بیشتری را به فروش خواهد رساند و درآمد حاصل از آن برای حمایت از صندوق سرمایه‌گذاری دولتی اصلی این کشور استفاده می‌شود.
صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، که گاهی از دولت این کشور تزریق نقدی دریافت می‌کند، در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال (۳۲ میلیارد دلار) را در داخل این کشور در راستای تلاش برای اجرای یک برنامه اقتصادی بلندپروازانه در کاهش وابستگی اقتصاد به نفت با ایجاد صنایع جدید هزینه کرد.
این صندوق که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند، بر اساس گزارش سالانه خود که در ماه گذشته منتشر شد، در سال گذشته ۵۸.۵۴۵ میلیارد ریال (۱۵.۶۱ میلیارد دلار) زیان کلی متحمل شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی