۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۵۸۲۰۲

زیان عراق از مسدود ماندن خط لوله نفتی

عراق از بسته شدن خط لوله صادرات نفت به سواحل مدیترانه ترکیه در اواخر مارس تاکنون، حدود چهار میلیارد دلار ضرر کرده است.
زیان عراق از مسدود ماندن خط لوله نفتی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،انجمن صنعت نفت کردستان اعلام کرد: با وجود گفت‌وگوهای اولیه بین دولت‌های عراق و ترکیه برای حل این مسئله، انتظار می‌رود این ضرر و زیان ادامه پیدا کند. این گروه نماینده تولیدکنندگان بین‌المللی از جمله  دی ان او، جنرال انرژی، گلف کی‌استون پترولیوم، اچ‌کی‌ان انرژی و شاماران پترولیوم است.
شرکت گلف کی‌استون در بیانیه درآمد خود در پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد: اگر این شرکت نتواند نفت کافی برای فروش تولید کند، ابهام مادی درباره آینده این شرکت پیش خواهد آمد. ارزش سهام این شرکت در بازار لندن، حداکثر ۸.۸ درصد کاهش پیدا کرد.
از زمانی که ترکیه جریان خط لوله نفتی را متوقف کرد، تولیدکنندگان در منطقه کردستان عراق مجبور به کاهش تولید شدند. یک دادگاه داوری بین‌المللی، ترکیه را به دلیل انتقال نفت از شمال عراق بدون موافقت دولت مرکزی، به پرداخت حدود ۱.۵ میلیارد دلار خسارت محکوم کرد و آنکارا اکنون خواهان حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره پیش از بازگشایی این خط لوله است.
شرکت‌های تولیدکننده نفت می‌گویند تولید و صادرات را از سر نمی‌گیرند مگر این که توافق قراردادی واضح با دولت فدرال عراق برای پرداخت‌های آینده داشته باشند. آنها در اقلیم کردستان عراق تحت قراردادهایی کار می‌کردند که به آنها سهمی از تولید و سود حاصل از میادین نفتی را می‌داد. دولت فدرال عراق، این قراردادها را قبول ندارد و می‌گوید تنها نهادی است که می‌تواند به طور قانونی، نفت استخراج شده در این کشور را بفروشد.
این گروه اعلام کرد تا زمانی که مشخص نشود پول شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای حق قراردادی نفت صادراتی در گذشته و آینده، چگونه پرداخت می‌شود، نفتی برای صادرات خط لوله تولید نخواهد کرد.
در این بین، شرکت‌های نفتی بین‌المللی در شرایطی که با یک چارچوب زمانی نامعلوم برای از سرگیری صادرات و افزایش تولید مواجه هستند، با هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که همچنان باید پرداخت شوند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، گلف کی‌استون و سایر شرکت‌های نفتی که در این منطقه فعالیت می‌کنند، تولید محدودی را برای مصرف داخلی از سر گرفته‌اند تا حداقل مقداری درآمد داشته باشند. گلف کی‌استون اعلام کرد که در اوت، حدود ۱۶۳۰۰ بشکه نفت در روز برای مصرف داخلی استخراج کرده است، در حالی که تولید عادی این شرکت، حدود ۵۰ هزار بشکه در روز است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی