۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۵۸۷۹۶

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا در بالغین را حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد،گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، شهریور تا آبان ماه است.
بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،ناصر امینی با بیان اینکه آنفلوآنزا یک بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزاست و با بیماری سرماخوردگی متفاوت است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می‌شود، عنوان کرد: آنفلوآنزای انسانی بیماری‌ای به شدت واگیر است و معمولا به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: علائم آنفلوآنزا اغلب از مهرماه آغاز شده و تا اردیبهشت نیز ادامه می‌یابد و بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا، شهریور تا  آبان ماه است، اما در صورت عدم تزریق واکسن در زمان مناسب، تزریق آن تا پایان آذر و حتی دیرتر نیز به خصوص در افراد پرخطر توصیه می‌شود.
 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر نقش بسیار موثری که واکسن در پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و کاهش عوارض آن دارد، گفت: واکسن آنفلوآنزا از حدود ۸۰ سال قبل تولید شده و اثربخشی آن به طور متوسط حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد گزارش شده که این میزان بسته به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت گیرنده و واکسن، متفاوت است و به طور موثری از مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.
 امینی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۳ الی ۵ میلیون نفر به آنفلوآنزای شدید مبتلا شده و حدود ۲۹۰ الی ۶۵۰ هزار مرگ به دنبال آنفلوآنزا رخ می دهد.
وی افزود: واکسن آنفلوآنزا خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا در بالغین را حدود ۳۱ درصد و نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را ۶۰ درصد و مدت بستری شدن را به طور میانگین ۴ روز کاهش می‌دهد.
 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه، با اشاره به اینکه واکسن سال قبل نمی‌تواند ایمنی کافی برای سال جدید ایجاد کند و افت تدریجی آنتی بادی تولید شده علیه ویروس آنفلوآنزا منجر به کاهش ایمنی نسبت به آن در سال بعد می‌شود، همچنین با توجه به تغییرات سریع ویروس آنفلوآنزا نسبت به تکرار سالانه این واکسن تأکید کرد.
امینی با توصیه به تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا برای تمام افراد بالای ۶ ماه گفت: ایمنی حاصل از واکسن آنفلوآنزا اغلب ۲ الی ۳ هفته بعد ایجاد شده و ۶ الی ۱۲ ماه نیز باقی می‌ماند.
 وی  خاطرنشان کرد: کودکان ۶ ماه الی ۵ سال، بزرگسالان بالای ۵۰ سال، افراد دارای بیماری ریوی زمینه‌ای، بیماری قلبی، کبدی، خونی، دیابت، متابولیک و عصبی زمینه‌ای، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، افراد باردار یا افرادی که قصد بارداری در فصل‌های سرد سال دارند، افراد ۶ ماه الی ۱۸ ساله که آسپرین مصرف می‌کنند، افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و افراد بسیار چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.
امینی ادامه داد: میزان دوز تزریقی واکسن آنفلوآنزا در کودکان و بزرگسالان اندکی متفاوت است و توصیه می‌شود که در کودکان ۶ ماه الی ۸ سال که اولین بار است این واکسن را دریافت می‌کنند، ۲ دوز واکسن به فاصله حداقل ۴ هفته تزریق شود و در کودکان بالای ۹ سال و بزرگسالان تزریق یک دوز از واکسن کافی است.
 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه بر رعایت عادات بهداشتی از جمله پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار (رعایت حداقل فاصله یک متر)، پرهیز از دست دادن و در آغوش گرفتن در هنگام بیماری، پرهیز از روبوسی، اقامت در منزل در هنگام بیمارشدن تا رفع علائم حاد بیماری، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، تمیز کردن و شستن دست‌ها در فواصل زمانی، اجتناب از لمس چشم‌ها، بینی و دهان با دست‌های آلوده به منظور پیشگیری از آنفلوآنزا و بیماریهای تنفسی واگیردار تاکید کرد.
 امینی افزود: اجرای عادات خوب بهداشتی از جمله تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح در معرض تماس در منزل، محل کار و مدرسه، خواب کافی، کاهش اضطراب، نوشیدن مایعات کافی، تغذیه مناسب، مراجعه به پزشک و پرهیز از خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو از عمده‌ترین توصیه های بهداشتی ما به مردم است.
 
منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی