۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
کد مطلب : ۱۵۹۷۰۷

کاهش آلودگی محیط زیستی غول نفتی عربستان

یکی از اقدامات آرامکو، توسعه فناوری تولید هیدروژن کم کربن است. هیدروژن یک سوخت پاک است که هیچ آلاینده ای تولید نمی‌کند. اما تولید هیدروژن سنتی معمولاً با انتشار دی اکسید کربن همراه بوده است.
کاهش آلودگی محیط زیستی غول نفتی عربستان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،غول نفتی دولتی عربستان، آرامکو، در تلاش برای کاهش آلودگی محیط زیستی و حمایت از جاه طلبی‌های عربستان در سال 2060، دست به اقداماتی نوآورانه زده است. این اقدامات شامل توسعه راه حل‌هایی مانند هیدروژن کم کربن، جذب مستقیم هوا از دی اکسیدکربن و بهره‌برداری از انرژی زمین گرمایی است.
  شرکت آرامکو عربستان در حال کار بر روی پروژه‌هایی برای کاهش آلودگی های محیط زیستی است. برنامه‌های آرامکو شامل توسعه راه حل‌هایی مانند هیدروژن کم کربن، جذب مستقیم دی اکسید کربن از هوا و بهره برداری از انرژی زمین گرمایی است.
یکی از اقدامات آرامکو، توسعه فناوری تولید هیدروژن کم کربن است. هیدروژن یک سوخت پاک است که هیچ آلاینده ای تولید نمی‌کند. اما تولید هیدروژن سنتی معمولاً با انتشار دی اکسید کربن همراه بوده است. آرامکو در حال همکاری با گروه مهندسی دانمارکی Topsoe برای ایجاد یک کارخانه هیدروژن کم کربن در کارخانه بازیافت مایعات گاز طبیعی (NGL) شیبه (Shaybah) در عربستان سعودی است. این کارخانه از یک فرآیند جدید استفاده می‌کند که دی اکسید کربن را از فرآیند تولید هیدروژن جدا می‌کند. پروژه کارخانه هیدروژن کم کربن آرامکو با Topsoe ظرفیت تولید شش تن هیدروژن در روز خواهد داشت.
 آرامکو همچنین در حال توسعه فناوری جذب مستقیم دی اکسید کربن از هوا(DAC) است. این فناوری می‌تواند دی اکسیدکربن را مستقیماً از هوا جمع‌آوری کند. آرامکو با زیمنس انرژی برای توسعه یک واحد آزمایش DAC در ظهران، عربستان سعودی همکاری می‌کند.
واحد آزمایش DAC که آرامکو قصد دارد با زیمنس انرژی توسعه دهد، انتظار می‌رود در سال 2024 تکمیل شود. این واحد راه را برای یک کارخانه آزمایشی بزرگ‌تر که ظرفیت جذب دی اکسید کربن 1250 تن در سال خواهد داشت، هموار می‌کند.
 راه حل آرامکو برای کاهش انتشار دی اکسید کربن
شرکت آرامکو یک راه حل جدید ترسیب دی اکسید کربن را با استفاده از کانی سازی درجا، که شامل حل کردن دی اکسید کربن در آب و تزریق آن به سنگ‌های آتشفشانی در جازان، عربستان سعودی است، راه اندازی کرده است. این روش می‌تواند دی اکسید کربن را به طور دائم در زمین ذخیره کند.
علاوه بر این، آرامکو در حال بررسی راه های بهره‌برداری از انرژی زمین گرمایی است. انرژی زمین گرمایی یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که از گرمای داخل زمین تولید می‌شود. آرامکو در حال همکاری با شرکت های بین المللی برای ارزیابی پتانسیل انرژی زمین گرمایی در عربستان سعودی است.
احمد الخویتر، معاون اجرایی فناوری و نوآوری آرامکو، می‌گوید: «این پروژه‌ها تنها برخی از راه‌های نوآورانه‌ای را که آرامکو برای کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات آب و هوایی هدف دارد، نشان می دهد. ما در چندین جبهه کار می‌کنیم و با رهبران در زمینه های مختلف همکاری می‌کنیم تا راه حل های فناوری را پیش ببریم که پتانسیل ایجاد تأثیر واقعی را دارند. این شامل رویکردهای پیشگامانه جدیدی است که با چشم انداز ما از اقتصاد چرخشی همسو می‌شود، زیرا ما در تلاش هستیم تا نیازهای انرژی جهان را هم اکنون و هم در آینده برآورده کنیم.»
اقدامات آرامکو برای کاهش انتشار دی اکسیدکربن، گامی مهم در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی است. این اقدامات نشان می دهد که شرکت‌های بزرگ نفتی نیز در حال تغییر جهت به سمت انرژی‌های پاک هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی