۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۵۹۹۶۴

تقاضا برای نفت و گاز تا ۲۰۳۰ به اوج می‌رسد

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، برخلاف دیدگاه اوپک است که پیش بینی کرده است تقاضای جهانی برای نفت مدت‌ها پس از سال ۲۰۳۰، همچنان رشد خواهد داشت و خواستار سرمایه‌گذاری جدید در تولید نفت شده است.
تقاضا برای نفت و گاز تا ۲۰۳۰ به اوج می‌رسد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خواهد رسید زیرا خودروهای برقی بیشتری وارد جاده‌ها می‌شوند و اقتصاد چین، رشد آهسته‌تری پیدا می‌کند.
 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، برخلاف دیدگاه اوپک است که پیش بینی کرده است تقاضای جهانی برای نفت مدت‌ها پس از سال ۲۰۳۰، همچنان رشد خواهد داشت و خواستار سرمایه‌گذاری جدید در تولید نفت شده است.
این آژانس در گزارش دورنمای انرژی جهان بر اساس سناریوی مبتنی بر سیاست‌های جاری دولت‌ها، اعلام کرد به اوج رسیدن تقاضا برای نفت، گاز طبیعی  و زغال سنگ در پایان دهه جاری، نمایان است.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: گذار به انرژی پاک، در سراسر جهان روی داده و غیرقابل توقف است. مسئله «اگر» مطرح نیست و مسئله «چقدر زود» مطرح است و هر چقدر زودتر باشد، برای همه ما بهتر خواهد بود. دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به جای ممانعت از گذار به سوی انرژی پاک، بهتر است از آن حمایت کنند.
با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد در شرایط فعلی، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی بسیار بالا خواهد بود و نمی‌توان به هدف توافق پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، دست پیدا کرد.
 این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نه تنها باعث بدتر شدن اثرات آب و هوایی پس از یک سال گرمای بی‌سابقه می‌شود، بلکه امنیت سیستم انرژی که برای دنیایی خنک‌تر با رویدادهای جوی شدید کمتر، ساخته شده است، را تضعیف می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، تعداد خودروهای برقی در جاده‌ها در سراسر جهان تقریبا ۱۰ برابر شود و به سیاست‌های حمایت از انرژی پاک در بازارهای کلیدی را به عنوان عامل موثر در کاهش تقاضا برای سوخت فسیلی در آینده، اشاره کرد.
به عنوان مثال، آژانس بین المللی انرژی اکنون انتظار دارد ۵۰ درصد از ثبت خودروهای جدید در آمریکا در سال ۲۰۳۰ برقی باشد، در حالی که در چشم انداز دو سال پیش، میزان آن ۱۲ درصد پیش بینی شده بود.
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین نقش چین را به عنوان منبع کلیدی تغییر رشد تقاضا برای انرژی می‌بیند. در این گزارش آمده است: در حالی که چین در دهه گذشته، تقریبا عامل دو سوم رشد مصرف جهانی نفت بوده است، رشد پرشتاب اقتصاد این کشور آهسته شده و این کشور، یک قدرت انرژی پاک است و بیش از نیمی از فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲، مربوط به چین بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد یک گذار منظم به سوی انرژی پاک در گروی افزایش سرمایه‌گذاری در تمام جنبه‌های یک سیستم انرژی پاک، به جای سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی است.
بر اساس گزارش رویترز، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرده بود درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی جدید، اشتباه بوده و می‌تواند به هرج و مرج انرژی و اقتصادی منجر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی