۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۶۰۱۷۵

پیش بینی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری

طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی از دورنمای بازارهای کالا، قیمت نفت حدود ۶ درصد از آغاز جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته، اما قیمت محصولات کشاورزی، بیشتر فلزات و سایر کالاها تغییر چندانی نداشته است.
پیش بینی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بانک جهانی هشدار داد در صورت تشدید جنگ در خاورمیانه و کاهش ۶ تا ۸ میلیون بشکه‌ای عرضه، قیمت نفت ۷۵ درصد افزایش یافته و به ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه می‌رسد.
 بانک جهانی در روز دوشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود متوسط قیمت جهانی نفت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به 90 دلار در هر بشکه و در کل سال 2023 به 81 دلار در هر بشکه برسد، چون کند شدن رشد اقتصاد دنیا تقاضا را پایین آورده است. اما این بانک هشدار داد تشدید درگیری در خاورمیانه این محدوده قیمت را بسیار افزایش خواهد داد.
طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی از دورنمای بازارهای کالا، قیمت نفت حدود 6 درصد از آغاز جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته، اما قیمت محصولات کشاورزی، بیشتر فلزات و سایر کالاها تغییر چندانی نداشته است.
در این گزارش، 3 سناریو بر اساس مشاهدات تاریخی شامل درگیری‌های منطقه‌ای از آغاز دهه 1970 آورده شده است.
در سناریوی اول که کمترین اختلال در عرضه نفت معادل کاهش تولید حدود 500 هزار تا 2 میلیون بشکه‌ای جنگ لیبی در 2011 صورت می‌گیرد، قیمت نفت در سه ماهه پایانی بین 93 تا 102 دلار در هر بشکه خواهد بود.
در سناریوی دوم کاهش تولید معادل جنگ عراق در 2023 و برابر با 3 تا 5 میلیون بشکه در روز خواهد بود و قیمت نفت را تا محدوده 109 و 121 دلار در هر بشکه بالا می‌برد.
و در سناریوی آخر، یعنی اختلال شدید در عرضه نفت معادل تحریم نفتی اعراب در 1973 که 6 تا 8 میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت کم شد، قیمت نفت تا حدود 140 و 157 دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد، یعنی یک افزایش 75 درصدی.
طبق گفته اقتصاددان‌های بانک جهانی، بالا رفتن قیمت نفت به معنای افزایش قیمت مواد غذایی است و اگر این شوک قیمت عملی شود، تورم قیمت مواد غذایی که همین حالا هم در بسیاری از کشورها افزایش یافته، بالاتر می‌رود.
بانک جهانی اعلام کرد تولید و صادرات نفت روسیه در سال جاری میلادی علی رغم تحریم‌های غربی علیه این کشور به خاطر حمله به اوکراین ثابت بوده است.
بانک جهانی هشدار داد اگر درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی تشدید شود سیاستگذاران در کشورهای در حال توسعه باید اقداماتی برای کنترل افزایش نرخ تورم انجام دهند این بانک اضافه کرد دولت‌ها باید مانع محدودیت‌های تجاری مثل ممنوعیت صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی شوند چون بی‌ثباتی قیمت‌ها را افزایش داده و ناامنی غذایی را تشدید می‌کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی