۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۱۶۰۲۳۸

چرا عربستان افزایش قیمت نفت را متوقف می کند

به دنبال حملات غافلگیرکننده جنبش مقاومت اسلامی حماس، صبح روز شنبه ۷ اکتبر، اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، اشدود و عسقلان را با صدها موشک و راکت هدف حمله قرار داد و منجر به هلاکت هزاران صهیونیست شد، قیمت نفت به شدت افزایش یافت.
چرا عربستان افزایش قیمت نفت را متوقف می کند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،درحالی‌که عربستان قیمت رسمی نفت خود را 5 ماه متوالی افزایش داده است، احتمال می‌رود به دلیل تنش‌های ژئوپلتیکی، تغییر چندانی برای قیمت نفت فروشی خود در ماه دسامبر نداشته باشد.
 احتمال دارد عربستان، قیمت رسمی نفت فروشی خود برای عرضه به آسیا را پس از 5 ما افزایش قیمت، اندکی تغییری دهد زیرا بازار به دلیل تنش‌های ژئوپلتیکی متلاطم شده و بی‌ثباتی در عرضه با کاهش تقاضا جبران می‌شود.
آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان احتمالا قیمت رسمی نفت ترش مدیوم خود را حدود 4 دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان دبی تعیین خواهد کرد.
به دنبال حملات غافلگیرکننده جنبش مقاومت اسلامی حماس، صبح روز شنبه ۷ اکتبر، اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، اشدود و عسقلان را با صدها موشک و راکت هدف حمله قرار داد و منجر به هلاکت هزاران صهیونیست شد، قیمت نفت به شدت افزایش یافت.
در این عملیات بی‌سابقه و غافل‌گیرانه‌ که تاکنون دست‌کم به هلاکت نزدیک به ۱۵۰۰ صهیونیست منجر شده است و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی نیز به اسارت گرفته شده‌اند.
از آن زمان تاکنون رژیم صهیونیستی در جبران شکست عملیاتی و اطلاعاتی‌اش در حال بمباران مستمر مناطق مسکونی، مساجد، بیمارستان‌ها، مدارس و ...در غزه است و از جمعه 27 اکتبر به صورت محدود به بخش‌هایی از نواز غزه حملات زمینی انجام داده اما هنوز منطقه‌ای را تصرف نکرده است.
از اینرو، نگرانی در مورد کشیده شدن درگیری‌ها به سایر کشورهای غرب آسیا و احتمال اختلال در عرضه نفت، سبب شد تا قیمت این کالای اساسی به شدت افزایش یافت اما چون به صورت فیزیکی نفتی از بازار کم نشد، قیمت‌ها به تدریج کاهش پیدا کرد.
در عین حال، چشم‌انداز رشد در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نگرانی‌های ژئوپلتیکی هنوز وجود دارد و خطر کمی عرضه همچنان پابرجاست اما مشکل فوری در حال حاضر ضعیف شدن حاشیه سود پالایش و کاهش تقاضا برای نفت است.
شرکت آرامکوی عربستان معمولا هنگام تعیین قیمت رسمی نفت خام عرب، از ساختار بازار دبی سرنخ می‌گیرد. ساختار بازار دبی که منعکس‌کننده اختلاف قیمت میان ماه‌های اول و سوم، نشان داد، 4 سنت در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
از طرفی انتظار می‌رود، آرامکو قیمت نفت بسیار سبک خود را حداقل 10 سنت در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن افزایش دهد.
در عین حال، عربستان در ماه ژوئن اعلام کرد در ماه جولای به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس از تولید خود کم خواهد کرد. ریاض تا تا پایان سال این اقدام داوطلبانه را تمدید کرده است.
این کاهش تولید، میزان تولید نفت عربستان را در ماه سپتامبر به 9 میلیون بشکه در روز می‌رساند.
قیمت رسمی نفت فروشی عربستان‌ معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند قیمت‌گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می‌کند و بر قیمت 9 میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می‌شود،‌ تأثیر می‌گذارد.
شرکت نفت عربستان، آرامکو، قیمت نفت این کشور بر اساس پیشنهاد‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود و بر اساس سوددهی و قیمت محصولات نفتی در ماه گذشته تعیین می‌کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی