۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۶۰۷۷۱

کشورهای عربی ازنفت به عنوان سلاح استفاده می‌کنند؟

انتظار می‌رود عربستان کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در اجلاس آینده اوپک پلاس در ۲۶ نوامبر در سال آینده میلادی هم تمدید کند. این یک میلیون بشکه در روز حدود ۱ درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد.
کشورهای عربی ازنفت به عنوان سلاح استفاده می‌کنند؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،مشاور ارشد امنیت انرژی کاخ سفید گفت کشورهای عربی علی‌رغم عصبانیت فزاینده نسبت به خشونت رژیم صهیونیستی در غزه، از نفت به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد.
 مشاور ارشد امنیت انرژی کاخ سفید اعلام کرد مطمئن است تولیدکنندگان نفت عرب علیرغم عصبانیت فزاینده نسبت به خشونت رژیم صهیونیستی در غزه، از نفت به عنوان سلاح استفاده نخواهند کرد.
آموس هاچستین گفت سطح همکاری بین آمریکا و تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان طی دو سال گذشته بسیار قوی بوده است.
وی گفت:«از زمانی که نفت به عنوان یک کالای تجاری معرفی شده، بارها از آن به عنوان سلاح استفاده شده است. بنابراین همواره نگران این موضوع هستیم. اما به نظرم این اتفاق نمی‌افتد. دو جنگ فعال در دنیا وجود دارد که یکی سومین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا یعنی روسیه را شامل می‌شود و جنگ دیگر در خاورمیانه اتفاق افتاده که موشک‌ها بر فراز مناطق تولیدکننده نفت به پرواز در می‌آیند، اما قیمت‌ها هنوز هم در پایین‌ترین سطح طی یک سال گذشته قرار دارند».
هاچستین ضمن تاکید بر مدیریت خوب بازار نفت گفت:«همکاری بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طی دو سال گذشته بسیار خوب بوده و از شوک‌های انرژی جلوگیری کرده است».
علی رغم صحبت‌های مشاور کاخ سفید، تحلیلگرانی که با تفکر عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا آشنا هستند عقیده دارند سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین رقم طی چهار ماه گذشته یعنی 77 دلار در هر بشکه و افزایش عصبانیت بین اعضای اوپک بر سر مسئله غزه می‌تواند باعث تصمیم این گروه برای کاهش بیشتر عرضه نفت شود.
انتظار می‌رود عربستان کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در اجلاس آینده اوپک پلاس در 26 نوامبر در سال آینده میلادی هم تمدید کند. این یک میلیون بشکه در روز حدود 1 درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می‌دهد.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان علیرغم فشار آمریکا، ائتلاف اوپک پلاس را از 2022 به سمت کاهش عرضه هدایت کرده است. به نظر می‌رسد بن سلمان قصد دارد تمرکز را بر بازار نفت نگه دارد نه جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی.
ریاض بارها تاکید کرده تصمیمات آن بر اساس شرایط بازار گرفته می‌شود نه ملاحظات سیاسی. عربستان هم به همراه سایر کشورهای عربی جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس موقت شده است.
این موضع عربستان و متحدانش آنها را در مقابل دولت بایدن قرار داده که حامی سرسخت رژیم صهیونیستی است.
هاچستین هیچ اظهار نظری در مورد احتمال تمدید کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس یا اختلاف دولت بایدن با عربستان و سایر تولید کنندگان نفت نکرد، اما گفت:«به نظر من ما به یک تفاهم با تولیدکنندگان آمریکا، تولیدکنندگان خاورمیانه و سایر مناطق دنیا رسیده‌ایم که یک حدی برای قیمت نفت وجود دارد و بالا رفتن قیمت بیش از آن حد تاثیر منفی بر رشد اقتصاد دنیا و اقتصاد این کشورها خواهد گذاشت».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی