۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۱۶۲۳۵۱

کارگران پالایشگاه‌های گاز به چه معترض هستند؟

میرغفاری با تأکید بر اینکه رانندگان پالایشگاه‌های پارس جنوبی شرایط بسیار بدی دارند، افزود: درخواستی که در مورد این رانندگان داریم این است که مشمول قانون کار شوند و تمام حق و حقوق قانونی آن‌ها به رسمیت شناخته شود. در این صورت این افراد مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل هم خواهند شد.
کارگران پالایشگاه‌های گاز به چه معترض هستند؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی رانندگانی هستند که با کارِ شبانه‌روزی فقط ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.
 مطالبه‌ی چندین ساله‌ کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، حل مشکل قرارداد  کار رانندگان، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و تغییر سیستم اقماری کارکنان اداری پشتیبانی به سیستم دو – دو است که بارها به عدم تحقق آن اعتراض کرده‌اند.
علیرضا میرغفاری (عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر) در مورد دلایل این اعتراضات گفت: عدم تحقق وعده‌ها دلیل اصلیِ این تجمعات است. کارگران مشکلاتِ بسیاری دارند و هر بار قول پیگیری داده می‌شود بی‌آنکه به آن توجهی شود. 
وی در ابتدا به مشکلاتِ رانندگان غیر مالک اشاره کرد و گفت: ما در مجموعه رانندگانی داریم که با ۳ – ۴ فرزند ۸ میلیون حقوق می‌گیرند. این رانندگان گاهی کل شبانه روز مشغول کار هستند و بسیار بیشتر از ساعاتِ کارِ موظفی‌ که در قانون کار آمده کار می‌کنند، اما حقوق ثابتِ ناچیزی می‌گیرند و اضافه کار به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. به این رانندگان نوبت کاری هم پرداخت نمی‌شود. در کل از تمام حق و حقوقی که در قانون کار آمده بی‌بهره هستند. 
میرغفاری با تأکید بر اینکه رانندگان پالایشگاه‌های پارس جنوبی شرایط بسیار بدی دارند، افزود: درخواستی که در مورد این رانندگان داریم این است که مشمول قانون کار شوند و تمام حق و حقوق قانونی آن‌ها به رسمیت شناخته شود. در این صورت این افراد مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل هم خواهند شد. 
این فعال کارگری ادامه داد: این رانندگان حتی از پاداشی که به سایر کارگران تعلق می‌گیرد محروم هستند و به شدت در حقِ آن‌ها تبعیض می‌شود. این رانندگان اصلا قراردادی ندارند و از همان ابتدا به آن‌ها گفته‌اند حقوق شما ۷ – ۸ میلیون تومان است، و این حقوق ربطی به میزان کاری که انجام می‌دهند ندارد. 
میرغفاری در مورد سابقه‌ی کار این افراد گفت: برخی از این رانندگان حتی سابقه‌‎ی کار بالای ۸ سال دارند و با این وجود هنوز مشکلاتشان حل نشده است. 
عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران افزود: مشکلات این رانندگان مربوط به امروز و فردا نیست و سال‌ها وجود داشته و ما هم بارها آن را گفته‌ایم و وعده‌های بسیاری شنیده‌ایم اما به هیچ کدام از وعده‌ها عمل نشده است.
میرغفاری در ادامه به مسئله‌ی بازنگری طرح  طبقه‌بندی مشاغل اشاره کرد و گفت: قرار بود طرح طبقه‌بندی مشاغل در کمیته‌ی طبقه‌بندی مشاغل  با حضور نمایندگان واقعی کارگران بازنگری شود، اما تا الان این اتفاق نیفتاده و ما هم نمی‌دانیم چه بر سر این طرح آمده است. 
این فعال کارگری ادامه داد: پیش‌بینی من به عنوان نماینده کارگر این است که می‌خواهند هنگام افزایش حقوق، درصدی را نیز به عنوان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل افزایش دهند که این دو افزایش، بار روانی مثبتی ایجاد کند و بعد بگویند ما بیش از مصوبه‌ی شورایعالی کار حقوق را افزایش دادیم. در صورتی که اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و نوشتنِ طرحی با موافقتِ نمایندگان کارگری، یک خواسته‌ی قانونی است و ربطی به حقوق تعیین شده از سوی شورایعالی کار ندارد. 
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر همچنین در مورد مسئله‌ی نیروهای اداری پشتیبانی گفت: در مورد این نیروها مسئله تغییر سیستم اقماری به دو – دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت است. خیلی از این نیروها از خانواده‌های خود دور هستند و باید در خوابگاه زندگی کنند و این وضعیت سبب شده آن‌ها نتوانند در کنار خانواده خود باشند. مسئله این است که این نیروها هم در محیطی که ما کار می‌کنیم حضور دارند و ساعات کاری‌شان طولانی است. کسی که ۱۲ ساعت کار می‌کند باید تابع سیستمِ اقماری دو – دو باشد. 
میرغفاری گفت: پیشتر در مورد حل مشکلات این نیروها وعده داده بودند و حتی گفته بودند در حال پیگیری کارهای جذبِ نیرو هستیم. حتی ما به دفتر معاون وزیر رفتیم و از ایشان بابت صدور مجوز جذب نیرو تشکر کردیم اما ایشان انکار کردند و ما متوجه شدیم اصلا در جریان نیستند. 
عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران  ادامه داد: ببینید قولِ تغییر وضعیت این نیروها و پیاده شدنِ سیستمِ دو – دو را رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر به ما داد. حتی صدا و سیما هم آن را اطلاع‌رسانی کرد. قرار بود از فروردین ماه این سیستم اجرا شود، گفتند اردیبهشت ماه و بعد ماه به ماه اجرای آن را عقب انداختند و ۱۰ ماه از سال گذشته اما هنوز به این وعده نیز عمل نکرده‌اند.   
میرغفاری گفت: متاسفانه نگاهِ تبعیض‌آمیز در مجموعه سبب شده مشکلاتِ برخی از کارگران اصلا دیده نشود. اگر شرایط کار آسیب زننده است و محیط کار آلوده برای همه همین است و همه باید از حقوق یکسانی بهره‌مند باشند. 
این فعال کارگری به تجمعاتِ اخیرِ کارگران اشاره کرد و گفت: تجمع کارگران کاملا صنفی و برای مطالبات صنفی انجام شده است، اما حتی یکی از مسئولان هم حاضر به حضور در جمع کارگران نشد.    
میرغفاری در پایان گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر پیامکی به دست ما و برخی از دوستانمان رسیده مبنی بر اینکه برگزاری تجمعات صنفی همراهی با جریاناتِ معاند است. باید تاکید کنیم که مطالبات و تجمعات ما صنفی است و اینگونه ربط دادنِ تجمعاتِ صنفی به جریاناتِ خاص به نفع هیچ کس نیست.
منبع:ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی