۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۱۶۲۳۶۶

واردات نفت به چین در ۲۰۲۳ رکورد زد

به دنبال خروج ناگهانی چین از محدودیت‌های کرونایی در نوامبر سال ۲۰۲۲، ترافیک جاده‌ای در سال ۲۰۲۳، پیوسته افزایش یافت. بنا بر آمار وزارت داده‌های حمل و نقل، ترافیک بزرگراه چین در سال ۲۰۲۳، افزایش ۴۳.۶ درصد نسبت به کیلومتر طی شده در دوره ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ داشت.
واردات نفت به چین در ۲۰۲۳ رکورد زد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آمار رسمی چین نشان داد واردات سالانه نفت به این کشور در سال ۲۰۲۳، با وجود موانع اقتصادی، تحت تاثیر بهبود تقاضا برای سوخت در دوران پساکرونا، به رکورد بالایی رسیده است.
 داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد که چین در سال میلادی گذشته، ۱۱ درصد نفت بیشتری در مقایسه با سال ۲۰۲۲ وارد کرد و وارداتش به ۵۶۳.۹۹ میلیون تن معادل ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید و رکورد قبلی ۱۰.۸۱ میلیون بشکه در روز ثبت شده در سال ۲۰۲۰ را شکست. واردات نفت به چین در دسامبر، ۴۸.۳۶ میلیون تن معادل ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با واردات ۱۰.۳۳ میلیون بشکه در روز در  نوامبر، افزایش داشت.
به دنبال خروج ناگهانی چین از محدودیت‌های کرونایی در نوامبر سال ۲۰۲۲، ترافیک جاده‌ای در سال ۲۰۲۳، پیوسته افزایش یافت. بنا بر آمار وزارت داده‌های حمل و نقل، ترافیک بزرگراه چین در سال ۲۰۲۳، افزایش ۴۳.۶ درصد نسبت به کیلومتر طی شده در دوره ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ داشت.
بر اساس داده‌های شرکت Analytics OAG، ترافیک هوایی داخلی هم به سرعت بهبود یافت و در سال میلادی گذشته، ۲۷ درصد افزایش یافت و در دسامبر، به یک رکورد جدید رسید. سفرهای بین‌المللی، بهبود ملایم‌تری داشت و حجم پروازها در دسامبر، همچنان ۳۹ درصد کمتر از دسامبر سال ۲۰۱۹ بود که اندکی بعد از آن، مرزها بسته شد.
تقاضای داخلی برای دیزل در بحبوحه کندی مداوم بخش ساخت و ساز و دورنمای مبهم بخش تولید، ضعیف‌تر بود.
تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که رشد تقاضای چین برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل مشکلات بازار املاک این کشور به حدود چهار درصد کاهش می‌یابد اما رشد ملایم در تولید داخلی، همچنان از سطح واردات، حمایت خواهد کرد.
پیش‌بینی می‌شود محرک‌های اصلی واردات نفت به چین در سال ۲۰۲۴، تقاضای بخش هواپیمایی برای نفت سفید و تقاضا در بخش پتروشیمی برای محصولات شیمیایی مورد استفاده برای ساخت کالاهای مهمی مانند پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه برقی، باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که تقاضای چین برای نفتا که یک ماده اصلی برای پتروشیمی‌ها است، ‌در سال میلادی جاری، ۱۳.۳ درصد رشد کند.
جدیدترین آمار منتشره همچنین نشان می‌دهد که واردات گاز طبیعی چین، شامل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)  و گاز پمپاژ شده از خط لوله، ۹.۹ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳، به ۱۱۹.۹۷ میلیون تن رسید که دومین رکورد سالانه پس از واردات ۱۲۱.۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ بود.
واردات گاز در دسامبر، به رکورد ۱۲.۶۵ میلیون تن رسید و از آمار واردات ۱۰.۹۵ میلیون تن در نوامبر فراتر رفت که به دلیل هوای سردتر از حد معمول و افزایش شدید تقاضا برای گرمایش بود. افزایش واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه هم در رشد واردات نقش داشت.
بر اساس گزارش رویترز، چین در سال میلادی گذشته، مجموعا ۶۲.۶۹ میلیون تن از محصولات نفتی پالایش شده  شامل دیزل، سوخت هواپیمایی، بنزین و سوخت دریایی را صادر کرد که ۱۶.۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲ افزایش نشان داد. صادرات دسامبر به دلیل عدم وجود سهمیه‌های صادرات، ۴.۶۴ میلیون تن بود که پایین‌ترین رکورد از ژوئن بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی