۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۶۲۹۳۰

ضعف اتحادیه اروپا در تأمین سوخت

افزایش قیمت‌ها منعکس کننده این نگرانی تجار است که اختلال در حرکت کشتی‌ها در دریای سرخ هزینه‌های سوخت را برای مصرف کنندگان بالا می‌برد و عرضه کالاهای حیاتی از آسیا به اتحادیه اروپا، یکی از بزرگترین واردکنندگان فرآورده‌های نفتی جهان، را مختل می‌کند.
ضعف اتحادیه اروپا در تأمین سوخت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،نشریه فایننشال تایمز در گزارشی هشدار داد که رسیدن قیمت جهانی گازوئیل به بالاترین رقم خود در سه ماه اخیر در بحبوحه اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ، انعطاف پذیری اقتصادهای اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است.
  نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد که رسیدن قیمت جهانی گازوئیل به بالاترین رقم خود در سه ماه اخیر در بحبوحه اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ، انعطاف پذیری اقتصادهای اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است.
افزایش قیمت‌ها منعکس کننده این نگرانی تجار است که اختلال در حرکت کشتی‌ها در دریای سرخ هزینه‌های سوخت را برای مصرف کنندگان بالا می‌برد و عرضه کالاهای حیاتی از آسیا به اتحادیه اروپا، یکی از بزرگترین واردکنندگان فرآورده‌های نفتی جهان، را مختل می‌کند.
فایننشال تایمز با استناد به داده‌های بورس معاملات اعلام کرد که معاملات آتی گازوئیل که معیار جهانی قیمت‌های گازوئیل محسوب می‌شود، طی یک ماه 15 درصد افزایش یافته و به 845 دلار در هر تن رسیده است.
از زمان اجرایی شدن تحریم‌های غرب علیه نفت خام و محصولات پالایشگاهی روسیه در سال 2022، اتحادیه اروپا به شدت بر واردات از آسیا و آمریکا متکی بوده است.
با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از نفتکش ها اکنون از مسیر دریای سرخ به علت حملات شبه نظامیان حوثی اجتناب می کنند، حمل گازوئیل از آسیا به اتحادیه اروپا گران‌تر شده است، زیرا نرخ حمل و نقل و بیمه افزایش یافته و کشتی‌ها سفرهای طولانی‌تری را در اطراف دماغه امید نیک در آفریقا انجام می‌دهند.
در همین حال، کارشناسان هشدار می دهند که تعمیر و نگهداری برخی پالایشگاه‌ها در ایالات متحده نیز باعث کاهش عرضه به آن سوی اقیانوس اطلس و افزایش قیمت‌های آتی و خرده فروشی خواهد شد.
ناتالیا لوسادا، تحلیلگر مسائل مربوط به فرآورده های نفتی در مؤسسه "انرژی اسپکتس" گفت: این امر اروپا را بیشتر به بشکه‌های شرق سوئز وابسته می‌کند و به همین دلیل است که اختلالات حمل و نقل در مسیر دریای سرخ تأثیر زیادی خواهد داشت.
کشورهای اتحادیه اروپا تا حد زیادی از گازوئیل استفاده می‌کنند که در حمل و نقل بار و حمل و نقل هوایی و همچنین برای گرم کردن منازل استفاده می‌شود.
افزایش شدید قیمت‌ها به اقتصادهای درگیر بلوک اروپا که قبل از تحریم‌ها به واردات گازوئیل روسیه متکی بودند، فشار شدیدی را وارد خواهد کرد.
جیمز نوئل-بزویک، تحلیلگر اسپارتا کامودیتی، در این باره گفت: چشم انداز گازوئیل گران تر. . . چالش‌های اقتصادی را تشدید می‌کند و بحران رو به رشد هزینه‌های زندگی را وخیم‌تر می‌کند.
این نشریه با استناد به داده های اس‌اندپی گلوبالS&P Global  گفت، قبل از شروع جنگ غزه، خاورمیانه حدود 60 درصد از کل واردات گازوئیل اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد که اکنون به حدود یک سوم رسیده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی