۲
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۱۵۳۳۶
مدیران وزرات نفت و شرکت انتقال گاز پاسخ بدهند؛

چرا خطر انفجار خط لوله‌های انتقال گاز را جدی نمی‌گیرید؟/به جای فرافکنی روشنگری کنید

"نفت ما" مدعی است که بنابه گزارشات دریافتی و مستندات موجود، برخی از لوله‌های انتقال گاز سال‌هاست که پیگ‌رانی نمی‌شوند. هر آن امکان انفجار در یکی از این خطوط لوله انتقال گاز وجود دارد. انفجارهای احتمالی، می‌توانند "بسیار بسیار" فاجعه‌بار باشند.
چرا خطر انفجار خط لوله‌های انتقال گاز را جدی نمی‌گیرید؟/به جای فرافکنی روشنگری کنید

 

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،چندی پیش به واسطه گزارشی با عنوان "به کدامین جرم کشته می‌شویم" که در سایت "نفت ما" منعکس شد، برخی از مسئولان شرکت انتقال گاز دلخور شدند. گزارش مذکور صرفا گفتمانی معتدل و آرام بود که با تمسک به مستنداتی از "پیگ‌رانی" سخن به میان آورده بود. هر چند که نویسنده گزارش، سهوا یک انفجار را به پای متخصصین خوش‌نام شرکت انتقال گاز نوشته بود؛ با این اوصاف همین متخصصین عزیز با تمسک به اخلاق و علم ‌به‌روز خویش، جوابیه‌ای ارسال کردند که بیش از هر چیز شبیه کشکولی بود که اقلام کلام در آن یافت می‌شد، الا پاسخ به سوالات "نفت ما".

لهذا بر آن شدیم در فضایی دوستانه و به دور از بی‌اخلاقی و بی‌تدبیری، دقیقا شبیه گزارش پیشین، مستنداتی متقن را به سمع و نظر متخصصین خوش ذوق شرکت انتقال گاز برسانیم تا هم جامعه از خطر موجود مطلع شود و هم مسئولان مربوطه در فضای رسانه‌ای، به ابهامات مطرح شده، پاسخ بدهند. مردم باید بدانند که چه خطر بزرگی آنها را تهدید می‌کند. صنعت گاز کشور دقیقا شبیه صنعت خودروسازی شده که در کشتار سالیانه مردم در جاده‌ها نقش اساسی دارد. مشخصا خبرنگاران با وجدان و مردمی، در حد توان خویش از حقوق مردم دفاع خواهند کرد و تا مشخص نشدن قضیه دست بردار نخواهند بود؛ حال آقایان ما را به شکایت تهدید کنند. مجددا می‌نویسیم که ضمن نبود پیگ‌رانی هوشمند، ایران روی بمب ساعتی اداره می‌شود. کی و چه زمانی انفجار سراغ‌مان می‌آید مشخص نیست.

مدیران بزرگوار شرکت انتقال گاز، در جوابیه پیشین،
ضمن به سخره گرفتن متن گزارش اولیه "نفت ما" که در خصوص "پیگ‌رانی" بود، صرفا به تسویه حسابی ادبی روی آوردند. در ادامه هم نویسنده گزارش را تهدید به شکایت کردند. بلا شک هدف از آن گزارش دعوت به روشنگری بود. لازم است بدانیم که کلیت ماجرای آن گزارش نیز از سوی متخصصین حوزه گاز و انرژی دریافت شده بود؛ یعنی همان کسانی که از قضا زمانی همکار جناب توکلی بوده‌اند. بنابراین در جوابیه شرکت انتقال گاز، به نوعی جناب آقای توکلی هم مخاطب قرار می‌گیرد! چراکه ایشان بلاشک تایید کننده علم و فراست اساتیدی است که در مورد پیگ‌رانی، به "نفت ما" گزارشاتی را ارسال کرده‌اند.

صمیمانه از آقای توکلی و مجموعه شرکت انتقال گاز دعوت می‌شود به شبهات مطرح شده‌ی گزارش پیش‌رو پاسخ بدهند. بدیهی است در صورت پاسخگویی این عزیزان، بدون هیچ کم و کاستی سخنان و مستندات آنها در این رسانه و حتی با تلاش تیم "نفت ما"، در رسانه‌های دیگر منعکس خواهد شد.

"نفت ما" مدعی است که بنابه گزارشات دریافتی و مستندات موجود، برخی از لوله‌های انتقال گاز سال‌هاست که پیگ‌رانی نمی‌شوند. هر آن امکان انفجار در یکی از این خطوط لوله انتقال گاز وجود دارد. انفجارهای احتمالی، می‌توانند "بسیار بسیار" فاجعه‌بار باشند. اما ضمن این تهدیدات، مدیران مربوطه، از وزارت نفت گرفته تا شرکت انتقال گاز و سایر نهادهای دیگر، صرفا منتظر وقوع انفجار خطوط لوله گاز و اعزام نیرو و در پایان صدور بیانیه‌ای افتخارآمیز مبنی بر اینکه "ما آتش را مهار کردیم" هستند. کما اینکه تجربه انفجارهای پیشین این مورد و ماهیت نگاه مسئولان را تایید می‌کند.

در رابطه با انفجارهای پیشین باید گفت که بسیار خوش‌شانس بوده‌ایم که فاجعه‌ای عمیق رخ نداده است؛ چرا که انفجار یک خط لوله 56 اینچی گاز می‌تواند
یک شهرستان را به خاک سیاه بنشاند. حال اگر این خطوط جزو خطوطی باشند که گاز ترش را منتقل می‌کنند، این فاجعه چند برابر خواهد بود. آنچنانکه شهری ویران می‌شود. شاید چنین توصیفی در ذهن نگنجد؛ پس به منازلی که یک پیک نیک یا کپسول گاز در آن منفجر می‌شود نگاه کنید. تلفات و صدمات چنین انفجاری تا چند ده متری گریبان‌گیر می‌شود؛ خطوط انتقال لوله گاز جای خود دارد. چند سال پیش، در سکوی بهرگان شاهد انفجار خط لوله گاز ترش بودیم. در آن انفجار سه شهروند کره‌ای جان باختند. مشخصا اگر مقیاس و مکان این انفجار وسیع‌تر بود، بلا شک صدمات بیشتری دامن‌گیر ما می‌شد.          

در مورد‌ پیگ‌رانی خطوط لوله انتقال گاز باید عرض شود که این امر مهم از دوره ریاست آقای طاهری، آقای امامی و همچنین آقای الماسی، یا انجام نشده و اگر هم انجام شده به صورت محدود و با تکنولوژی نه‌چندان پیشرفته صورت گرفته است. بنابراین این مدیران عامل هم به نوبه خود باید به مردم پاسخگو باشند. آقای توکلی رییس کنونی شرکت انتقال گاز، به خوبی از چنین جریاناتی با خبر است؛ اما ضمن اینکه خم به ابرو نمی‌آورند، این قضایا را هم کتمان می‌کنند. مخاطب گزارش را در وهله اول ایشان قرار می‌دهیم. هر چند که آقای مهندس سعید توکلی، از سال 76 با لیسانس برق در صنعت نفت کشور به کار گرفته شده است و اکنون در صنعت گاز خدمت‌گزاری می‌کند؛ اما مشخصا خوب می‌داند مشکل صنعت گاز کشور بخصوص در حیطه انتقال گاز، در نوع نوشتار با "ز" یا "ظ" نیست. ایشان فرد خبره‌ای هستند؛ آنچنانکه در دوره مدیریت جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور محبوب و محجوب ایران، به عنوان کارمند نمونه‌ی صنعت گاز جمهوری اسلامی انتخاب شدند. با این اوصاف چند سوال از ایشان می‌پرسیم و طلب می‌کنیم ضمن مستنداتی پاسخ این سوالات را بدهند.

حتما نام خط لوله IGAT10 که طول آن 576 کیلومتر است و از عسلویه به پتاوه گازرسانی می‌کند به گوشتان رسیده است. آیا این خط  پیگ‌رانی شده؟ مستندات "نفت ما" نشان می‌دهد که این خط حداقل 10 سال است که پیگ‌رانی نشده است. حتی
در دوران مدیران پیشین شرکت نیز، در بسیاری موارد پیگ‌رانی چنین خطوطی صورت نگرفته است؛ آنچنانکه اولین پیگ‌رانی هوشمند خط لوله انتقال گاز ترش در سال 89 انجام گرفت! یعنی تا قبل از سال 89 نگهداری و انتقال خطوط گاز ترش، به صورت "دیمی" بوده است. از آنجهت که خوردگی در خطوط لوله گاز ترش بیشتر است، لذا پیگ‌رانی در این لوله‌ها ضرورت بیشتری دارد. با این اوصاف این لوله‌ها با دعای خیر مادر بیمه شده‌اند و تا قبل از سال 89 شاهد پیگ‌رانی هوشمند در این خطوط لوله نبوده‌ایم. در خصوص اوضاع کنونی این خط لوله توضیح بدهید. چه زمانی و ضمن کدامین تکنولوژی پیگ‌رانی صورت گرفته است؟

خط لوله دیگری که باید جناب توکلی در خصوص آن توضیح بدهند، IGAT4 است که از عسلویه به ساوه کشیده شده است. طول این خط لوله 1146 کیلومتر است. این خطوط لوله انتقال گاز، جزو اصلی‌ترین خطوط لوله انتقال گاز هستند. یعنی اگر انفجاری در این خطوط رخ بدهد، صنعت گاز کشور تقریبا به خواب زمستانی فرو می‌رود. همین جریان در مورد IGAT6 نیز صادق است. این خط انتقال گاز از عسلویه به بیدبلند کشیده شده است و طول آن 493 کیلومتر است. اطلاعاتی که به دست "نفت ما" رسیده است، نشان می‌دهد حدودا 10 سال و حتی بیشتر این خطوط پیگ‌رانی نشده است. لذا آنچنانکه که گفته شد، علاوه بر آقای توکلی سایر مدیران عامل را نیز مخاطب خویش قرار می‌دهیم که در این مورد روشنگری کنند. علی‌الظاهر کشور با مشکلی جدی و بزرگ مواجه است. طرح و ادراک مشکل، برابر با حل نیمی از آن است.

از مدیرعامل محترم شرکت انتقال گاز درخواست می‎‌شود به موارد فوق پاسخ بدهند. هدف از طرح این جریانات، ایجاد سطح حفاظت شده‌ای از امنیت در کشور است. مشخصا ما دشمن میهن نیستیم. تهدید به شکایت و تقبیح با کلمات، بدور از شان مدیرعامل و سایر متخصصان است. پاسخ به خواسته‌های مکتوب این گزارش، وظیفه ملی – شرعی مسئولان کشور است.

بدیهی است در صورت عدم پاسخ مناسب از سوی شرکت انتقال گاز و سایر نهادهای مربوطه، "نفت ما" گام بعدی خود را در ایجاب قانونی مدیر عامل و مسئولان بر می‌دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


احسنت
خبرنگاری حرفه ای یعنی همین
نشان دادن نقاط ضعف، الزام به پاسخگویی مسئولان، پیگیری در چهارچوب ادب و بدون هرگونه توهین و کاملا فنی
کارشناس شرکت انتقال گاز /ناشناس
با سلام .دغدغه اصلی در شرکت انتقال گاز تنها عدم پیک رانی های خطوط انتقال گاز نیست زیرا فارق از صحت و سقم موضوع اجرای خطوط انتقال گازی است که با حداقل ضخامت و با فشار حداکثری در گوشه و کنار شهرهای پر جمعیت شمال کشور و سایر استان های پر جمعیت معضل بزرگی برای جان و مال مردم شده است. مدیر عامل و سایر مسئولان شرکت ملی گاز ایران و خاصه مدیر عامل و مدیران شرکت انتقال گاز مسئولیت قانونی و حتی جزایی بسیار خطیری در ارتباط با تلاش برای رفع نقض استانداردهای شرکت در ارتباط با خطوط فشار قوی در مجاورت شهرها و روستاها دارند که این مهم نیازمند توجه خیلی فوری و فوری به ان است .والسلام
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی