۱
۹
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۴۸۰۵۶
در سایه رها شدگی نظارت و حکمرانی:

اسنپ از فرار مالیاتی تا استثمار راننده و سرکیسه کردن مسافر 

یکی از میوه های انحصار تاکسی اینترنتی اسنپ دکمه عجله دارم این اپلیکیشن است که خشم بسیاری از استفاده کنندگان را برانگیخته و مردم در فضای مجازی تجربه های منفی بسیاری در این خصوص منتشر کرده اند. 
اسنپ از فرار مالیاتی تا استثمار راننده و سرکیسه کردن مسافر 
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اسنپ مدعی است که گاهی کم بودن تعداد رانندگان، بالا بودن تعداد درخواست‌ها در محدوده‌ی مسافر یا ساعات اوج ترافیک موجب طولانی‌ شدن زمان پذیرش درخواست سفر می‌شود. 
بنابراین اگر مشتری می‌خواهد هر چه سریع‌تر سفرش را آغاز کند، با استفاده از این گزینه می‌تواند شانس پذیرفته شدن درخواست‌ را بالاتر ببرد و زودتر به مقصد برسد. در صورتی که گزینه‌ «عجله‌ دارم» را انتخاب کنید، قیمت جدیدی برای سفر شما محاسبه می‌شود که بر اساس الگوریتم‌های تنظیم شده توسط اسنپ تعیین شده است.
با این همه، کاربران بسیاری اظهار کرده اند که این تنها یک راه زیرکانه برای اخذ پول بیشتر است. شما زمانی که درخواست را وارد می کنید، غالباً جوابی از راننده نخواهید گرفت، بلکه تنها زمانی که گزینه عجله دارم را انتخاب کنید، راننده اسنپ به شما پاسخ می دهد. 
در واقع اسنپ به صورت چراغ خاموش قیمت ها را به شدت افزایش داده است و در اغلب موارد مسافر نیز ناچار است به این بهانه که دکمه عجله دارم را فشرده است، این مبلغ اضافی را بپردازد!
شرکت ایرانسل به همراه دو شهروند سعودی سهامدار اصلی شرکت اسنپ هستند. 
محمد خلج قاسم آبادی از جمله مدیران شرکت ایرانسل بود. پس از جلوس وی بر کرسی مدیرعاملی شرکت اسنپ موجی از نوسانات قیمتی در این تاکسی اینترنتی شکل گرفت!
فشار هر روزه قاسم آبادی بر مصرف کننده و رانندگان، در نهایت به اعتراض و تجمع رانندگان اسنپ منتهی شد. 
با توجه به تلاش این اپلیکیشن برای جذب رانندگان بیشتر حوادث مختلفی برای سرنشینان در یک سال اخیر به وجود آمده  است که بازتاب قابل توجهی در بین مردم داشت. 
سرقت از چند بازاری و تلاش برای دزدیدن چند مسافر خانم، از جمله این موارد بود. 
در چند هفته اخیر کاربران خانم بسیاری در فضای مجازی به ویژه در توییتر و اینستاگرام، تجربه های خود را از مزاحمت های برخی رانندگان اسنپ به اشتراک گذاشته اند. 
غالب این افراد مدعی هستند که پس از تماس با پشتیبانی اسنپ با پاسخ های مبهم و به اصطلاح از سرباز کنی این نهاد مواجه شده اند. 
عدم اهتمام این نهاد به چک امنیتی رانندگان جذب شده و تلاش اسنپ برای جذب حداکثری راننده به هر قیمتی، این اپلیکیشن را از لیست بسیاری از خانواده ها خارج کرده است. 
نصرالله پژمانفر نماینده مجلس، خدمات ضعیف این شرکت تاکسی رانی را نتیجه انحصاری می داند که در سایه بی توجهی مسئولان شکل گرفته است. 
در فضای انحصاری و دامپ قیمتی توسط اسنپ این شهروندان هستند که بیشترین زیان را متحمل می شوند، جمع شدن آژانس های سنتی در بسیاری از محلات نیز، اسنپ را به تنها گزینه تبدیل کرده است. 
شرکت های تپسی و الو پیک تلاش کردند تا از طریق قانونی به این انحصار پایان دهند.
شرکت چیلیوری نیز که در زمینه تحویل غذا فعالیت دارد تصمیم به شکایت از اسنپ فود به صورت قانونی گرفت. با این همه لابی سنگین اسنپ و حمایت سهامدار پرنفوذش ایرانسل، باعث شده تا عدالت هر چه بیشتر دور از دسترس به نظر برسد. 

استثمار رانندگان 
به تازگی رانندگان تاکسی اوبر در بریتانیا موفق شدند تا در دادگاهی علیه این شرکت آمریکایی به دلیل استثمار و عدم قبول رابطه کارگر و کارفرما به پیروزی برسند. 
دادگاه حکم داد که رانندگان کارمند اوبر هستند و باید از مزایای کارگری برخوردار شوند. 
رانندگان اسنپ اما علی رغم  شرایط غیرانسانی که در آن قرار دارند، از حمایت قانونی برخوردار نیستند. 
اسنپ در قرارداد خود با رانندگان بر عدم وجود هرگونه رابطه کاری و استخدامی فی مابین تاکید و رانندگان را تنها کاربر نرم‌افزار معرفی کرده است. این در حالی است که ادعای کاربر نرم افزار بودن راننده ای که بعضاً روزانه بیش از 10 ساعت در اسنپ کار می کند، به زعم منتقدان بسیار مضحک و وهن قانون کار در ایران به شمار می آید.
با توجه به این حربه، اسنپ علاوه بر اینکه بیمه پرداخت نمی کند، همچنین مالیات بسیار اندکی نیز به حساب خزانه دولت واریز می نمایید. 
یک حسابرس ارشد در گفتگو با نفت ما ابراز کرد که این شرکت با استفاده از ترفندهای مختلف، فرار مالیاتی گسترده ای دارد و سازمان مالیاتی نیز امکان بررسی دقیق سرورهای این شرکت برای تشخیص دقیق تعداد سفرها را ندارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


واقعا ما رانندگان اسنپ فقط برای اسنپ زحمت میکشیم کلی کمسیون و کرایه کم ولی خیلی هامون شغل اولمونه و چاریی ندارم ولی برای مدیریت اسنپ متاسفم که خیلی بی اانسافینچ
رضا
اولن خب عجله دارم رونزنه مجبورش نکردن دوم حتی عجله دارم رو بزنه بازم کرایه پایینه سوم با تاکسی تلفنی بره چهرم باتاکسی بره پنجم بادوچرخه بره
بهزاد
…..دیگه …….انقدر بی عرضه ای که نتونستی یه کار برا خودت جور کنی اونوقت فکر میکنی با این …….گفتنا به جایی میرسی
محمد
انقدر بی عرضه ای که نمیتونی یه ماشین صد میلیونی بخری
عزیز
تعرفه های اسنپ یک سوم تاکسی تلفنی هست ، این یعنی سواستفاده از نیازمندان واقعی که به نوعی محتاج نون شب هستند ( برده داری مطلق و مدرن )
اسنپ متصدی جا انداختن نظام سرمایه داری و برده داری و استثمار نوین در ایرانه!
اسنپ مجری برده داری نوین راننده‌س
یه کثافت محض که تنها کمسیون براش مهمه
بنده خدا
سلام
یک مشکلی که اسنپ دارد عدم توجه به حریم خصوصی انسان است
برنامه اسنپ را حذف کردم
زنگ هم زدم غیرفعال کردم توسط شرکت اسنپ
اما
هنوز هم هر دو روز یک بار یک پیامک تبلیغاتی از اسنپ برایم ارسال می شود
هیچ به حریم خصوصی آدم این شرکت احترام نمی گذارد
واقعا متاسفم برای اسن شرکت درجه دهم
کاوه
تف به شرف مسؤل نمایان
مدیریت این اسنپ اگر دست یهودی بود نونش حلال تر بود