۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۱۶۲۴۴۳

فلر به پایان عمر خود نزدیک شد

برای جمع‌آوری همه گازهای همراه و مشعل ظرفیت جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه و مشعل حدود ۲ میلیارد فوت‌مکعب معادل ۵۷ میلیون مترمکعب در روز در قالب ۵ طرح بلندمدت و ۱۴ مزایده فروش برنامه‌ریزی شده است.
فلر به پایان عمر خود نزدیک شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،طبق برنامه‌ریزی دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۳ کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد و تا کنون نیز این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
  هرچند نمی‌توان سوزاندن گازهای مشعل را به صفر رساند زیرا فرآیندهای پالایشگاهی و پتروشیمی بر اساس استانداردهای موجود به‌گونه‌ای است که مشعل همچون سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و اگر گاز مشعل خارج نشود، انفجار رخ می‌دهد، بنابراین بعضی از فرآیندها به‌طور طبیعی گاز مشعل دارند. البته برخی فرآیندها که به‌طور مداوم گاز مشعل دارند، باید مدیریت شوند.
این گازها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ گازهای همراه نفت و گازهای پالایشگاه‌های گازی، در دسته اول ما از گازهای همراه نفت صحبت می‌کنیم که برای آنها در یک سال و نیم گذشته اقدام‌های خوبی انجام شده است و پروژه‌های گذشته نیز شتاب گرفته‌اند.
آنطور که اعلام شده طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس)، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده برای تحقق این هدف به شمار می‌آیند و کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (دهلران) هم برای این منظور در حال تکمیل است، در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد که  درآمد ۲ میلیارد دلاری برای کشور به همراه دارد.
برای جمع‌آوری همه گازهای همراه و مشعل ظرفیت جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه و مشعل حدود ۲ میلیارد فوت‌مکعب معادل ۵۷ میلیون مترمکعب در روز در قالب ۵ طرح بلندمدت و ۱۴ مزایده فروش برنامه‌ریزی شده است.
سال ۱۴۰۱ به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۳.۶ میلیون مترمکعب گاز همراه نفت تولید شد که از این مقدار حدود ۶۵ درصد آن معادل ۷۴.۶ میلیون مترمکعب در روز به‌وسیله ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و کارخانه‌های موجود جمع‌آوری شد، حدود ۵ درصد معادل ۵ میلیون مترمکعب در روز با راه‌اندازی پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت جمع‌آوری شد.  
ارسال به مشعل حدود ۳۰ درصد کل گازهای تولیدی معادل ۳۴ میلیون مترمکعب در روز بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ این مقدار نیز جمع‌آوری خواهد شد. طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در دو بخش اصلی به‌صورت طرح‌های بلندمدت و طرح‌های کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی و در حال اجراست، طرح‌های بلندمدت (احداث کارخانه‌های گاز و گاز مایع و ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل) طبق برنامه‌ریزی و اقدام‌های انجام‌شده، این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ با تکمیل ظرفیت به بهره‌برداری کامل خواهند رسید.
 فاز نخست کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰  در حوزه جغرافیایی غرب کارون به بهره‌برداری رسید، برای تأمین خوراک کارخانه یادشده پروژه خط لوله انتقال گازهای مازاد دارخوین و ایستگاه جمع‌آوری گازهای واحد غرب کارون نیز با حجم تقریبی ۱۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز در مرحله اول و به مبلغ ۷۲ میلیون یورو به‌صورت بیع متقابل به هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است.
 کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ با ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت‌مکعب در روز در حوزه جغرافیایی دهلران، دزفول شمالی که هم‌اکنون ۸۵.۳۸ درصد پیشرفت داشته است و تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. برای تأمین پایدار خوراک کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ پروژه احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران به ظرفیت ۸۵ میلیون فوت‌مکعب در روز و مبلغ ۱۲۸ میلیون یورو و خط لوله دهلران به مبلغ ۸۵ میلیون یورو به سرمایه‌گذار واگذار شده که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید، همچنین پروژه تکمیل ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و پایدار غرب نیز به‌صورت EPCF و با مبلغ ۵۳ میلیون یورو به سرمایه‌گذار واگذار شده است.
 کارخانه گاز و گاز مایع خارک، با ظرفیت ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز در حوزه جغرافیایی جزیره خارک هم‌اکنون ۶۷.۱ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی کامل خواهد شد.   طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون در حوزه جغرافیایی آغاجاری، گچساران با ظرفیت ۵۹۳ میلیون فوت‌مکعب در روز و مارون با ظرفیت ۲۴۹ میلیون فوت‌مکعب در روز در قالب دو قرارداد با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون تا پایان سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد.
۲۱ مشعل از ۵۲ گازهای مشعل تا پایان امسال جمع می‌شود
جواد اوجی - وزیر نفت نیز در این رابطه اظهار کرد:  کار خوبی در دولت برای گازهای مشعل مربوط به میادین نفتی غرب و شرق کارون انجام شده است. گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد. جمع‌آوری گازهای مشعل میادین شرق کارون هم در این دولت پیگیری می‌شود و تا پایان امسال ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل موجود جمع‌آوری خواهد شد.
وی افزود: این مشعل‌ها به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آیند و با جمع‌آوری کامل این مشاغل گازی که معادل یک فاز پارس جنوبی است یعنی نزدیک ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.
وزیر نفت ادامه داد: در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلوده ولی غنی فرآوری می‌شود و اتان آن به پتروشیمی‌ها ارسال می‌شود. جمع‌آوری این مشعل‌های گازی تذکر رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری بوده است که در دولت قبل برای آن اقدامات اساسی انجام نشده اما تا پایان این دولت این مشعل‌های گازی را جمع‌آوری خواهیم کرد.
جمع‌آوری گازهای مشعل ضمن منافع مستقیم اقتصادی دارای منافع غیرمستقیم زیادی همچون کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است و در برنامه ششم توسعه نیز تأکید ویژه‌ای به جمع‌آوری این گازها شده، وزارت نفت با جدیت و سرعت بیشتری در این مسیر گام برمی‌دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی