۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۵۶۱۰۵
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در گفت و گو با نفت ما تشریح کرد:

اقدامات و پروژه های توسعه ای برای افزایش سودآوری شفارا+فیلم

فخرایی گفت: پروژه‌ای که امسال خیلی امیدوار هستیم که به بهره‌برداری برسد، استحصال فیوماریک اسید است که دو وجهی است چون هم بحث زیست‌محیطی و مشکلات جرائم زیست‌محیطی ما را حل می‌کند و هم  اینکه یک محصول با ارزشی را تولید می‌کند که بسیار ارزشمند است.
فایل ویدیو
مهندس محمود فخرایی، مدیرعامل پتروشیمی فارابی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سال مالی 1401 این شرکت در گفت و گو با نفت ما در خصوص دلیل اینکه علیرغم افزایش بهای تولید، درآمد عملیاتی افزایش داشته و سود خالص شرکت هم تثبیت شده، اظهار داشت: پتروشیمی فارابی به‌واسطه‌ اینکه خوراکش را به‌صورت مایع دریافت می‌کند، متأسفانه حاشیه‌ سودش همیشه پایین بوده است. هر زمان نرخ محصول فارابی بالا برود، بالتبع نرخ مواد اولیه هم بالا می رود. بنابراین، حاشیه‌ سود تقریباً همیشه ثابت است. گاهی اوقات هزینه‌های دیگری مثل هزینه‌ حمل مواد اولیه و هزینه‌های مالی و سایر هزینه های سربار وجود دارد که باعث می‌شود حاشیه‌ سود را مقداری تحت تأثیر قرار بدهد. سایر درآمدهای عملیاتی‌مان که همان مخزن‌داری است در سال گذشته شرایط بهتری داشته و امیدواریم در سال مالی 1402 هم این تداوم روند بهبودمان را به‌خصوص در بخش مخزن‌داری‌ داشته باشیم.
فخرایی با اشاره به اورهال خیلی خوبی که سال گذشته در این مجتمع انجام شد افزود:  امیدواریم ضرایب مصرف مواد اولیه نسبت به گذشته کاهش پیدا بکند و باعث بشود که حاشیه‌ سودمان یک مقداری نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری داشته باشد.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به اینکه در واحد DOP هم برنامه‌ریزی کرده ایم که با واردات الکل یک مقداری این واحد را سر و سامان بدهیم و بتوانیم مقدار تولیدات مان را بیشتر بکنیم، افزود: جمع این عوامل ما را امیدوار کرده که برای سال مالی 1402 وضعیت مطلوب‌‌تری داشته باشیم و سودآوری را تداوم ببخشیم. در بخش پروژه‌ها هم، پروژه‌های مان را معمولا جوری تعریف می‌کنیم که در طی سال بتوانیم هزینه‌های جانبی و هزینه‌هایی مثل جرائم زیست‌محیطی که به شرکت تحمیل می‌شود را حذف بکنیم و باعث بشویم که سودآوری شرکت بهتر بشود.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در خصوص پروژه های توسعه ای شرکت اعلام کرد: پروژه‌ای که امسال خیلی امیدوار هستیم که به بهره‌برداری برسد، استحصال فیوماریک اسید است که دو وجهی است چون هم بحث زیست‌محیطی و مشکلات جرائم زیست‌محیطی ما را حل می‌کند و هم  اینکه یک محصول باارزشی را تولید می‌کند که بسیار ارزشمند است و از تنی 1000 تا 3000 دلار گریدهای مختلف به فروش می‌رسد و امیدوارم که این طرح در پایان سال به بهره‌برداری برسد و باعث بشود که بخشی از این محصول ما که به‌عنوان محصول فرعی و جانبی در حال از دست رفتن است، به‌شکلی به سیستم برگردد و باعث بشود که حاشیه‌ سود شرکت باز هم بهتر بشود.
فخرایی در مورد پروژه های کلر آلکالی‌ و تولید سوخت اتانول از متانول هم گفت: قرار بود واحد کلر آلکالی را با مشارکت پتروشیمی غدیر انجام بدهیم، اما طبق تصمیمات مدیریتی تاپیکو و شستا، مصوب شد که پتروشیمی غدیر خودش به‌تنهایی این پروژه را انجام بدهد که کلنگ اجرایی آن هم اخیرا زده شد که پیشرفت خوبی دارد.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی ادامه داد: در مورد پروژه اتانول سنتزی برنامه‌ریزی دقیقی کرده ایم و امیدوارم که به نتیجه برسد. مضافا حمایت کافی از شرکت های بالادستی برای این موضوع وجود دارد و خیلی مصر و پیگیر اجرای آن هستند و امیدواریم بتوانیم طرح تولید اتانول سنتزی از متانول را که طرح 100 هزار تنی است، امسال قراردادهای اولیه‌اش رو شروع بکنیم تا کار اجرایی پروژه امسال شروع بشود.
فخرایی راجع به سایر طرحهای توسعه تصریح کرد: در مورد طرح‌های دیگر، توسعه بخش مخزن‌داری را هم در برنامه داریم که سه‌ مخزن 10 هزار تنی براساس نیازسنجی که در منطقه کردیم و زمینی که در اختیار داریم است، لذا این پروژه هم در دستور کار شرکت داریم.
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی