۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۴۲۱۷۷

مذاکره۲ شرکت آمریکایی بر سر میدان نفتی عراق

وزیر نفت عراق اعلام کرد در حال مذاکره با شرکت هالیبرتون برای خرید سهام اکسون موبیل در میدان نفتی قرنه غربی ۱ است و اگر این مذاکرات نتیجه ای ندهد، شرکت نفت بصره خریدار این سهام خواهد بود.
مذاکره۲ شرکت آمریکایی بر سر میدان نفتی عراق
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    وزیر نفت عراق اعلام کرد شرکت‌های نفت هالیبرتون و اکسون موبیل در حال مذاکره در مورد سهام میدان نفتی قرنه غربی 1 در جنوب این کشور هستند.
احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت کشورش از یک شریک آمریکایی برای اکسون موبیل در این میدان نفتی حمایت می‌کند. ولی اگر مذاکرات با شرکت هالیبرتون نتیجه‌ای ندهد، عراق سهام این شرکت را خریداری می‌کند. وی چند روز پیش اعلام کرده بود شرکت نفت بصره هم خریدار احتمالی سهام اکسون موبیل است.
عبدالجابر گفت:« شرکت نفت بصره تمایل به خرید سهام شرکت اکسون دارد، اما برای حفظ تعادل بین شرکا و بازار، از حضور یک شریک آمریکایی حمایت می‌کنیم».
وی همچنین گفت عراق انتظار دارد افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس در سال آینده میلادی هم ادامه داشته باشد و اضافه کرد شیوع نوع جدید ویروس کرونا تأثیر چندانی بر تقاضای جهانی نفت نخواهد گذاشت.
شرکت نفت هالیبرتون در ماه گذشته میلادی اعلام کرد خریدار سهام شرکت اکسون موبیل است.
اکسون ازجمله اولین شرکت‌های غربی است که در 2010 به‌دنبال سقوط صدام‌حسین و تمایل عراق برای بازسازی صنعت نفت کشور، اجازه اکتشاف نفت در عراق را پیدا کرد. شرکت اکسون به‌خاطر مفاد سخت قرارداد، محدودیت‌های عرضه اوپک و ادامه‌ بی‌ثباتی‌های سیاسی تمایل خود به سرمایه‌گذاری در میدان قرنه غرب را از دست زده‌است.
درحالی‌که شرکت هالیبرتون مدت‌هاست از پیمانکاران اصلی اکسون در این میدان نفتی بوده، اما مالکیت واقعی یک میدان نفتی برای شرکتی که تمرکز آن بر نقشه‌کشی و احیای منابع نفتی است، اتفاق نادری است. میدان قرنه غربی 1، 20 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد.
عبدالجابر همچنین اعلام کرد وزارت نفت عراق در حال مذاکره با شرکت شورون برای سرمایه‌گذاری در نصیریه است و انتظار دارد قرارداد با این شرکت در سه‌ماهه اول 2022 امضا شود.
شرکت ملی نفت عراق شریک شورون در سرمایه‌گذاری برای اکتشاف نفت خواهد بود و 40 درصد از سهام این قرارداد را در اختیار دارد. شرکت شورون عملیات اکتشاف در این شهر را با تخمین تولید روزانه 600 هزار بشکه نفت طی حداقل 10 سال اجرایی خواهد کرد.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی