۰
۱۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۲۸۲۱۳
درباره برکناری خادمی؛

مرثیه ای برای مرگ مردانگی در نفت

محمد جواد عاصمی پور
15 سال پیش که بیشتر هنرمندان و بازیگران مطرح کشور برای حضور در جشنواره ای با عنوان «سینما و نفت» در اهواز گرد هم آمده بودند از سوی وزارت نفت برای سخنرانی در مراسم اختتامیه معرفی شدم. آقای ناصر تقوایی اجرای برنامه را بر عهده داشت و برای سخنرانی، شروع به معرفی اینجانب با سوابق اجرایی و علمی کرد که با تشویق اندک حضار همراه بود. پشت تریبون رفتم و سخنرانی خود را با عنوان «مرثیه ای بر مظلومیت صنعت نفت» آغاز کردم.
مرثیه ای برای مرگ مردانگی در نفت
به گزارش نفت ما ، پس از پایان سخنرانی آقای ناصر تقوایی از یکی از بازیگران زن کشور دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد که پس از اعلام نام ایشان، سالن از تشویق شدید حضار منفجر شد. با دیدن این تصویر از ناصر تقوایی درخواست کردم مجددا چند دقیقه ای به بنده فرصت دهد تا چند نکته را یادآوری کنم.
وقتی پشت تریبون رفتم و گفتم نه از این جهت که نقدی به استقبال مردم از هنرمندان یا ورزشکاران داشته بلکه باید از عدم توازن جامعه گلایه مند بود؛ اگر شب گذشته از این مورد مطلع می شدم قطعا موضوع سخنرانی خود را «مرثیه ای برمظلومیت مدیران، کارشناسان سرآمد صنعت نفت» قرار می دادم که البته بعدها این مقاله با عنوان «ایکاش منم هم فردوسی پور بودم» منتشر شد.

فی الحال روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر برکناری هدایت الله خادمی از «مدیریت شرکت حفاری شمال»؛ برکناری ایشان قطعا برای خودشان یک موهبت است و برای صنعت نفت یک «واقعه ناگوار»، هیچ ارتباطی به شایستگی های جانشین وی ندارد؛ جالب است جانشین ایشان بارها و بارها  به تأیید و تخصص آقای خادمی پرداخته است اما با این حال مسولان به این نتبجه رسیده اند که خادمی باید برود؛ با مشاهده چنین تغییری، مجددا باید مرثیه ای برای صراحت مدیران، کارشناسان و پایداری آنان و وفاداری‌شان به یک صنعت و نه یک شرکت سرود، مرثیه ای بر ذبح مردانگی و تخصص در صحنه مدیریت کشور.

بازتاب و اثر این برکناری امروز، متوجه یک فرد خاص نیست زیرا پیام رسان یک خطر بزرگ است. خطری بزرگ برای مدیران و متخصصان کشورکه اگر بخواهید نسبت به پایمال شدن حق خود و پیگیری مطالبات خود اعتراضی کنید با اخراج و برکناری مواجه می شوید.

دیگر پیام برکناری آقای خادمی به نهادهایی است که با نفت کار می کنند؛ پیامی که مضمونش به این شرح است: «اگر از این دست مدیران دارید و مایلید با وزارت نفت کار کنید، باید به پاکسازی این مدیران دست بزنید.» این برکناری برای سایر مدیران نیز این پیام را به همراه داشت که برای حیات کاری خود باید سر به راه باشید و اعتراضی نکنید.

متاسفانه این جریان به محدوده یک وزیر و یک وزارت ختم نمی شود، مثل یک اپیدمی به همه سطوح و حتی بخش خصوصی تسری پیدا می کند، به طوری که شاگرد و مدیر دیروز شما هم ناچار می شود، اصولی را که تا دیروز در باره دیگران، امر به معروف و نهی از منکر می کرده ، امروز در رابطه با شرکت تحت مدیریت خود به فراموشی بسپارد!

اول صبح روزهای شنبه برای کارکنانش مراسم زیارت عاشورا بر گزار می کند بدون آنکه معرفتی از آن داشته باشد؛ بدون آنکه بداند یکی از فرازهای این زیارت نامه «تقبیح دیدن و اعتراض نکردن» به یک ناحقی بزرگ است. اینکه شرط نجات حفاری شمال از ورشکستگی، تعویض مدیر است در نوع خود قابل تامل است هرچند که پیشتر نیز نهادهایی مشابه چنین افداماتی را در دستور کار قرار داده بودند که نفتی ها به خوبی آگاهند.

از آنجا که از آغاز تشکیل شرکت حفاری شمال،  از تحویل ایران خزر و ایران امیرکبیر (ایران البرز دیروز) تا سامان دهی شرکت در زمانی که رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران و حفاری شمال و قائم مقام شرکت ملی نفت ایران بودم، به خوبی از قابلیت های این شرکت آگاه بودم؛ با شناختی که از شرکت حفاری شمال داشتم از انتخاب آقای خادمی برای تحول این شرکت رضایت کمال و تمام داشتم زیرا وی را به عنوان یکی از مدیران بنام صنعت حفاری می شناختم و همیشه عملکرد ایشان را در شرکت ملی حفاری و حفاری شمال دنبال می کردم لذا به تعبیر زیارت عاشورا بر خود واجب می دانم نسبت به این برکناری معترض باشم؛ به اعتقاد بنده این برکناری یک حکم استراتژیک اشتباه بود که قطعا تبعاتش در آینده مشخص خواهد شد لذا تمام قد از عملکرد و مدیریت آقای خادمی در صنعت حفاری حمایت می کنم. خادمی نشان داد حداقل صدای رسای مردانگی،معرفت و استقلال هنوز هم در این سرزمین شیران طنین انداز است حتی اگر به اندازه یک قلم و مقاله باشد.

خادمی از مدیران شجاع، سالم، باتجربه و اثرگذار بوده است، ما نباید این طور خوش استقبال و بد بدرقه باشیم، متاسفانه سرنوشت بسیاری از مدیران و کارشناسان در جغرافیای مدیریت اینچنین است. به شخصه با چند یادداشت طی چند ماه گذشته، برای دومین بار از سوی یکی از شاگردانم - بنا به دستوری خاص-  مجبور به استعفا شدم که با این اظهار نظر در باره  آقای خادمی امیدوارم مجبور به استعفای سوم نباشم!

همه ما با همه بی معرفتی هایی که دیدیم به لطف آموزه های های نظام جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی(ره) باکی از سیلی ها به دل راه ندادیم و هر لحظه آماده ایم برای خدمت به مردم سیلی بخوریم و پشت مسئولیت نکردیم که مطمئن هستم قطعا آقای خادمی نیز لحظه ای به خدمت صادقانه پشت نخواهد کرد و از امروز در سنگر دیگری به خدمت مشغول خواهد شد.

ما شبیه کرم ابریشم می مانیم که از پیله خود بیرون نمی آییم در حالی که می دانیم در این پیله جان می سپاریم مگر آنکه دگردیسی مان، ما را از اصالت، مردانگی و معرفتمان دور نکند.خادمی نیز چنین نکرد و بهای آن را باید نه خودش بلکه  شرکت حفاری شمال، صنعت حفاری و در نهایت کشور بپردازد. ما نیز که حداقل می توانیم به اندازه یک قلم و یک صدا تاثیر گذار باشیم از این وظیفه دریغ نکنیم. به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ صنعت نفت به آقای خادمی خداقوت گفته و قدردان خدمات، دلسوزی ها و تلاش های ایشان در صنعت نفت کشور هستم. منبع: پیک نفت
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دلیر
درود بر دکتر عاصمی پور وتمام خوزستانیهای عزیز اما دکتر جان موضوع فراتر از حذف افراد است که ما میبینیم هدف اصلی آقایان به زانو در آوردن مردم مقاوم ایران در برابر خواست آقایان که همانا رابطه با امریکا وایادی آنان است میباشد دکتر جان جام زهر اول را به پیر جماران خوراندند ودر صددند که جام زهر دوم را به مقام رهبری بنوشانند اندکی باید به هوش باشیم صنعت نفت همواره پرچمدار ایستادگی در برابر بیگانگان وایادی داخلی آنان بوده پس بر ماست که نگزاریم خادمیها خانه نشین شوند ویا در عزلت به فراموشی سپرده شوند
مهرناز
بسیار عالی نوشتید مهندس عاصمی پور عزیز
درود و صد درود بر شما و خادمی ها

و

تقدیم به مهندس خادمی که فقط مدیر عامل ما نبود بلکه پدر بود... تقدیم به مهندس خادمی که لایق بهترین ها ست چون مدیری متخصص، دانا، با اخلاق، سالم، و انسانی واقعی است... در این روزگاری که هر کس به فکر جیب خودش است به فکر اشتغال جوانان، به فکر بیکار نشدن کارگران و پرسنلش، به فکر پیشرفت صنعت حفاری ایرانی!!!! و به فکر کشورمان ایران بود..
آفرین به تو ای بزرگ مرد تاریخ ایران زمین در زمانه خودخواهی ها !!!!
در پیامها خواندم مصدق امروز نامیدنت.. به حق که لایق این توصیف هستی...


در راه باریکی که از آن می‌گذشتم
تاریکی بی‌دانشی بیداد می‌کرد
ایمان به انسان، شبچراغ راه من بود
حبیب
کم کم دارم مطمئن میشم که آنچه دیده و شنیده ام به نام توافق در اصل تسلیم است. درون بر مردان و خدمتگزارن دلسوز.
.
بقرآن باورم نميشه رفتي از اينجا
فضاي اينجا بدون شما خيلي سنگينه
تا هميشه دوست داريم جناب خادمي بزرگ
درود بر مهندس خادمی ، دلیر مرد از خطه شیران بختیاری
عدلی
عزل آقای خادمی دقیقأ تراژدی غم انگیز بحران مدیریت در کشور ایران است.این است عاقبت مدیری که با تمام وجود خود را فدای خدمت به کشور کنه.ایشون اولی نبوده آخری هم نخواهد بود.بهتر بود بجای خدمت به کشور از زنگنه تمجید میکرد
دکل113
یادمه وقتی درجریان استخدام بودم شمارو دیدم که بسیاربامتانت رفتارکردید وازهرکسی که پرسیدم چه اشنا چه غریبه درجای جای این مرز وبوم همه به نیکی ازشمایادکردن،اون روز به پاس قدر دانی از شما فقط تونستم یک قطعه شعر تقدیمتون کنم و با این کار سعی کردم کمی از خستگیتون کم کنم،امیدوارم که درهرکجای این کره خاکی که هستید همیشه شاد وتندرست باشید و در کنار خانواده محترمتون با ارامش زندگی کنید،جناب اقای خادمی من به نوبه خود همیشه سرباز شماخواهم بود و همیشه در انتظار بازگشت شما،هرچند لیاقتهای شما در سمتهای بالاتر و ارزشمندتر به وضوح دیده میشه.امیدوارم سران این کشورعزیزقدردان زحمات شما برادر وپدربزرگوارباشند.تادیگراین نا عدالتی ها در عرصه مدیرت کمتر دیده بشه.لطفا این خواهش منو نادیده نگیرید چون بی شک این کشورعزیزبه شیرمردانی چون شما نیاز داره.....سرزمین پاک خوزستان سلامم برتوباد....درکنارمام میهن این پیامم برتوباد.تقدیم به شما برادر عزیز
ناشناس
اقای خادمی خسته نباش .شما مرد بودید.کارنامه افتخار هشت ساله خود را اعلام کردید. زنگنه اگر مرد است کارنامه گندکاریهای هشت سال خود را اعلام کند
ظهرابی
جناب آقای مهندس خادمی و همچنین مهندس عاصمی پور
مگر هرانسانی از خدا چه میخواهد آقای خادمی دعای خیر تک تک کسانی که نام ایشان را می‌شناختند پشت سر خود دارد و هرکس حق الناس را به جای آورد حتما خداوند هم از او راضی خواهدبود .مملکت ما احتیاج به بزرگوارانی همچون این عزیز دارد که از همه چیز خود برای اهداف والای این مرزبوم بگذرد .الحق ول انصاف جای مهندس خادمی کمتر از وزارت نیست و بیشتر هم میباشد ولی ای کاش وزیران ما کمی هم جای انتقاد داشتن ،تا بجای انتقام گیری و قدرت نمایی ،تو فکر پرسنل سختکوش زحمتکش خودشان بودن ،که بدون هیچ باکی از گر ما وسرما ،زمین و دریا ، از دریافت حقوق شان هم به صورت کامل باز ماندند
بختیاری
این است جواب خدمت صادقانه . مهندس خادمی همه ی ما برایت دعا میکنیم و ارزو میکنیم شما رو در سمت های بالاتر ببینیم چون به ناحق شما را برکنار کردند. کسی که به فکر جوانان کشور بود را برکنار کردند.کسی که با دانش و اطلاعت و تجربه خود شد "مرد حفار کشور" برکنار شد واقعا مسخره است . شما لایق بهترینها هستید. در هیچ کجای دنیا کارمندی برای برکناری مدیرش اشک نمیریزد دلیل این همه ناراحتی و اشک فقط انصاف و مردانگی و شرف و غیرت داشتن شماست .
بهادری شهنی
باسلام
جناب اقای دکتر محمدجوادعاصمی پور افتخاردارم به تعصب وغیرت شما نسبت به تمامی افرادلایق وشایسته خصوصا بروبچه های شرکت نفت واهالی زرخیز خوزستان قهرمان وقهرمان پرور
امیدوارم شاهد موفقیت شما باشم
کوروش
درود بر جناب عاصمی پور تا شما وجناب خادمی و امثال شما تو این صتعت هستند ما هم امیدوار میمانیم که شاید روزی عدالت و حق پیروز شود