۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۲۸۲۴۸

جذابیت پتروشیمی، از تحریم تا پساتحریم

به گزارش نفت ما،در شرایطی که دولتمردان کشور تمام تلاش خود را می‌کنند تا زنجیر درآمدهای نفتی را از بازوان بودجه کشور آزاد کنند، به نظر می‌رسد بهترین و سودده‌ترین صنعتی که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی و گازی کشور باشد، صنعت پتروشیمی است. ویژگی که این صنعت را در دسته صنایع جذاب قرار داده است، زمان کوتاه سوددهی آن است. البته چنین جذابیتی را مدیون شرایط مطلوب این صنعت برای سرمایه‌گذاری هستیم. تولید محصولات پتروشیمی به معنای تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر نسبت به مواد خام صادراتی است. تعیین فرمول نرخ خوراک که به گفته عباس شعری‌مقدم، معاون وزیرنفت در پتروشیمی، این روزها تبدیل به گوی داغی شده و مدام پاسکاری می‌شد بالاخره در پی تصمیم مجلس شورای اسلامی به دولت سپرده شد. دولت نیز وزارت‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت را مسئول رسیدگی به تعیین نرخ خوراک برای پتروشیمی‌ها کرد. این در حالی است که زمان ۶ ماهه این ۲ وزارتخانه برای رسیدگی و تدوین آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به پایان رسیده است. حال آنکه در دوران پساتحریم نیازمند برنامه‌ای مدون برای تعیین نرخ خوراک و به‌طور کلی قوانین در صنعت پتروشیمی هستیم تا بتوانیم با ایجاد امنیتی نسبی جذابیت‌های این صنعت برای سرمایه‌گذاران را قطعی کنیم. تا آنجا که مسئولان دولتی حتی پیش از لغو تحریم‌ها از تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران خبر داده‌اند.  
پتروشیمی ایران، صنعتی خوشنام در سطح جهان
به گزارش شانا، عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تمایل شرکت ساسول افریقای جنوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی ایران خبر داده و می‌گوید: با وجود تحریم‌ها توانستیم اقساط فاینانس‌های خود را به موقع بپردازیم که این پرداخت به موقع باعث خوشنامی و اعتبار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سطح دنیا شده است.
وی اظهار می‌کند: با کاهش جهانی قیمت نفت، پروژه‌های تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی این شرکت در امریکای شمالی دیگر توجیه اقتصادی نداشت، بنابراین شرکت ساسول با توجه به تجربه موفقی که در ایران داشته به‌دنبال سرمایه‌گذاری با سود بالاتر در طرح‌های پتروشیمی ایران است. البته گفتنی است که اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی فاینانس‌های خارجی است، زیرا منابع صندوق توسعه ملی پول نفت کشور است که باید صرف توسعه شود. بد نیست بدانید که بانک‌های خارجی با وجود اطلاع از شرایط فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان تمایل زیادی برای همکاری دارند.
پیش از آن شعری‌مقدم در جریان برگزاری نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در اردیبهشت سال‌جاری، «آریاساسول» را موفق‌ترین شرکت خارجی حاضر شده در صنعت پتروشیمی ایران دانست.
نگاهی به گذشته
طرح الفین نهم (پتروشیمی آریاساسول) بزرگترین واحد الفین گازی به شمار می‌رود که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت ساسول افریقای جنوبی، پروژه الفین نهم را اجرایی کرده است که هدف از آن تولید سالانه یک‌میلیون تن اتیلن، ۳۰۰هزار تن پلی‌اتیلن سبک و ۳۰۰هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین است.
شرکت پلیمر آریا ساسول با مشارکت ۵۰درصدی شرکت افریقایی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شد. سالانه یک‌میلیون و ۲۶۷هزار تن اتان مورد نیاز این طرح از مجتمع پتروشیمی پارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تامین می‌شود. برای ساخت پلیمر آریاساسول یک‌میلیارد و ۳۵۰میلیون یورو از سوی ایران و افریقای جنوبی به‌صورت مساوی سرمایه‌گذاری شده است. با توجه به رقبای قدری همچون عربستان، قطر و امارات در منطقه باید دید صنعت پتروشیمی چه شاخصه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی