۴
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۴۳۱۵۹
تفاهم نامه احداث خط لوله انتقال فرآورده هاي نفتي شرق امضا شد؛

دولت آبادی خبر داد: سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی بانک ملت در طرح تابش

طرح تابش با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با سرمایه ۳۰۰ میلیون یورو و در کمتر از یک ماه تعیین تکلیف شد.
دولت آبادی خبر داد: سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی بانک ملت در طرح تابش
به گزارش خبرنگار اعزامی "نفت ما" رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت، در مراسم امضای تفاهم نامه احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به شرق کشور، موسوم به طرح تابش گفت:" این طرح با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با سرمایه ۳۰۰ میلیون یورو و در کمتر از یک ماه تعیین تکلیف شده و مراحل اجرایی آن در دست انجام است. این سرمایه گذاری جدید بانک ملت در حالی است که مطالبات این بانک از شرکت پالایش و پخش بالغ بر ۱۸ میلیارد یورو است که تا به الان تعیین تکلیف نشده،این مساله‌ اما مانع سرمایه گذاری جدید در حوزه نفت و فرآورده‌های آن نشده است".
وی افزود:" علاوه  بر این طرح، بانک ملت پروژه هایی را در راستای تامین سوخت و پمپ بنزین هم در دست دارد. این بانک پیشتر در طرح های بزرگی از جمله خلیج فارس، پالایشگاه شاه زند اراک، نفت تهران، نفت بندرعباس، نفت لاوان و .... سرمایه گذاری کرده است". این پروژه ظرفیت انتقال 150 هزار بشکه فراورده های نفتی را در روز دارد.
سالاری در ادامه امضا تفاهمنامه گفت:طرح تابش در واقع کریدور ری را که بسیار پرمخاطره است را به رفسنجان منتقل می کند. در حال حاضر بیش از ۴۵ درصد از فرآورده‌های کریدور ری را تهران و مرکز مصرف میکند، قبل از اجرای این طرح چاره ای نبود جز آنکه فرآورده‌ها را از ری به ساری و از آنجا به مشهد بفرستیم اما با اجرای طرح تابش قادریم ضمن ایجاد امنیت و مدیریت خط لوله، بین  ۱۴ تا ۲۰ میلیون لیتر از فرآورده‌ها به شرق کشور منتقل کنیم.
وی ادامه داد: با این کار، در کنار ممانعت از قاچاق فراورده و تامین ۱۵ میلیون لیتر مصرف سه شهر در شرق کشور، مانع تردد ۱۰۰۰ تانکری خواهیم شد که فراورده ها را به شرق کشور می رسانند. وی با اشاره به تغییر الگوی حمل و نقل از تانکر به خط لوله گفت: با اجرای طرح تابش از مصرف ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل به ارزش ۷ میلیارد تومان به دلیل هزینه سوخت این نفت کش ها جلوگیری می شود وبه همین اعتبار نزدیک به سه میلیارد تومان در هر جابه جایی که بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰ تن سوخت است، صرفه جویی خواهد شد. این صرفه جویی با در نظر گرفتن سایر هزینه ها بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان است."
" وی افزود:" بهره برداری از طرح تابش و حتی استفاده برای ۱۸۰ روز از این خط  ۷۲ میلیون یورو ارزش افزوده نصیب کشور می کند."

اوجی:مشارکت موثر بانک ها در توسعه پروژه های نفتی
وزیر نفت در ادامه این مراسم گفت:کشیدن ۱۵۰ کیلومتر لوله از رفسنجان به شرق کشور و تامین نیاز شرق کشور از ستاره خلیج فارس به رفسنجان و از آنجا به شهرهای شرقی، علاوه بر حفظ امنیت سوخت، قادر است با صادرات فراوردها به  کشورهای همسایه شرقی از جمله افغانستان و پاکستان، بازار این مناطق را در دست گرفته و با کمک این کریدور در بازارهای شرق حضور پایدار داشته باشد.
اوجی با تاکید بر فواید این طرح ادامه داد: فایده مهم دیگر طرح تابش، تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها و واحدهای پایین دستی در شهرهای شرقی کشور است." اوجی افزود:" علاوه بر طرح تابش، اقدام به تاسیس یک پتروپالایشگاه در قشم با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه میعانات گازی با سرمایه گذاری بانک پاسارگاد کرده ایم که مقرر است وزارت اقتصاد و داریی مشارکت بیشتری در انجام پروژه های نفتی داشته باشد، بدین منظور  تامین مالی سایر پروژه های حوزه نفت کنسرسیوم بانکی با حضور بانک های کشور و حدود ۴ میلیارد دلار تشکیل شود. 
وی تصریح کرد:این سرمایه قرار است در تاسیس پتروپالایشگاه ها، ساخت خطوط لوله و توسعه میادین نفتی و گازی به کار گرفته شود"




 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی