۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹
کد مطلب : ۱۵۵۳۷۷
مدیرعامل پتروشیمی شیراز در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

از سرویس خارج کردن واحدهای آلاینده زیست محیطی پتروشیمی شیراز

ضرورت مدیریت تامین خوراک پایدار با  قیمت مناسب جهت رقابت در بازارهای جهانی
مدیرعامل پتروشیمی اظهار داشت: در سال جاری اولین طرح توسعه ای پتروشیمی شیراز با عنوان ساخت طرح کریستال ملامین آغاز خواهد شد و ما ارزیابی پیمانکار را شروع کرده ایم و در خرداد ماه جاری مناقصه آن را برگزار می کنیم که ارزش افزوده نسبتا خوبی دارد.
فایل ویدیو
مهندس احمدرضا حیدرنیا مدیرعامل پتروشیمی شیراز در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص طرحهای توسعه ای این شرکت در سال رشد تولید اظهار داشت: در سال جاری اولین طرح توسعه ای پتروشیمی شیراز با عنوان ساخت طرح کریستال ملامین آغاز خواهد شد و ما ارزیابی پیمانکار را شروع کرده ایم و در خرداد ماه جاری مناقصه آن را برگزار می کنیم که ارزش افزوده نسبتا خوبی دارد.
حیدرنیا با اشاره به اینکه بیشتر محصولات پتروشیمی شیراز، صادرات محور است افزود: امیداوریم بتوانیم طرح کریستال ملامین که با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان داخلی ساخته می شود، محصول ارزشمند آن را نیز در داخل استفاده بکنیم.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز ضمن اعلام اینکه طرح کریستال ملامین، واحد زنجیره ارزش اوره این شرکت است، تصریح کرد: واحد کریستال ملامین، یک واحد 40 هزار تنی است و طرح بعدی ما طرح اوره با پوشش گوگردی است و همزمان طرح Adblue (محلولي فوق خالص حاصل از انحلال اوره در آب DM) را نیز داریم. البته  طرحهای دیگری همچون تولید خوراک گازی در حوزه های گازی منطقه پارس جنوبی داریم که در صورت فراهم شدن منابع مالی این طرح، به سمت تولید خوراک گازی خودمان برویم.
حیدرنیا در مورد طرح زنجیره ارزش واحد متانول پتروشیمی شیراز اعلام کرد: برای واحد متانول، طرح متیل آمین را داشتیم که در سطح یک خوب بود ولی الان به خاطر اینکه سودآوری لازم را ندارد و برای سطح دو چون نیاز به اتیلن اکساید داریم که در ماهشهر و اراک وجود دارد و میزان موجود آن در کشور آنقدر نیست که نیاز ما را برآورده کند و مضافا امکان انتقال آن وجود ندارد، لذا طرح زنجیره ارزش متانول را از برنامه های توسعه ای مان حذف کرده ایم. 
مدیرعامل پتروشیمی شیراز در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه روسیه پس از جنگ اوکراین وارد بازار کشورهای همسایه ما شده و از جمله بازار اوره ایران را در منطقه و حتی در آمریکای لاتین تهدید می کند، و در این میان، راهبرد پتروشیمی شیراز برای تثبیت بازارهای خود چیست، گفت: البته کیفیت اوره شیراز با اوره روسی خیلی فرق می کند، ولی بالاخره ما باید در بازار جهانی بتوانیم تهمیداتی را داشته باشیم که با آنها رقابت کنیم و قطعا هم حمایت دولت محترم و هم حمایت وزارت نفت را می خواهیم. ما باید بحث تامین خوراک پایدار، قیمت خوراک و یوتیلیتی و سایر هزینه ها و گران شدن نرخ ارز را مدیریت کنیم تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم. الان اوضاع پتروشیمی شیراز مطلوب است و داریم کار می کنیم و مشکلی نداریم و امیدواریم روز به روز وضعیت مان بهتر شود.
حیدرنیا در خصوص اقدامات و دستاوردهای پتروشیمی شیراز در حوزه محیط زیست با توجه به اینکه در این زمینه همچون قدمت خود پیشتاز است، گفت: پتروشیمی شیراز در این حوزه واحد کلرش را چون جیوه داشت، از سرویس خارج کرده است. همچنین واحد کربن سدیم را از سرویس خارج کرده ایم. در واقع، اکثر واحدهایی که آلودگی زیست محیطی داشتند را از سرویس خارج کرده ایم.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز ادامه داد: در زمینه فضای سبز، ما شاید چندین برابر فضای سبزی را که در قالب کاری پتروشیمی ها 25 درصد است، ایجاد کردیم.
جدیرنیا تصریح کرد: همچنین روی طرحهای بازیافت آب خیلی کار کرده ایم و همکاران مجتمع آب زیادی را بازیافت می کنند و برگرداندن همان آب بازیافتی موجود در لاگن در برنامه کاری ما قرار دارد و ظرف چند ماه آینده این کار را شروع خواهیم کرد که دیگر هیچگونه پساب یا دور ریز آب نداشته باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی