۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۱۵۹۹۴۳
رییس هیات مدیره اوپکس در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:(بخش ۵)

نفت کوره بلای جان اقتصاد پالایشگاههای کشور شده است + فیلم

باید به سمت تولید و تأمین نفت کوره کم سولفور LSFO برویم و این نفت کوره را مثلاً با گازوئیل Euro ۵ در پالایشگاهها ترکیب نموده که سوخت کشتی استاندارد قابل استفاده تولید بکنیم تا ناوگان حمل و نقل دریایی، شرکت ملی نفتکش یا کشتیرانی جمهوری اسلامی استفاده بکنند.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما": دکتر احمد معروفخانی رییس هیات مدیره اوپکس (اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی) در گفت و گو با "نفت ما" در خصوص مزیت استفاده از نفت کوره به عنوان خوراک مجتمع های پتروشیمی و پتروپالایشی اظهار داشت: نفت کوره بلای جان اقتصاد پالایشگاه ‌های کشور شده است، از آنجا که پالایشگاه‌ های کشور، قدیمی‌ بوده و به‌ موقع سرمایه گذاری برای به‌ روزرسانی تاسیسات شان انجام نشده است، سهمشان در پالایش نفت خام روی نفت کوره به ‌عنوان یک محصول خروجی، بیشتر است و از این منظر پالایشگاه‌ های ما دچار زیان عمده‌ای شده اند. از طرفی اتفاقاتی که در بازار بین ‌المللی افتاده از  جمله ممنوعیت استفاده از نفت کوره با سولفور زیر 0.5 درصد به عنوان سوخت کشتی توسط سازمان بین المللی دریانوردی از سال 2020 به اقتصاد پالایشگاهی و اقتصاد نفتی ما آسیب زده است.
معروفخانی با اشاره به اینکه چاره کار در یک برنامه ‌ریزی صحیح و مدون جهت به‌ روزرسانی پالایشگاه‌ ها و فرآیندها به منظور کاهش میزان تولید نفت کوره است افزود: متأسفانه به‌خاطر نبود عزم جدی در داخل کشور، هیچ موقع مساله نفت کوره پیگیری نشده است. از ‌طرفی هم به ‌خاطر نبود و کمبود منابع مالی و نبود تعامل با لایسنسورهای بین ‌المللی بواسطه‌ تحریم‌ ها، نتوانسته ایم پالایشگاه‌ های مان را به روز رسانی کنیم و ارتقا بدهیم، و در صنایع بالادستی و پایین‌ دستی نفت و گاز نتوانسته ایم تکنولوژی جدیدی بیاوریم و نتیجه ‌اش این شده که اقتصاد نفتی ‌مان دچار زیان است.
رییس هیات مدیره اوپکس تصریح کرد: می ‌توانیم بیاییم و در همین شرایط فعلی هم در داخل کشور چاره ‌ای بیندیشیم. یکی از ایده ‌ها و طرح‌ هایی که ما به ‌عنوان تشکل تخصصی ارائه دادیم، ایجاد واحدهای Mini Refinery ذیل همین نفت کوره است که با یک تأسیسات ساده ‌تری همین نفت کوره را crack بکنیم و فرآورده‌های سبک ‌تر بیشتری از آن استحصال بکنیم که منجر به اقتصاد بهتری بشود که از این وضعیتی که کشور دارد خارج بشویم، به جای اینکه برویم نفت کوره را با تخفیف بفروشیم یا برویم در نیروگاه‌ها مصرف بکنیم، باید به سمت تولید و تأمین نفت کوره کم سولفور LSFO  برویم و این نفت کوره را مثلاً با گازوئیل Euro 5 در پالایشگاه‌ ها ترکیب نموده که سوخت کشتی استاندارد قابل استفاده تولید بکنیم تا ناوگان حمل و نقل دریایی، شرکت ملی نفتکش یا کشتیرانی جمهوری اسلامی استفاده بکنند.
این فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: نفت کوره یکی از چالش‌ های عمده‌ صنعت و پالایش کشور است که متأسفانه هیچ تمرکز و هیچ توجهی به آن وجود ندارد. البته اخیراً دیدم که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یک کار نسبتاً خوبی که کرده، آمده هر کدام از پالایشگاه ‌ها مثل پالایشگاه تهران، شیراز، تبریز را با پژوهشگاه صنعت نفت مرتبط کرده که بنشینند روی این پروژه‌ نفت کوره تمرکز و فعالیت بکنند تا بتوانیم حداقل به سمت سولفورزدایی و تولید LSFO یا marine fuel و یا کرک با روش صحیح و مستمر حرکت بکنیم و بتوانیم انتفاع اقتصادی پالایشگاه‌ ها را بیشتر بکنیم.
معروفخانی با اشاره به اینکه مساله بهینه سازی نفت کوره خیلی جدی بوده و عزم بیشتری می‌خواهد ادامه داد: صرفاً با امضای یک تفاهمنامه با پژوهشگاه صنعت نفت یا یک شرکت صاحب دانش فنی داخلی امضا نمی توان اقتصادی کردن نفت کوره را محقق کرد، بلکه مرتباً و مجدّانه باید این مساله در شرکت پالایش و پخش که متولی این مساله است، دنبال بشود تا به راهکار مناسبی برسیم و این کار کاملاً امکانپذیر است چرا که با تکیه بر توان داخلی‌ و تکیه بر توان شرکتهای مهندسی داخلی، شرکتهای سازنده‌ تجهیزات داخلی، می‌توانیم به این فرآیند برسیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی