۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۱۶۳۰۹۹
مدیرعامل پتروشیمی ابن سینای اندیمشک در گفت و گو با "نفت ما" اعلام کرد:

پتروشیمی اندیمشک، بیشترین ظرفیت تولید اتیلن ‌اکساید را در کشور خواهد داشت

محمدی مهر با اشاره به اینکه این مجتمع برای تولید محصولات باارزش و تکمیل زنجیره‌ ارزش اتیلن است افزود: محصول اصلی تولیدی پتروشیمی ابن سینای اندیمشک، اتیلن ‌اکساید با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال است که بیشترین ظرفیت تولید اتیلن ‌اکساید در کشور را خواهد داشت.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،رحیم محمدی‌مهر، مدیرعامل پتروشیمی ابن سینای اندیمشک در خصوص مشخصات پروژه و وضعیت پیشرفت ساخت آن اظهار داشت: پتروشیمی ابن سینای اندیمشک در زمینی به وسعت ۱۴۰ هکتار در حالِ احداث بوده و خوراک اصلی این مجتمع، اتیلن و اکسیژن است که خوشبختانه اتیلن را از خط اتیلن غرب کشور که از نزدیکی محل احداث پروژه می‌گذرد، دریافت خواهیم کرد. 
محمدی مهر با اشاره به اینکه این مجتمع برای تولید محصولات باارزش و تکمیل زنجیره‌ ارزش اتیلن است افزود: محصول اصلی تولیدی پتروشیمی ابن سینای اندیمشک، اتیلن ‌اکساید با ظرفیت 120 هزار تن در سال است که بیشترین ظرفیت تولید اتیلن ‌اکساید در کشور را خواهد داشت. 
مدیرعامل پتروشیمی ابن سینای اندیمشک گفت: در گام اول به انضمام واحد یوتیلیتی و یوتیلیتی متمرکز برق، آب و بخار و گاز را در خود مجتمع تولید کرده و در گام دوم در جهت تکمیل زنجیره‌ ارزش سه واحد پایین‌ دستی باارزش را خواهیم داشت.  
محمدی مهر اعلام کرد: واحد اتوکسیلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال که بیشترین ظرفیت تولید اتوکسیلات کشور را خواهد داشت، برای تولید مواد شوینده به کار می رود، اما ما با تغییری که انجام دادیم، دیدیم که می‌توانیم مواد دیگر و گریدهای جدیدی را در واحد اتوکسیلات از ‌جمله (مونومرهای) HPEG و TPEG ۲۴۰۰ تولید کنیم که در صنعت سیمان استفاده شده و از خارج کشور وارد می شود، اما در این پلنت ما، این دو گرید و گرید جدید ۳۲۰۰ تولید خواهد شد که در صنعت سیمان خیلی کمک خواهد کرد. 
مدیرعامل پتروشیمی ابن سینای اندیمشک ادامه داد: واحد دوم پایین‌دستی در واقع گلاتور اتر است که اولین واحدی است که در  کشور با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال تولید خواهد داشت و واحد مشابهی ندارد و در تولید روغن ترمز، رنگ‌های اپوکسی و پوشش‌ها و پالایش استفاده می شود. 
محمدی مهر از واحد اتانول‌ آمین با ظرفیت ۵۰هزار تن تولید در سال به عنوان واحد سوم پایین دستی ابن سینای اندیشمک نام برد و گفت: این محصول در مواد پالایشگاهی، در رنگ‌های اپوکسی و مواد آرایشی کاربرد دارد لذا سعی کردیم در این سه واحده زیرمجموعه که لایسنس آن مراحل نهایی اش را می‌گذراند، در حال عقد قرارداد با بهترین لایسنسورهای دنیا هستیم تا بتوانیم از بهترین و به‌روزترین تکنولوژی برای تولید و صادرات گریدهای جدید استفاده کنیم. 
مدیرعامل پتروشیمی ابن سینای اندیمشک در مورد میزان سرمایه گذاری و نرخ بازگشت سرمایه مجتمع تصریح کرد: در فازِ اول که احداث واحد اتیلن اکساید و سرویس‌های جانبی است، ۳۰۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که نرخ بازگشت سرمایه آن نزدیک به ۱۶ درصد است و امید داریم طبق برنامه‌ریزی که کردیم، ظرف ۴۲ ماه احداث شده و به تولید برسد، همچنین به موازات هم اجرای سه واحد پایین‌دستی اش شروع خواهد شد و تا 6 ماه دیگر قطعه وارده فاز قرارداد EPC خواهیم شد. اجرای سه واحد زیرمجموعه همزمان با واحد اصلی، در واقع تکمیل زنجیره‌ ارزش است و سوددهی بسیار بالا و ارز‌آوری خیلی زیادی برای کشور خواهد داشت. 
محمدی مهر ادامه داد: چون سهامدارِ اصلی پتروشیمی ابن سینای اندیمشک، هلدینگ خلیج فارس است، بحث تامین مالی پروژه چه ارزی و چه ریالی توسط این هلدینگ انجام می شود.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی