۳
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۶۵۴۰۰
مدیرعامل پالایش گاز هویزه خلیج فارس در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

راه اندازی فاز ۲ پالایش گاز هویزه در ابتدای سال ۱۴۰۴

کمبود خوراک، ظرفیت فاز ۱ پالایش گاز هویزه را به نصف کاهش داده است
کیانی افزود:‌ متاسفانه، از سمت شرکت ملی نفت و از سمت منطقه نفت و گاز اروندان، تعلل زیادی در تامین خوراک صورت گرفته و الان فاز یک مجتمع با تقریبا ۴۵ درصد ظرفیت دارد کار می‌کند.
فایل ویدیو
افشین کیانی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در گفت و گو با نفت ما در خصوص آخرین وضعیت اجرای پروژه فاز ۲ این مجتمع و راه‌اندازی آن اظهار داشت: در حال حاضر فاز ۲ پالایش گاز هویزه خلیج فارس، 88درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار را شروع نموده و الحاقیه‌ قراردادمان با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را امضاء کرده ایم. قطعات کَپیتال و کلا تجهیزات نصب شده اند، یکسری کارهای پایپینگ، جوش، برق و ابزار دقیق مانده که طبق برنامه‌ای که داریم تا اسفند ماه امسال باید تکمیل مکانیکی کارخانه را داشته باشیم و از ابتدای سال ۱۴۰۴، وارد فاز راه‌اندازی بشویم.
کیانی با اشاره به اینکه هم اکنون با مشکل تامین خوراک دست به گریبان هستیم، ‌افزود:‌ متاسفانه، از سمت شرکت ملی نفت و از سمت منطقه نفت و گاز اروندان، تعلل زیادی در تامین خوراک صورت گرفته و الان فاز یک مجتمع با تقریبا ۴۵ درصد ظرفیت دارد کار می‌کند. علیرغم اینکه روزانه توانایی پذیرش ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز را داریم، منتها 130 میلیون فوت مکعب گاز دریافت می‌کنیم که در واقع معطل کشیدن خط لوله و نصب تجهیزات نم‌زدا است. بر همین اساس، دو مورد از پروژه‌هایی که در نفت و گاز اَروندان با سرمایه‌گذاری و اجرای خودمان تعریف شده بود را طی تفاهم‌نامه‌ ای سه جانبه را به قرارگاه سازندگی خاتم واگذار کردیم تا به سرعت این کار را تا پایان امسال جلو ببریم و قبل از اینکه وارد راه‌اندازی فاز ۲ بشویم، خوراک فاز یک را کامل کنیم و حداقل خوراکی هم برای فاز ۲ داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس اعلام کرد: با راه‌اندازی کامل و دریافت خوراک، علاوه بر ارزش افزوده و در واقع درآمد مالی‌ای که برای هلدینگ خلیج فارس به‌وجود می آورد فایده زیست ‌محیطی هم دارد، چرا که پروژه‌ ما کلا یک پروژه‌ محیط‌زیست محور است و گازهای همراهی که در منطقه غرب کارون در حال سوختن است و باعث آلایندگی محیط زیست می شود را جمع‌آوری می کند. لذا برای تکمیل خوراک مان، گازهای همراه نفت ۷ میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی، یادآوران، دارخوین و منطقه‌ غرب کارون که همان جفیر است، را به طور کامل جمع می‌کنیم و به شکل میعانات گازی ۹۷۰۰۰ بشکه، روزانه به سمت پتروشیمی بندر امام می‌فرستیم که البته گوگرد آن جداسازی شده و قطعا برای صادرات یا مصارف صنعتی و کشاورزی درنظر گرفته شده و گاز سبک آن که متان باشد را به شبکه‌ گاز سراسری تزریق خواهد شد.
کیانی تصریح کرد: پروژه هایی از قبیل پالایش گاز هویزه خلیج فارس، یکی از اقدامات ارزشمند هلدینگ خلیج فارس است که از یک طرف به رفع آلایندگی محیط زیست کمک می‌کنیم و از طرفی دیگر هم درآمدزایی برای خود هلدینگ ایجاد می شود. مضافا در مرحله سوم هم تامین خوراک پتروشیمی بندرامام تامین می شود. با توجه به اینکه پتروشیمی بندر امام ظرفیت پذیرش روزانه ۲۲۰هزار بشکه‌ خوراک را دارد، ما تقریبا می‌توانیم با راه‌اندازی کامل مجتمع پالایش گاز هویزه، حدود ۵۰ درصد خوراک پتروشیمی بندرامام را تامین و ارسال نماییم که یک جهش خیلی بزرگی در درآمدزایی و تولید محصولات و صادرات پتروشیمی بندرامام خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


سعید
با سلام و دعای خیر
الحق و انصاف با مدیریت بسیار خوب و هوشمندان جناب دکتر کیانی روند بسیار خوبی در این شرکت بوجود آمده که مایه سرافرازی هلدینگ خلج فارس گردیده .از زمان انتصاب دکتر کیانی کارهای بزرگی انجام شده که جا دارد از ایشون تشکر و قدر دانی گردد .به نظر اینجانب که حدود 33 سابقه کار در پتروشیمی دارم نوع مدیریت ایشان بسیار عالی و قابل ستایش می باشد وانشااله به زمانی برسیم که مدیران بیشتری از جنس دکتر پرورش یابند