۴
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۳۵۹۵۲
اتفاقی عجیب در صنعت بانکداری ایران؛

درج لوگو بانک رفاه بر کارت هدیه بانک سامان!

با هر متر و معیار که بسنجیم علت اینکه کارت‌های هدیه بانک رفاه کارگران توسط بانک کوچک‌تر سامان تأمین می‌شود، فقط در ضعف مدیریتی است!
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    تصور کنید می‌خواهید یک کارت هدیه‌ با هر رقمی برای تقدیم به یک دوست یا هر عزیزی تهیه کنید. اگر این کارت را از قبل نداشته باشید تنها راه این است که به شعبه یکی از بانک‌ها مراجعه کنید و با پرداخت مبلغی وجه، یک کارت هدیه به همان میزان ارزش مالی دریافت کنید. دستگاه‌های چاپ کارت تعبیه شده در شعب بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا حتی جمله محبت‌آمیز خود را روی کارت حک کنید تا دوست یا عضو خانواده شما با خواندن آن شگفت‌زده شود و لذت ببرد.
چرخه خرید کارت هدیه خیلی شیرین است؛ دادن هدیه نقدی به شکل خیلی محترمانه که امکان بهره‌برداری دلخواه به هدیه‌گیرنده را می‌بخشد و اینکه در نوشتار روی کارت هدیه، شخص تعیین‌کننده شمایید، اما برخی اتفاقات این لذت را از مشتری می‌گیرد و اگر اهل حساب و کتاب باشید، بیشتر از این ناراحت می‌شوید که کارت هدیه، از یک ایراد و اشکال در یکی از بانک‌های مهم کشور خبر می‌دهد.
چندی قبل کارت هدیه ای از یکی از دوستان اهدا شد و همانطور که در تصویر مشاهده می شود پاکت و محتویات داخل آن مربوط به بانک سامان است اما بصورت غیر منتظره و شگفت آور ملاحظه شد که در زیر لوگوی بانک سامان لوگوی بانک رفاه کارگران چاپ شده است!
آنطور که از ظواهر امر پیداست بانک رفاه کارگران از کارت‌های هدیه عاریتی بانک سامان استفاده کرده بود!

کارتی با چند کارکرد برای همه
کارت هدیه به طور کلی یک کارت پول با ارزش ذخیره شده پیش‌پرداخت است که در کشور ما توسط بانک‌ها صادر می‌شود و به عنوان جایگزین پول نقد برای خرید استفاده می‌شود. یک کارکرد دیگر کارت هدیه، اعطای پاداش از سوی کارفرمایان یا سازمان‌ها به کارکنان تابعه است. اصلی‌ترین کارکرد آن اما تقدیم به عنوان هدیه در روزها و  مناسبت‌های مختلف است که در چند سال اخیر توسعه و رونق بیشتر نسبت به گذشته یافته است.
بانک‌ها به این دلیل تمایل به انتشار و واگذاری کارت‌های هدیه دارند که اولاً این کارت‌ها عیناً با ارزش مبلغ ذاتی کارت به فروش می‌رسد و پول آن پیشاپیش دریافت می‌شود و به طور میانگین طول می‌کشد تا کارت‌ها هزینه خرید شوند و به این ترتیب همیشه تراکنش بالایی در حساب مربوط به کارت‌های هدیه اندوخته می‌شود که محل سودآوری قابل توجهی است و ثانیاً اینکه؛ محل تبلیغات رایگان برای بانک است و هر کارت هدیه، منقش به آرم و نام یکی از بانک‌هاست، البته به جز کارت هدیه‌ای که بانک رفاه کارگران با همراهی بانک سامان به مشتریان خود می‌دهد که اوج بی‌سلیقگی است و معلوم نیست که آیا بخش‌هایی از سود ناشی از فروش کارت‌های هدیه به این بانک قدیمی می‌رسد یا نه؟!

معرفی بانک رفاه کارگران
بانک رفاه کارگران به منظور سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی‌های طبقه کارگر در سال 1339 تشکیل شد و در نخستین روز کاری سال 1340 با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و نیز شعبه اصفهان، به صورت رسمی آغاز به کار کرد و این روند تا الان که بیش از 60 سال می‌گذرد، ادامه دارد.
این بانک قدیمی هم‌اکنون 1029 شعبه فعال دارد که نزدیک به 10 هزار نیروی انسانی اداره امور آن را به عهده دارند.
بانک رفاه کارگران معتقد است؛ از نظر بانک‌های معتبر بین‌المللی یکی از خوشنام‌ترین بانک‌های تجاری محسوب می‌شود که با داشتن کارگزاران منتخب از بانک‌های تراز اول دنیا، نیازهای مشتریان خود در عملیات بانکی بین‌المللی را مرتفع می‌سازد.
اما همین بانک در ارائه کارت‌های هدیه اختصاصی دچار نقصان و کمبود و ضعف آشکار است. جالب اینکه در تالار افتخارات این بانک جوایزی همچون نشان برنزی تعاملات الکترونیکی، جایزه ملی مدیریت مالی ایران، دریافت نشان تعالی روابط عمومی،‌ دو نشان برتر بین‌المللی رضایت‌مندی مشتریان و نوآوری در مدیریت روابط عمومی، تقدیر از مدیریت صحیح نقدینگی بانک، کسب دو مقام نخست در جشنواره انتخاب برترین روابط عمومی‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی و ... را دارد که هر کدام ارتباطی موسع با تجارت کارت‌های هدیه و کارکردهای مختلف آن دارد و عملکرد این بانک در این خصوص ضعیف و غیرقابل دفاع است!
 بانک سامان که جزو نوپاهای نظام بانکداری محسوب می‌شود، درست برخلاف بانک رفاه کارگران که جزو پیشکسوتان بانکداری است و از توسعه فیزیکی و نیروی انسانی قابل توجهی برخوردار است؛ حالا چرا بانک رفاه کارگران برای تأمین درخواست مشتریان خود برای تأمین کارت هدیه که جزو درخواست‌های بالای بانکی محسوب می‌شود، باید دست به دامان بانک سامان شود؟ آیا این دلیلی به جز ضعف عملکردهای مدیریتی دارد؟
شاید یک علت در نبود زیرساخت‌های کافی برای چاپ و انتشار کارت‌های هدیه باشد، اما جالب است بدانید که بانک رفاه کارگران عابر کارت‌های مشتریان خود را خودش چاپ می‌کند، ‌پس این فرضیه از ابتدا رد و اشتباه است.
با هر متر و معیار که بسنجیم و اندازه بگیریم، علت فقط در ضعف مدیریتی است، در این که متولیان امر و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بانک به اهمیت کارت‌های هدیه واقف نیستند و البته گروه مشاوران پرتعداد بانک هم نتوانسته‌اند این اهمیت را مورد تأکید قرار دهند و اگر به اهمیت آن رسیده‌اند، راهکاری برای رفع این نقیصه پیدا نکرده‌اند که در هر صورتی، ایرادی است که باید رفع شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی