۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۱۱۶۰۵۵

عرضه سهام پالایشگاه نفت شیراز مشتری نداشت

قامت گفت: باید این نکته را در نظر داشت که در همه شرکتهای بزرگ باید کسانی باشند که به جز عموم سهامداران، عده‌ای سهامدار بلوکی باشند که بتوانند آنجا را اداره کنند و سهم مدیریتی باید وجود داشته باشد تا به وسیله آن اعمال مدیریت صورت گیرد.
بورس
بورس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیر کل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان‌های خصوصی سازی گفت:‌عرضه بلوکی 20 درصد سهام پالایشگاه نفت شیراز به عنوان دومین عرضه بلوکی شرکت‌های دولتی، مشتری پیدا نکرد.
 
محمود قامت  در مورد عرضه بلوکی باقیمانده 20 درصد سهام دولتی در شرکت پالایش نفت شیراز که امروز 24 تیرماه در فرابورس ایران عرضه شد‌،‌گفت: این عرضه بلوکی امروز انجام شد، اما مشتری نداشت. همان گونه که عرضه بلوکی باقیمانده سهام دولت در شرکت بیمه البرز که روز شنبه این هفته در بورس عرضه شد،‌ آن هم مشتری پیدا نکرد.

وی گفت: نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز امروز در فرابورس عرضه شده بود، اما مشتری برای خرید بلوکی این 20 درصد سهام که به ارزش پایه 729 میلیارد تومان بود، پیدا نشد.

مدیر کل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان‌های خصوصی سازی  در مورد اینکه بیمه البرز هم روز شنبه در بورس مشتری نداشته، گفت: برای اینکه سهمی عرضه می‌شود، اما فروخته نشود، متغیرهای مختلفی درگیر هستند از جمله آنها قیمت سهام، شرایط پرداخت، میزان سهم عرضه شده، قابلیت و توانمندی طرف متقاضی، مطرح است. حجم بلوکی سهام عرضه شده رقم بالایی است و روش عرضه طبق مقررات سیاست‌های اصل 44 است که اولویت با ارائه سهام این شرکت‌ها از طریق بورس و فرابورس است.

*قبلا 5 درصد پالایش نفت شیراز به مردم واگذار شده است
قامت در پاسخ به اینکه کسی نسبت به عرضه سهام دولت در این شرکت‌ها از طریق بورس و فرابورس ایراد نمی‌گیرد، بلکه روش عرضه «بلوکی» مدنظر است،‌گفت: گسترش مالکیت عمومی مهم است و البته این امر بسته به سیاست هیأت واگذاری دارد و قیمت پایه بلوکی سهام نفت شیراز حدود 729 میلیارد است، البته این هم باید مورد تاکید قرار داد که گرچه گسترش مالکیت عمومی امری مهم است، اما پیش از این در مورد پالایشگاه نفت شیراز و بیمه البرز هر کدام به اندازه 5 درصد از سهام خود را به عموم مردم واگذار کرده بودند.

* هم گسترش مالکیت عمومی و هم مدیریت شرکت
وی ادامه داد: باید این نکته را در نظر داشت که در همه شرکتهای بزرگ باید کسانی باشند که به جز عموم سهامداران، عده‌ای سهامدار بلوکی باشند که بتوانند آنجا را اداره کنند و سهم مدیریتی باید وجود داشته باشد تا به وسیله آن اعمال مدیریت صورت گیرد و گرچه گسترش مالکیت عمومی مهم است، اما بالاخره یک شخص حقیقی یا حقوقی باید بتواند شرکت بزرگی را اداره کند.

مدیر کل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان‌های خصوصی سازی افزود: باید نسبتی بین دو سیاست گسترش مالکیت عمومی و مدیریت از طریق سهام بلوکی وجود داشته باشد که البته بسته به نظر هیأت واگذاری است. ممکن است در عرضه‌های بعدی به جای عرضه 20 درصد سهام بلوکی بگویند 4-5 درصد از این سهام برای عرضه عمومی و 15 تا 16 درصد به صورت بلوکی واگذار شود.

قامت در مورد اعضای صاحب رای هیأت واگذاری گفت: 4 عضو صاحب رای شامل وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری، رئیس اتاق تعاون و رئیس اتاق بازرگانی 4 عضو صاحب رای هستند. 
وی در مورد اینکه آیا از بخش خصوصی یا تعاونی مشتریانی وجود دارد که بتوانند سهام بلوکی این شرکت‌های بزرگ را بخرند،‌گفت: باید بررسی شود که آیا پالایش نفت شیراز مشتری داشته یا نه و هنوز از فرابورس گزارشی نرسیده است.

مدیر کل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان‌های خصوصی سازی در مورد زمان برگزاری مجمع پالایش شیراز گفت: 26 تیر ماه 98 مجمع عمومی صاحبان سهام پالایش شیراز برگزار می‌شود. 

قامت همچنین گفت: فردا سه‌شنبه 25 تیر ماه 20 درصد از سهام پالایشگاه لاوان نیز به قیمت پایه بیش از 600 میلیارد تومان در فرابورس عرضه می‌شود.

  دولت در راستای کاهش تصدی‌گری خود بر اساس مصوبه هیأت واگذاری قصد دارد باقیمانده سهام خود در 18 شرکت بزرگ از جمله دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، سه بانک تجارت،‌ملت و صادرات، دو بیمه البرز و اتکای امین و 6 پالایشگاه را از طریق بورس و فرابورس به صورت بلوکی یکجا ونقدی واگذار کند که تاکنون دو شرکت عرضه شده بیمه البرز و پالایش نفت شیراز با وجود عرضه در بورس و فرابورس مشتری نداشته است.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی