۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۱۲۸۴۷۲

نبرد نفتی و گازی لبنان با رژیم اسرائیل

رئیس مجلس نمایندگان لبنان اخیرا از توافق بر سر چارچوبی برای مذاکره غیر مستقیم زیر نظر سازمان ملل برای ترسیم مرزهای آبی این کشور با فلسطین اشغالی خبر داد که لبنانی ها آن را شکل دیگری از نبرد با این رژیم تحت عنوان نبرد "نفتی و گازی" برای تضمین حقوق کشورشان و مقابله با طمع ورزی، زیاده خواهی و دست اندازی صهیونیستها به منابع نفتی و گازی لبنان در دریای مدیترانه توصیف می کنند.
نبرد نفتی و گازی لبنان با رژیم اسرائیل
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   نبیه بری رئیس مجلس لبنان اخیرا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که آنچه درباره تعیین مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی توافق شده فقط توافقی بر سر یک چارچوب است که مسیر مذاکراتی را مشخص می‌کند. وی تصریح کرد:  آنچه درباره ترسیم مرزها به آن دست یافتیم نوعی توافق بر سر چارچوب مذاکرات است.
وی  با بیان اینکه موضوع ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی را از سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از روشن شدن وجود منابع گازی و نفتی پیگیری کرده است، اظهار داشت:  ابتکاری که من به آن متعهد شدم تفاهمنامه آوریل ۱۹۹۶ و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و اینکه در این زمینه جلسات در مقر سازمان ملل در ناقوره و تحت حمایت آن و زیر پرچم سازمان ملل باشد.
رئیس مجلس لبنان با بیان اینکه از آمریکا خواسته شد تا به عنوان واسطه‌ای برای تعیین مرزهای دریایی عمل کند، افزود: آمریکا می‌داند که دولت لبنان و رژیم اسرائیل آماده‌اند تا مرزهای دریایی خود را بر اساس تجربه سه جانبه که از تفاهمات آوریل ۱۹۹۶ وجود داشته و هم اکنون تحت قطعنامه ۱۷۰۱ است مشخص کنند.
وی با تاکید بر اینکه از یک دهه قبل روی این توافق کار شده است، در عین حال بر مواضع ثابت کشورش تاکید کرد و گفت: موضع ما در لبنان روشن است و همه ما در مورد اصول خود توافق داریم.
این درحالی است که درخصوص مرزهای زمینی، رژیم اسرائیل همچنان مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا در مرز لبنان و فلسطین اشغالی را در اشغال خود دارد و حزب الله لبنان به عنوان نیروی مقاومت در چارچوب معادله سه ضلعی - مقاومت، ارتش و مردم - بر مبارزه همه جانبه با رژیم اسرائیل و بازپس گیری مناطق اشغالی لبنان از این رژیم تاکید می کند.
طمع ورزی، توسعه طلبی و زیاده خواهی های رژیم اسرائیل به مرزهای زمینی لبنان خلاصه نمی شود و این رژیم بویژه بعد از روشن شدن وجود منابع نفتی و گازی عظیم در مرز دریایی فلسطین اشغالی و لبنان چشم طمع به این منابع و دست اندازی به آن دوخته است که با هشدارهای شدید مقاومت روبرو شده است.
نبرد کنونی لبنان با رژیم اسرائیل در منطقه ای در دریای مدیترانه به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع است که موسوم به منطقه ۹ و سرشار از نفت و گاز است.
لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی اولین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. لبنان اولین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دو ناحیه فرا ساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از شرکتهای "توتال" فرانسه، "اِنی" ایتالیا و "نوواتک" روسیه به امضا رساند.
اعلام توافق بر سر چارچوبی برای مسیر مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای آبی مورد استقبال سازمان ملل قرار گرفت و فرماندهی صلح بانان سازمان ملل موسوم به یونیفل در جنوب لبنان آمادگی خود را در چارچوب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت برای هر نوع حمایت از طرفها و تسهیل تلاش ها برای حل و فصل این موضوع ابراز داشت.
میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز در بیانیه ای "از دستیابی به این چارچوب برای مذاکره جهت ترسیم مرزها زیر نظر و سرپرستی سازمان ملل و تسهیل آن از جانب آمریکا" استقبال کرد. عون در این بیانیه افزود: رئیس جمهور مسئول مذاکرات براساس احکام ماده ۵۲ قانون اساسی از تشکیل تیم مذاکره کننده لبنانی گرفته تا دنبال کردن مراحل مذاکرات خواهد بود.
با اعلام توافق بر سر چارچوبی برای مسیر مذاکرات، نقش نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان بعد از یک دهه مذاکره با آمریکایی ها پایان یافت و همانطور که در بیانیه رئیس جمهور لبنان ذکر شد، مسئولیت مطابق قانون اساسی به رئیس جمهور واگذار شد. این درحالی است که مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرزهای دریایی را ارتش لبنان برعهده خواهد داشت و این ماموریتی است که از ۱۳ سال پیش آن را انجام می دهد.
ارتش لبنان باید قبل از هرگونه اقدامی در جریان رایزنی هایی که لازم است چارچوب غیرمستقیم آن از طریق سازمان ملل حفظ شود، به رئیس جمهور و دولت لبنان مراجعه کند. این مذاکرات غیر مستقیم قرار است از نیمه ماه جاری میلادی آغاز شود اما بسیار دشوارتر از مذاکراتی خواهد بود که تاکنون به توافق بر سر چارچوبی برای مسیر مذاکره رسید. چه بسا مذاکرات غیرمستقیم براساس چارچوب یاد شده سالها به طور بیانجامد؛ بویژه که سابقه فریبکاری آمریکا و طمع ورزی و خوی توسعه طلبی رژیم اسرائیل برهمگان روشن است.
این همان چیزی است که برخی کارشناسان و تحلیلگران درباره آن هشدار می دهند و معتقدند که به احتمال زیاد رژیم اسرائیل با توجه به خوی تجاوزگری و توسعه طلبی خود در جریان مذاکرات تلاش خواهد کرد که باج خواهی کرده و خواسته های خود را به طرف لبنانی تحمیل کند و در این راه از فشار آمریکا و موضع جانبدارانه این کشور نیز بهره ببرد و از این رو، مذاکرات برای طرف لبنانی سخت و دشوار و شبیه عبور از میدان مین خواهد بود .
در همین راستا بود که نبیه بری در اقدامی پیش دستانه در روز اعلام دستیابی به توافقی درخصوص چارچوب مسیر مذاکرات، در واکنش به فشارهای احتمالی آمریکا و رژیم اسرائیل به لبنان برای امتیازدهی تاکید کرد: ما حق خود را می‌خواهیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.
وی تاکید کرد: با وجود ارتش، مقاومت و مردم کسی نمی‌تواند لبنان را تهدید کند. ما حق خود را می‌خواهیم و از آن کوتاه نمی‌آییم. من آخرین کسی خواهم بود که با قانون اساسی مخالفت خواهد کرد. توافقی که به آن دست پیدا کرده ایم صرفا توافق تعیین چارچوب برای پیمودن مسیری است که باید دنبال شود. این توافق فقط به حقوق لبنان مربوط است نه چیز دیگری.
در همین پیوند بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود شاهزدهم فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی نبرد جاری در منطقه را بر سر نفت و گاز توصیف کرده و بر حق لبنان در پاسداری از منابع نفتی و گازی خود و آمادگی مقاومت لبنان برای مقابله بار هرگونه دست اندازی و زیاده خواهی رژیم اسرائیل در این زمینه تاکید کرده بود.
دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: همه منطقه امروز در مرکز نبرد نفت و گاز قرار گرفته است و موضوع لبنان جدا از کل منطقه نیست و حرص و طمع به منابع منطقه، شیوه و ویژگی مسئولان کاخ سفید شده است و آمریکا از بابت این که به طور آشکار این شیوه را اعلام کند، شرم نمی کند.
وی افزود: علل کشمکش بر سر نفت و گاز برای همه روشن است. جنگی که اسرائیل بر سر بلوک ۹ (لبنان) آغاز کرده برای همین است.
نصرالله با اشاره به جایگاه مهم مرزهای آبی لبنان و لزوم هوشیاری مقامات لبنانی اظهار داشت: درگیری اصلی لبنان و رژیم اسرائیل بر سر مرزهای زمینی نیست، بلکه به مرزهای دریایی مربوط می شود. این امر باید مد نظر قرار گیرد و بدان اهمیت داده شود. مسئولان و مقامات لبنانی باید هوشیار باشند و به آمریکای شیطان اجازه ندهند میان لبنانی ها تفرقه ایجاد کند، ما به عنوان جبهه مقاومت به حفظ وجب به وجب از خاک و سرزمین لبنان پایبندیم. امروز لبنان می‌تواند تهدید را با تهدید پاسخ دهد و این چیزی است که رژیم اسرائیل به خوبی آن را می‌داند
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: دولت لبنان باید با پروند مرزها از جایگاه قدرت تعامل کند؛ دولت و نهادهای دولتی باید از حقوق مردم لبنان دفاع و آن را احقاق کنند. نهادهای دولتی باید اعتماد به نفس و تا حد زیادی شجاعت داشته باشند. وحدت موضع لبنان مهم‌ترین عامل پیروزی در این نبرد است.تنها قدرت و توان لبنانی‌ها در نبرد نفت و گاز مقاومت است.
وی در اشاره به آمادگی مقاومت برای مقابله نظامی با هرگونه باج خواهی و زیاده خواهی رژیم اسرائیل در پرونده مرزهای آبی تاکید کرد: ما می‌توانیم سکوهای نفتی و گازی رژیم صهیونیستی را ظرف چند ساعت تعطیل و فعالیت آن را متوقف کنیم. آمریکایی‌ها در واقع میانجی نیستند بلکه برای تهدید لبنانی‌ها آمده اند. این ثروت نفتی مال لبنان است و این مسئله می‌تواند آینده خوبی برای زندگی مردم وعده بدهد. بلوک ۹ جنگ همه لبنانی‌ها (با رژیم اسرائیل) است. منطقه اقتصادی نبرد همه لبنانی‌ها است. 
نصرالله وحدت موضع لبنانی ها را مهم‌ترین عامل موفقیت در این جنگ توصیف و به قدرت گسترده مقاومت اشاره کرد که می تواند پشتیبان تیم مذاکراتی لبنان برای مقابله با زیاده خواهی رژیم اسرائیل و آمریکا باشد و تاکید کرد:  ما از موضع مقاومت، متعهدیم (به پاسداری از منابع لبنان) و دولت لبنان نیز مسئول ترسیم مرزهای خاکی است. امروز دوباره اعلام می‌کنیم که مرزهای خاکی و دریایی را دولت لبنان تعیین می‌کند. مقاومت آماده است تا خلأ دولت را پُر کند. نهادهای دولتی لبنان در این پرونده تاریخی و اقتصادی باید در حد مسئولیت و اعتمادپذیری و امانت‌داری شجاعانه ظاهر شوند. ملت لبنان نگاه می‌کند به حکومت و ما از آن حمایت می‌کنیم و باید موضعش محکم باشد. دولت و مردم لبنان باید از موضع قدرت برخورد کنند.
دبیرکل حزب الله خطاب به مسئولان افزود: اگر متحد باشیم، می توانیم از موضع قدرتمندانه مذاکره کنیم. رژیم اسرائیل که شما را تهدید می‌کند، شما هم می توانید تهدیدش کنید. آمریکا اگر خواست بگوید که درخواستش را اجابت کنید تا مانع پاسخ رژیم اسرائیل شود، به آمریکا بگویید که شما هم باید خواسته‌های ما را اجابت کنید تا مانع پاسخ حزب‌الله به رژیم اسرائیل شویم.
دبیرکل حزب الله لبنان سخنان خود در ۱۱ ژوئیه سال جاری میلادی نیز بر لزوم نظارت سازمان ملل در موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی تاکید کرد و گفت: پافشاری لبنان بر لزوم نظارت سازمان ملل بر گفتگوهای مرزی برخاسته از دلایل راهبردی و تاکتیکی است.
وی در توضیح این مطلب افزود: اسرائیل به دنبال این است که آمریکا به جای سازمان ملل بر مذاکرات ترسیم مرزی نظارت داشته باشد، حال آنکه مرزهای زمینی ما ترسیم شده است و بر سر چند متر اختلاف و کشمکش فنی وجود دارد و نبیه بری رئیس مجلس نیز تاکید دارد، ترسیم مرز زمینی و دریایی از منطقه "ناقوره" انجام گیرد زیرا این نقطه نشان دهنده مرزهای دریایی است. در صورتی که مرزهای دریایی خود را مشخص کنیم رژیم اسرائیل جرأت نخواهد کرد به آن تعرض کند و برخی شرکت‌های نفتی آماده‌اند در مناطقی که لبنان آن را جز خاک خود اعلام می‌کند، فعالیت داشته باشند.
موضعگیری مقاومت لبنان نشان می دهد که حزب الله پرونده مرزهای آبی لبنان را در چارچوب ادامه نبرد با رژیم اسرائیل اما از جنس دیگری می داند و از آن به نبرد نفتی و گازی یاد می کند که لازم است همه مردم و مسئولان و احزاب لبنانی با یکدیگر متحد و یکپارچه برای پاسداری از حقوق لبنان و منابع و ثروت های آن وارد این نبرد شود و با قدرت جلوی طمع ورزی، باج خواهی و توسعه طلبی رژیم اسرائیل و حامی آن آمریکا بایستند و بدانند که در این نبرد، مقاومت با همه توان و قدرت خود در کنار آنها ایستاده است و ذره ای -نه به رژیم اسرائیل و نه به آمریکا- اجازه نمی دهد که خواسته باشند از لبنان امتیاز گرفته یا خواسته ای را بر این کشور تحمیل کند و هرگونه اقدام یا تهدید آنها علیه لبنان و منافع آن را به طور متقابل پاسخ خواهد داد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی