۱
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۳۳۵۰۸

انتقاد از افزایش شعبه های زیانده بانک ملی

وارد شدن بانک ها به بازارهای اقتصادی یکی از مشکلات عظیمی بود که برای کشور بوجود آمد. در علم اقتصاد رسالت بانک ها جذب منابع وتامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی تعریف شده است. اما سیستم ضعیف بانکی و ضعف شفافیت و نظارت منجر به اقتصاد ناسالم در زمان بحران های وسیع اقتصادی شد. یکی از تبعات منفی بنگاه داری بانک ها ، ضرر و زیان دیدن بانک ها از این رویه و به دنبال آن آسیب دیدن منابع مالی مردم می شود.
انتقاد از افزایش شعبه های زیانده بانک ملی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در همین خصوص گفت و گوی کوتاهی با سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ذیل می خوانید.

  از بین ۳۵۰۰ شعبه بانک ملی ۷۰۰ شعبه زیان ده هستند از سال ۹۵ که آقای حسین زاده مدیر عامل بانک ملی هستند توضیحاتی از سوی ایشان برای واگذاری این املاک ارائه نمی شود به نظر شما چرا بانک ملی در سال جهش تولید برای واگذاری املاک مازاد و اقداماتی که صورت گرفته توضیحاتی ارائه نمیدهد ؟
این سوال را باید از اقای حسین زاده پرسید، بانک ها باید در ابتدا به رسالت و وظیفه ذاتی خود توجه کنند. وظیفه بانک ها تامین مالی و سپرده گذاری در جهت رونق بنگاه های اقتصادی است.
بنگاهداری بانک ها خلاف قانون است و باعث آسیب جدی به بخش خصوصی می شود. بخش خصوصی توان رقابت با بانک ها را ندارد و این ضربه ای بزرگ برای رونق این بخش شده است.
تورم چند ساله اخیر در بخش مسکن مصداق این موضوع است. در شهرستان ها بهترین املاک را با قیمت گزاف می خرند  و راه را برای گرانی مسکن در آن شهرستان باز می کنند. لذا بانک ها باید به وظیفه ذاتی و اصلی خود برگردند و مردم را سپر بالای ناکارامدی خود نکنند.
یکی از حسن های بانک های خصوصی این است که اجازه نمی دهند که شعبه زیان ده برقرار باشد و به محض رویت صورت حساب های منفی، شعبه را جمع می کنند. شعب زیان ده بانک های دولتی هم باید به همین منوال طی وحذف شوند. در بانک های دولتی حساب و کتاب ها بر طبق اصول پیش نمی رود و بارها دیده شده که وام گیرنده کل وام و سود را پرداخت کرده ولی هنوز بدهکار بانک است.
تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی در مجلس به قوت در جریان است و دکتر رحیم زارع از اعضای دیگر کمیسیون اقتصادی تقاضای تفحص از بانک های دولتی را داشته و از ماه آینده این طرح در دستور کار قرار میگیرد. منافع ملی خط قرمز ماست.

شما قبلا طی مصاحبه ای گفته بودید از ۲۰۰۰ هزار شعبه زیان ده بانک ها اکثرا متعلق به بانک ملی است ، در این خصوص توضیحاتی می فرمایید؟
شاخص بنگاهداری ۴۰ درصد خیلی بالاست و دیگر بانک نیست و تبدیل به بنگاه شده است ، شعبات زیاد بانک ملی و بانک های دولتی در شهرستان ها و شاخص بنگاهداری بالا در این بانک ها در حقیقت آن ها را تبدیل به بنگاه کرده که از رسالت و وظیفه ذاتی خود دور کرده است.

منبع: پیام فوری 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


حسین زاده با خاوری ارتباط داشت