۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۵۴۴۰۹

افزایش صادرات نفت قزاقستان از مسیرهای غیرروسیه

قزاقستان با هدف کاهش وابستگی به روسیه، صادرات نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ از مسیرهای دیگر غیر از همسایه بزرگ خود را افزایش داد.
افزایش صادرات نفت قزاقستان از مسیرهای غیرروسیه
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  اگرچه صادرات نفت قزاقستان از طریق دریای خزر و قفقاز نسبتا اندک است اما از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، رشد چشمگیری پیدا کرده است.
قزاقستان که طولانی ترین مرز زمینی را با روسیه در مقایسه با سایر جمهوری های شوروی سابق دارد، برای کاهش وابستگی به روسیه بدون رنجاندن همسایه خود، کار دشواری پیشرو داشته است.
قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، حاضر نشده است مناطق اوکراینی که ضمیمه خاک روسیه شدند را به رسمیت بشناسد و به دنبال محدود کردن وابستگی کشورش به روسیه از جمله شبکه عظیم خطوط لوله نفت و بنادر این کشور بوده است.
آمار مشاهده شده توسط رویترز نشان داد نفت صادر شده از طریق بندر آکتائو در دریای خزر به باکوی آذربایجان که مسیر اصلی دور زدن روسیه است، در فاصله ژانویه تا مارس، به ۱۶۳ هزار ۴۳۶ تن در مقایسه با ۲۸ هزار و ۸۷۵ تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسید.
شرکت حمل دولتی قزاقستان (کازمورترانس فلوت) به رویترز اعلام کرد: ۱۰۴ هزار تن نفت بیشتر در سه ماهه نخست سال میلادی جاری به خط لوله باکو-تفلیس-جیهان ارسال شده است.
قزاقستان همچنین بیش از ۸۰ هزار تن نفت در ماه به چین صادر می کند. صادرات نفت قزاقستان از طریق مسیرهای دیگری غیر از روسیه در سال ۲۰۲۲، به ۱.۸ میلیون تن معادل ۳۶ هزار بشکه در روز رسید که ۶۳۸ هزار تن در مقایسه با سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.
نفت قزاقستان بر خلاف نفت روسیه تحت تحریمهای غربی قرار ندارد. با این حال، این تحریمها مشکلاتی را برای بعضی از فرآورده های قزاقستان ایجاد کرده است.
یک معامله‌گر غربی که در معاملات نفت قزاقستان مشغول است، گفت: بنادر روسیه برای خریداران اروپایی سمی مانده اند، بنابراین مردان نفتی محتاط بوده و به دنبال مسیرهایی هستند که به شرکت خط لوله نفت ترانس نفت روسیه، مرتبط نیستند.
بر اساس گزارش رویترز، مسیر اصلی که سودآورترین مسیر برای صادرات نفت از قزاقستان است، کنسرسیوم خط لوله کاسپین مانده که از طریق یک پایانه دریای سیاه روسیه، به بازار جهانی نفت ارسال می کند. نفت عرضه شده از طریق این خط لوله، سال گذشته یک درصد کاهش یافت و به ۵۱.۹۹ میلیون تن رسید اما همچنان بیش از ۸۰ درصد از کل صادرات نفت از قزاقستان، به حساب می آید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی